Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Systémy automatického brzdění propadly v praktickém testu, funguje jediný
12.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(video) Pořídíte-li si elektronického ochránce před nehodami, očekáváte fungující systém. Realita je ale jiná.
Elektronické bezpečnostní systémy zažívají v posledních letech zlaté časy. Nemáme zde na mysli ESP, které se před ne tak dávnou dobou stalo v nových autech v EU povinností, jako spíše různá automatická brzdění před překážkami na silnici. Nejen vozy značky Volvo a vrcholové limuzíny dnes mají systémy, které jsou schopny automaticky brzdit třeba pokud do vozovky vstoupí nepozorný chodec.
Takovéto pomůcky jsou dnes k mání pro velkou řadu automobilů od Mercedesů po malé Volkswageny. Všechny automobilky tyto systémy propagují, protože jsou mezi příplatky a většinou nebývají úplně levné. A také se moc neočekává, že byste je zkoušeli. Je to něco jako airbagy - jsou v autě, ale testovat jejich funkci nechcete, protože to v běžném provozu znamená velmi se přiblížit nehodě či se do ní skutečně dostat, nefungují-li systémy, jak mají.
Pokud ale máte k dispozici několik kamer a zařízení, které umí přes jízdní dráhu táhnout manekýna, systémy automatického brzdění vyzkoušet lze, a to aniž byste testovaný automobil poškodili či zranili skutečného člověka. Do takového experimentu se pustil německý Auto Motor und Sport a jeho výsledky jsou, jak zjistíte i níže, dost tristní.
Testovaných aut bylo celkem šest: Mini Cooper, Volkswagen up!, Nissan Qashqai, Mercedes-Benz třídy C, Volvo V60 a Subaru Outback. Dá se tedy předpokládat, že před sebou máme zástupce velké části celkových objemů prodeje nových aut v Německu. S čím ale člověk nepočítá, je, že pět z šesti aut nebylo schopno před simulací nepozorného chodce zastavit, a to přesto, že některé fungují pouze ve velmi nízkých rychlostech, při nichž je brzdná dráha minimální.
Prvním zkoušeným byl Mini Cooper, který do manekýna narazil v relativně velké rychlosti. Neznáme přesnou rychlost, jakou jel před nárazem, u každého z testovaných aut se ale pohybovala na horní hranici rychlostního omezení pro fungování daného systému. Auto by tak měl být schopný zastavit, to se však nestalo a manekýn byl sražen. Vůz před ním brzdil, ale velmi málo, nikoliv dostatečně na to, aby stihl zastavit.
Volkswagen up!, druhý testovaný vůz, si nevedl o mnoho lépe, třebaže chodce srazil v nižší rychlosti a brzdil také intenzivněji. Chodcova zranění by tedy patrně byla menší, alespoň v některém z pokusů. Nutno ale podotknout, že systém, který Volkswagen do upu montuje a nabízí jej i ve Škodě Citigo, funguje jen do nějakých 30 km/h, takže má s brzděním méně práce. Přesto nezafungoval zcela.
Zástupci kategorie crossoverů pochází oba z Japonska a prvním zkoušeným byl Nissan Qashqai. Podobně jako malý Volkswagen, i tento relativně větší Nissan zvládl svou rychlost snížit dost výrazně a také je jeho systém patrně omezen dost nízkou rychlostí, jak vidno z jeho pomalé jízdy. Ani tak ale před chodcem zdaleka nezastavil zcela a lehce s ním kolidoval.
Prémiové sedany zde zastupuje Mercedes-Benz třídy C. Aspiruje na vozidlo z tohoto testu nejdražší na pořízení, jeho systém autonomního brzdění však nejlepší není ani zdaleka. Nutno podotknout, že jede rychleji než jiná auta, ale i to to je rychlost, ve které má systém fungovat. Z videa je zřejmé, že před chodcem vůz nedeceleroval prakticky vůbec a téměř veškeré brzdění se odehrálo až po kolizi.
Dalo by se očekávat, že systém na palubě Volva V60, pátého testovaného stroje, bude fungovat dobře, protože automobilka Volvo je bezpečností přímo posedlá. Opak je ale pravdou, také Volvo chodce sráží, třebaže je alespoň v některých pokusech schopno zastavit relativně rychle a také včas začít. Mimochodem, svého času si pozornost světa vysloužilo video, na kterém bylo vidět, jak Volvo na oficiální prezentaci autonomního brzdění v plné rychlosti narazilo do překážky, před kterou mělo zastavit. Pochopitelně následoval smích přihlížejících. Člověk by si řekl, že se Švédové poučí...
Vítěz testu, ve kterém měli být stejně úspěšní všichni, je druhý crossover, Subaru Outback. Nejede zrovna pomalu a podle velkého ponoření přídě je patrné, že brzdí skutečně silně. Jako jediné zvládlo zastavit před chodcem a nesrazit ho. Také ale byl jeho systém EyeSight údajně předmětem svolávací akce pro odstranění některých nedostatků.
Nedávný test čtyřkolek se držel podobného principu - zjistit, zda vůbec a jak dobře funguje systém, za který člověk platí nemalé částky. Do jaké míry reflektovaly automobilky jeho poznatky, zatím není známo. Můžeme doufat, že tento německý test bude mít rychlejší odezvu ze stran výrobců a snad také budou skuteční řidiči testovaných vozů pozornější, pokud se dosud na tyto systémy spoléhali...
Celé video testu Auto Motor und Sportu ukazuje více pokusů u každého auta
Britský Fifth Gear vykonal podobný test pár let zpátky, v případě Mercedesu s jen o málo lepšími výsledky
Zdroj: Auto Motor und Sport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 4 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 7 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda