Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Svět aut čeká největší změna za poslední století, brzy má skončit polovina dealerů
21.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Model prodeje aut skrze síť kamenných dealerství je starý přes 100 let a i dnes je dominantní. Nemá tomu tak ale být moc dlouho, půlku dealerů čeká konec.
V říjnu Hyundai oznámilo, že spouští nový program Shopper Assurance. V jeho rámci zcela obejde dealery, místo toho začne své vozy prodávat napřímo. Momentálně je přitom tato iniciativa omezena pouze na americká města Miami, Orlando, Dallas a Houston, rozšíření je ovšem v plánu. Zatím tedy jen ve Spojených státech, české zastoupení značky již uvedlo, že u nás se nic podobného nechystá. Dodat bychom ovšem měli jedno důležité slovo - „zatím“.
Aktuálně zveřejněná zpráva poradenské firmy KPMG naznačuje, že během pouhých sedmi let může až 50 procent všech „kamenných krámů“ skončit v propadlišti dějin. Tuto skutečnost odhalil průzkum, který společnost provedla u 907 lídrů automobilového průmyslu. Převážná většina z nich (85 %) zastává názor, že 20 až 50 procent dealerství do roku 2025 skončí. Více než polovina dotázaných (54 %), je pak přesvědčena, že zanikne více jak třetina dealerů.
Jde samozřejmě pouze o odhady, které nemusí dojít naplnění. Spíše lze ale počítat s tím, že na naplnění tohoto scénáře dojde. Samy automobilky totiž plánují něco podobného, co zmíněné Hyundai - dealery zkrátka chtějí vynechat a jejich marži si ponechat pro sebe. Stejným směrem míří i Peugeot nebo Citroën, který chce bez dealerů po internetu prodávat do roku 2021 minimálně 10 procent svých aut. A něco podobného vám řeknou lidé z prakticky všech automobilek.
Tyto signály jen potvrzují, že svět aut čeká přerod, jaký jsme tu za poslední století ještě neměli. Stále více lidí totiž láká představa, že nový vůz pořídí z tepla svého domova jen za pomoci několika kliknutí myši. Technika začíná být čím dále více unifikovanější a nezajímavější, design si prohlédnete i bez návštěvy dealera a všechno ostatní se dozvíte z médií, fór a sociálních sítí. Dobře, trochu přeháníme, ale ne příliš - už dnes vám lidé z dealerství řeknou, že většina zákazníků k nim přichází už s jasnou představou, co si chtějí koupit. Není to výběr vozu, co dnes dealeři zajišťují, jako spíše technickou realizaci obchodu motivovaného jinak. A na to jsou pro automobilky příliš velkým luxusem.
Není to ovšem jediná změna, na kterou se dle KPMG máme připravit, ta další se týká pohonu aut. Jakkoliv se totiž aktuálně zdá, že celý svět míří k „bateriové” elektromobilitě, budoucnost by měla ležet v palivových článcích. Než se tak ovšem stane, dominantní budou spalovací jednotky, a to dle 77 procent dotázaných. Mnoho z nich pak navíc dodává, že nás čeká ještě návrat dieselů, jejichž obliba by měla (alespoň v Evropě) vzrůst zpět na 50 %.
Jsme tedy opravdu zvědavi, co z těchto prognóz se naplní a co nikoliv. Nicméně s postupným a možná i velmi rychlým koncem klasických showroomů počítat lze. O elektromobilech s akumulátory jako o uličce s mlhavým koncem pak mluvíme poměrně často, přičemž očekávaný příklon k palivovým článkům je též pochopitelný - pro řidiče by i infrastrukturu by to znamenalo mnohem menší změny, což je v této oblasti klíčové. Bohužel, s celkovou efektivitou jsou na tom ale zatím palivové články ještě hůře než akumulátorové alternativy...
Citroën chce do roku 2021 prodávat 10 procent svých aut přes internet. Je tedy více než jisté, že některá dealerství - jako toto alokované v řeckých Aténách - zaniknou
Zdroj: KPMG
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch