Reklama

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný

(video) Pořídíte-li si elektronického ochránce před nehodami, očekáváte fungující systém. Realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný

12.5.2015 | Marek Bednář | 29 příspěvků

(video) Pořídíte-li si elektronického ochránce před nehodami, očekáváte fungující systém. Realita je ale jiná.

Elektronické bezpečnostní systémy zažívají v posledních letech zlaté časy. Nemáme zde na mysli ESP, které se před ne tak dávnou dobou stalo v nových autech v EU povinností, jako spíše různá automatická brzdění před překážkami na silnici. Nejen vozy značky Volvo a vrcholové limuzíny dnes mají systémy, které jsou schopny automaticky brzdit třeba pokud do vozovky vstoupí nepozorný chodec.

Takovéto pomůcky jsou dnes k mání pro velkou řadu automobilů od Mercedesů po malé Volkswageny. Všechny automobilky tyto systémy propagují, protože jsou mezi příplatky a většinou nebývají úplně levné. A také se moc neočekává, že byste je zkoušeli. Je to něco jako airbagy - jsou v autě, ale testovat jejich funkci nechcete, protože to v běžném provozu znamená velmi se přiblížit nehodě či se do ní skutečně dostat, nefungují-li systémy, jak mají.

Pokud ale máte k dispozici několik kamer a zařízení, které umí přes jízdní dráhu táhnout manekýna, systémy automatického brzdění vyzkoušet lze, a to aniž byste testovaný automobil poškodili či zranili skutečného člověka. Do takového experimentu se pustil německý Auto Motor und Sport a jeho výsledky jsou, jak zjistíte i níže, dost tristní.

Testovaných aut bylo celkem šest: Mini Cooper, Volkswagen up!, Nissan Qashqai, Mercedes-Benz třídy C, Volvo V60 a Subaru Outback. Dá se tedy předpokládat, že před sebou máme zástupce velké části celkových objemů prodeje nových aut v Německu. S čím ale člověk nepočítá, je, že pět z šesti aut nebylo schopno před simulací nepozorného chodce zastavit, a to přesto, že některé fungují pouze ve velmi nízkých rychlostech, při nichž je brzdná dráha minimální.

Prvním zkoušeným byl Mini Cooper, který do manekýna narazil v relativně velké rychlosti. Neznáme přesnou rychlost, jakou jel před nárazem, u každého z testovaných aut se ale pohybovala na horní hranici rychlostního omezení pro fungování daného systému. Auto by tak měl být schopný zastavit, to se však nestalo a manekýn byl sražen. Vůz před ním brzdil, ale velmi málo, nikoliv dostatečně na to, aby stihl zastavit.

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný - 1 - test autobrzdeni pred chodci 01

Volkswagen up!, druhý testovaný vůz, si nevedl o mnoho lépe, třebaže chodce srazil v nižší rychlosti a brzdil také intenzivněji. Chodcova zranění by tedy patrně byla menší, alespoň v některém z pokusů. Nutno ale podotknout, že systém, který Volkswagen do upu montuje a nabízí jej i ve Škodě Citigo, funguje jen do nějakých 30 km/h, takže má s brzděním méně práce. Přesto nezafungoval zcela.

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný - 2 - test autobrzdeni pred chodci 02

Zástupci kategorie crossoverů pochází oba z Japonska a prvním zkoušeným byl Nissan Qashqai. Podobně jako malý Volkswagen, i tento relativně větší Nissan zvládl svou rychlost snížit dost výrazně a také je jeho systém patrně omezen dost nízkou rychlostí, jak vidno z jeho pomalé jízdy. Ani tak ale před chodcem zdaleka nezastavil zcela a lehce s ním kolidoval.

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný - 3 - test autobrzdeni pred chodci 03

Prémiové sedany zde zastupuje Mercedes-Benz třídy C. Aspiruje na vozidlo z tohoto testu nejdražší na pořízení, jeho systém autonomního brzdění však nejlepší není ani zdaleka. Nutno podotknout, že jede rychleji než jiná auta, ale i to to je rychlost, ve které má systém fungovat. Z videa je zřejmé, že před chodcem vůz nedeceleroval prakticky vůbec a téměř veškeré brzdění se odehrálo až po kolizi.

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný - 4 - test autobrzdeni pred chodci 04

Dalo by se očekávat, že systém na palubě Volva V60, pátého testovaného stroje, bude fungovat dobře, protože automobilka Volvo je bezpečností přímo posedlá. Opak je ale pravdou, také Volvo chodce sráží, třebaže je alespoň v některých pokusech schopno zastavit relativně rychle a také včas začít. Mimochodem, svého času si pozornost světa vysloužilo video, na kterém bylo vidět, jak Volvo na oficiální prezentaci autonomního brzdění v plné rychlosti narazilo do překážky, před kterou mělo zastavit. Pochopitelně následoval smích přihlížejících. Člověk by si řekl, že se Švédové poučí...

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný - 5 - test autobrzdeni pred chodci 05

Vítěz testu, ve kterém měli být stejně úspěšní všichni, je druhý crossover, Subaru Outback. Nejede zrovna pomalu a podle velkého ponoření přídě je patrné, že brzdí skutečně silně. Jako jediné zvládlo zastavit před chodcem a nesrazit ho. Také ale byl jeho systém EyeSight údajně předmětem svolávací akce pro odstranění některých nedostatků.

Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný - 6 - test autobrzdeni pred chodci 06

Nedávný test čtyřkolek se držel podobného principu - zjistit, zda vůbec a jak dobře funguje systém, za který člověk platí nemalé částky. Do jaké míry reflektovaly automobilky jeho poznatky, zatím není známo. Můžeme doufat, že tento německý test bude mít rychlejší odezvu ze stran výrobců a snad také budou skuteční řidiči testovaných vozů pozornější, pokud se dosud na tyto systémy spoléhali...


Celé video testu Auto Motor und Sportu ukazuje více pokusů u každého auta


Britský Fifth Gear vykonal podobný test pár let zpátky, v případě Mercedesu s jen o málo lepšími výsledky

Zdroj: Auto Motor und Sport

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 29 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama