Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV skončí. Všichni již pracují na tom, co je nahradí, říká autor první Octavie
5.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeden z nerespektovanějších designérů posledních dekád se od VW se přesunul ke Korejcům, ve výhledu na budoucnost si ale s bývalým chlebodárcem notuje.
Již v předloňském roce jsme ze strany hned dvou značek slyšeli, že současná móda crossoverů a SUV jednou skončí. Podle Hondy to mělo způsobit přesycení trhu, jako tomu dříve bylo u MPV, Volkswagen zase mluvil o mnohem širších změnách v celém průmyslu. Tím, jak se automobilismus začne stáčet směrem k elektrifikaci a autonomnímu řízení, začnou být SUV kvůli své velikosti a vysoké hmotnosti nevyhovujícími.
S daným názorem se vytasil šéf designu Volkswagenu Klaus Bischoff a podobný názor očividně zastává i jeho někdejší kolega Luc Donckerwolke, autor takových vozů, jako je Lamborghini Murciélago či Škoda Octavia první generace. Belgičan v mezičase koncern VW Group opustil, přičemž nově jej najdeme v prosklené kanceláři vývojového centra Hyundai v korejském Soulu.
Donckerwolke to ilustroval na příkladu nabídky luxusní divize Genesis, jež je navzdory všeobecné oblibě SUV složena pouze ze sedanů. Důvodem je korejský trh, kde je tento typ aut zákazníky žádán. A protože je domácí trh pro Hyundai a tedy i Genesis velice podstatný, své zákazníky poslouchají.
„Víme ovšem, že SUV jsou v kurzu, zatímco sedany ztrácí pevnou půdu pod nohama,“ uvedl Donckerwolke. Potvrdil přitom, že i proto Genesis již na takových vozech pracuje, přičemž dorazí hned dva modely - jedno velké SUV, jež se zaměří na prostornost a luxus, druhé pak menší, které bude definovat hlavně sportovnost. Mnohem podstatnější ovšem je, co přijde po nich.
„Je to něco, co přichází a na čem všichni pracují,“ zmínil v náznacích budoucnost Donckerwolke. Jeho další slova nám ale mohou vykreslit o trochu lépe, s čím bychom měli za pár let počítat. „Elektrifikace zabije sedany kvůli problémům s místem pro baterie. A způsobí i nějaké problémy SUV. Přichází tedy fáze po-SUV.“ Na jejich místo nastoupí všemožní kříženci všech možných stylů.
To za předpokladu, že se opravdu prosadí elektromobily, které povětšinou mají baterie schovány do podlahy. Jejich velikost se sice mění, stejně jako hustota, nicméně s ohledem na navyšování dojezdu zůstává neměnné místo, jež je pro jejich usazení potřeba. Tím je zhruba deset centimetrů v rámci výšky, což je již masa, která se již v podstatě u jiného typu aut než u crossoverů, SUV a MPV nedá zamaskovat.
Pokud si navíc uvědomíme, že většina dnešních elektrických konceptů vypadá přesně jako kříženec mezi SUV a MPV, máme zde jasné vodítko. Tyto vozy ostatně snadno kromě baterií pojmou i bezpočet radarů, senzorů a kamer, jež jsou potřeba pro autonomní řízení. Tato auta navíc budou i praktická, stejně jako neskutečně rychlá. De facto tedy nabídnou vše v jednom.
Donckerwolke dodává, že automobilky navíc u těchto novinek budou moci výrazně zkrátit životní cykly. Velkou měrou se totiž počítá s využitím 3D tisku, což sníží nejen výši investic, ale také dobu vývoje a výroby. Nebude totiž třeba speciálních obráběcích strojů, jež se navíc hodí jen pro jeden model, místo toho budou tiskárny jen chrlit produkty dle zadání.
„Pokud se tak stane, pak chci věřit tomu, že budeme mít na silnicích znovu rozmanité množství různých karosářských variací,“ dodává belgický designér. S ohledem na jeho předchozí slova je však otázkou, zda ona členitost nakonec nebude jen v rámci jednoho segmentu, kdy tu budou malé, střední a velké crossovery. Jelikož však pravověrní petrolheadi budou v té době nejspíše již mrtví, asi to nikomu nebude vadit...
Značka Genesis sice chystá hned dvě SUV, z nichž to větší bude založeno na loňském konceptu GV80, nicméně šéfdesignér Luc Donckerwolke již připravuje zcela novou generaci aut, která budou diametrálně jiná než ta dnešní
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva