Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř
26.8.2019 | Petr Prokopec
Dosud to byla jen jedna velká jízda, signály ze dvou významných světových trhů ale ukazují, že je u konce. Škoda, Hyundai nebo Ford už velkými SUV neumí konkurovat lepším značkám.
SUV jsou v posledních letech modlou automobilového světa a jejich pozice na trhu tomu odpovídá. Na starém kontinentu se dnes podílejí na celkových prodejích zhruba 40 procenty, v USA dokonce 60. Je to vlastně docela paradoxní, neboť za jejich rostoucí popularitou kdysi stála snaha se odlišit, tedy alespoň v Evropě. Dnes s nimi spíše zapadnete do davu.
Kde kdo se i proto ptá, kdy časy jejich nehynoucí popularity skončí, jasnou odpověď ale nikdo nemá. První signály toho, že naráží na limity svých možností, už ale přichází. Neděje se tak zatím v celém světě, ale zejména v USA a ve Velké Británii, což jsou dva významné trhy obvykle ukazující budoucí směřování těch ostatních.
V Americe a v Británii si povšimli, že prudce klesá zájem o velké modely neprémiových výrobců. Třeba Škoda Kodiaq loni oslovila v Evropě oslovila 63 990 lidí a letos míří celoevropsky k podobnému výsledku, čistě ve Velké Británii ale letos klesá zájem o ní skoro o 20 procent. Že by se jen Britové přejedli Škod? Kdepak, podobný problém trápí i Hyundai Santa Fe, Kiu Sorento nebo Ford Edge. Jejich někdejší kupci ale z trhu nezmizeli, jen si místo Škody koupí třeba BMW.
Zákazníci velkých SUV se tak začínají přesouvat k prémiovým značkám a má to svou logiku. Kodiaq je drahý model, za lepší specifikace snadno dáte přes 1 milion Kč. Je to dobré auto, řada zákazníků se ale snadno nechá zlákat vábením možná o trochu menšího, slabšího a hůře vybaveného BMW za srovnatelnou cenu. Prakticky totéž dříve postihlo trh sedanů - takový Ford Mondeo je dnes v Evropě velmi obtížně prodejným autem, zatímco BMW řady 3 je pořád bestseller mnichovské automobilky a prodává se skoro třikrát lépe než Ford.
Ještě dále ale zašla situace v USA, kde už prémiové značky trh velkých SUV ovládají. Ačkoli tedy obecně oslovují relativně malou část klientely, v tomto segmentu vládnou. Dá se očekávat, že totéž stihne nejen Velkou Británii, ale celou Evropu, dříve nebo později. Asi ne u nás, kde Škoda Kodiaq bude pro mnohé vždy preferovanou volbou, ale donutíte si třeba Belgičana koupit Škodu za cenu BMW? Zdá se být jen otázkou času, kdy odpovědí bude jasné nikoli.
Zejména mainstreamové automobilky tak už dnes nemohou tvrdit, že snadno prodají jakékoli SUV, které vyrobí, naopak s rostoucí cenou platí stále pravý opak. Zájem o luxusní modely, mezi něž patří třeba Lamborghini Urus, ovšem pořád razantně roste. Hledat v tomto logiku, na rozdíl od pádu mainstreamových konkurentů, je stále obtížné. Podobná auta si povětšinou kupuje klientela, která původně začínala na luxusních sedanech a tradičně bývá konzervativní. Přesto však tito lidé bez problémů opouštějí tříprostorové karoserie a místo nich volí mastodonty na kolech. Je ale též možné, že jde o momentální módu, která ke značkám jako Lamborghini nebo Bentley přitáhla klientelu, která u nich dříve nenakupovala a v budoucnu se může nechat zlákat zase jinými trendy.
Jsme tedy zvědavi, jak na probíhající změny zareagují automobilky, zvláště pak v Evropě se stále přísnějšími limity spotřeby a emisí, s nimiž si velká SUV příliš netykají. Jejich koupě totiž bude pro výrobce představovat i přes vyšší ziskovou marži větší problém kvůli vyšší spotřebě resp. emisím CO2. Ty nejprestižnější automobilky se toho nemusí až tak moc obávat i proto, že díky omezenému množství prodaných aut mají značné výjimky. Pro Audi, BMW a Mercedes je to ale problém už dnes a v nižších patrech trhu se může stát ještě větším.
V nejbližší době tedy můžeme očekávat ještě další růst prodejů luxusních SUV, mainstreamoví výrobci si budou muset zvykat na to, že na ně zbudou spíše segmenty jako ten, do kterého zamířila Škoda Kamiq. Je ale otázkou, do jaké míry bude i v nich jejich popularita udržitelná - s vyššími náklady za nadlimitní emise mohou přijít i ceny, jenž budou pro mnohé zákazníky neakceptovatelné. A to by pak přispělo i jejich pozvolnému propadu.
Zájem o takovou Kiu Sorento...
...nebo Škodu Kodiaq se ve Velké Británii propadá. A nezájem v USA o podobné či přímo tyto modely je ještě větší
Kde je však růst trvalý, to je luxusní segment zastoupený vozy jako BMW X5...
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Ford po zrušení dvou třetin výroby zastavil i prodej svého elektrického propadáku, důvod odmítá zveřejnit
26.2.2024 - Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398)
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva