SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř

Dosud to byla jen jedna velká jízda, signály ze dvou významných světových trhů ale ukazují, že je u konce. Škoda, Hyundai nebo Ford už velkými SUV neumí konkurovat lepším značkám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř

26.8.2019 | Petr Prokopec

SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dosud to byla jen jedna velká jízda, signály ze dvou významných světových trhů ale ukazují, že je u konce. Škoda, Hyundai nebo Ford už velkými SUV neumí konkurovat lepším značkám.

SUV jsou v posledních letech modlou automobilového světa a jejich pozice na trhu tomu odpovídá. Na starém kontinentu se dnes podílejí na celkových prodejích zhruba 40 procenty, v USA dokonce 60. Je to vlastně docela paradoxní, neboť za jejich rostoucí popularitou kdysi stála snaha se odlišit, tedy alespoň v Evropě. Dnes s nimi spíše zapadnete do davu.

Kde kdo se i proto ptá, kdy časy jejich nehynoucí popularity skončí, jasnou odpověď ale nikdo nemá. První signály toho, že naráží na limity svých možností, už ale přichází. Neděje se tak zatím v celém světě, ale zejména v USA a ve Velké Británii, což jsou dva významné trhy obvykle ukazující budoucí směřování těch ostatních.

V Americe a v Británii si povšimli, že prudce klesá zájem o velké modely neprémiových výrobců. Třeba Škoda Kodiaq loni oslovila v Evropě oslovila 63 990 lidí a letos míří celoevropsky k podobnému výsledku, čistě ve Velké Británii ale letos klesá zájem o ní skoro o 20 procent. Že by se jen Britové přejedli Škod? Kdepak, podobný problém trápí i Hyundai Santa Fe, Kiu Sorento nebo Ford Edge. Jejich někdejší kupci ale z trhu nezmizeli, jen si místo Škody koupí třeba BMW.

Zákazníci velkých SUV se tak začínají přesouvat k prémiovým značkám a má to svou logiku. Kodiaq je drahý model, za lepší specifikace snadno dáte přes 1 milion Kč. Je to dobré auto, řada zákazníků se ale snadno nechá zlákat vábením možná o trochu menšího, slabšího a hůře vybaveného BMW za srovnatelnou cenu. Prakticky totéž dříve postihlo trh sedanů - takový Ford Mondeo je dnes v Evropě velmi obtížně prodejným autem, zatímco BMW řady 3 je pořád bestseller mnichovské automobilky a prodává se skoro třikrát lépe než Ford.

Ještě dále ale zašla situace v USA, kde už prémiové značky trh velkých SUV ovládají. Ačkoli tedy obecně oslovují relativně malou část klientely, v tomto segmentu vládnou. Dá se očekávat, že totéž stihne nejen Velkou Británii, ale celou Evropu, dříve nebo později. Asi ne u nás, kde Škoda Kodiaq bude pro mnohé vždy preferovanou volbou, ale donutíte si třeba Belgičana koupit Škodu za cenu BMW? Zdá se být jen otázkou času, kdy odpovědí bude jasné nikoli.

Zejména mainstreamové automobilky tak už dnes nemohou tvrdit, že snadno prodají jakékoli SUV, které vyrobí, naopak s rostoucí cenou platí stále pravý opak. Zájem o luxusní modely, mezi něž patří třeba Lamborghini Urus, ovšem pořád razantně roste. Hledat v tomto logiku, na rozdíl od pádu mainstreamových konkurentů, je stále obtížné. Podobná auta si povětšinou kupuje klientela, která původně začínala na luxusních sedanech a tradičně bývá konzervativní. Přesto však tito lidé bez problémů opouštějí tříprostorové karoserie a místo nich volí mastodonty na kolech. Je ale též možné, že jde o momentální módu, která ke značkám jako Lamborghini nebo Bentley přitáhla klientelu, která u nich dříve nenakupovala a v budoucnu se může nechat zlákat zase jinými trendy.

Jsme tedy zvědavi, jak na probíhající změny zareagují automobilky, zvláště pak v Evropě se stále přísnějšími limity spotřeby a emisí, s nimiž si velká SUV příliš netykají. Jejich koupě totiž bude pro výrobce představovat i přes vyšší ziskovou marži větší problém kvůli vyšší spotřebě resp. emisím CO2. Ty nejprestižnější automobilky se toho nemusí až tak moc obávat i proto, že díky omezenému množství prodaných aut mají značné výjimky. Pro Audi, BMW a Mercedes je to ale problém už dnes a v nižších patrech trhu se může stát ještě větším.

V nejbližší době tedy můžeme očekávat ještě další růst prodejů luxusních SUV, mainstreamoví výrobci si budou muset zvykat na to, že na ně zbudou spíše segmenty jako ten, do kterého zamířila Škoda Kamiq. Je ale otázkou, do jaké míry bude i v nich jejich popularita udržitelná - s vyššími náklady za nadlimitní emise mohou přijít i ceny, jenž budou pro mnohé zákazníky neakceptovatelné. A to by pak přispělo i jejich pozvolnému propadu.


SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 1 - SUV mainstream versus luxury 2019 01SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 2 - SUV mainstream versus luxury 2019 02SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 3 - SUV mainstream versus luxury 2019 03
Zájem o takovou Kiu Sorento...

SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 4 - Hyundai Santa Fe 2018 EU verze prvni foto 01SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 5 - Hyundai Santa Fe 2018 EU verze prvni foto 02SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 6 - Hyundai Santa Fe 2018 EU verze prvni foto 03
...Hyundai Santa Fe...

SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 7 - SUV mainstream versus luxury 2019 04SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 8 - SUV mainstream versus luxury 2019 05SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 9 - SUV mainstream versus luxury 2019 06
...nebo Škodu Kodiaq se ve Velké Británii propadá. A nezájem v USA o podobné či přímo tyto modely je ještě větší

SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 10 - SUV mainstream versus luxury 2019 07SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 11 - SUV mainstream versus luxury 2019 08SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 12 - SUV mainstream versus luxury 2019 09
Kde je však růst trvalý, to je luxusní segment zastoupený vozy jako BMW X5...

SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 13 - SUV mainstream versus luxury 2019 10SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 14 - SUV mainstream versus luxury 2019 11SUV už naráží na své limity, tuctové značky prodávají velké modely stále hůř - 15 - SUV mainstream versus luxury 2019 12
...nebo Lamborghini Urus

Zdroje: Bloomberg, Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.