Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama

Zlidovělé přirovnání aut a jejich provozních nákladů k opicím a banánům se v tomto případě dostává na docela novou úroveň. Kia K900 si už při drobné opravě může říci o banány za pěkný balík. Je to daň za pokrok.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama

19.9.2018 | Mirek Mazal

Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zlidovělé přirovnání aut a jejich provozních nákladů k opicím a banánům se v tomto případě dostává na docela novou úroveň. Kia K900 si už při drobné opravě může říci o banány za pěkný balík. Je to daň za pokrok.

Nové vozy přicházejí s nejrůznějšími pokročilými technologiemi, které mají za úkol zvyšovat bezpečí řidiče i zbytku posádky. Ale systémy zvyšující bezpečnost umí lézt do peněz, a to nejen při platbě za nový automobil přebíraný v autosalonu. Ještě více se mohou prodražit při opravě.

Odstrašujícím příkladem budiž oprava jedné Kie K900. Korejská vlajková loď, která se v USA prodává od 49 900 dolarů (1,1 milionu Kč), je poháněná motory V6 a V8 a přichází vybavená řadou nejlepších současných bezpečnostních prvků. Co se stane, když takové auto lehce, tedy opravitelně nabouráte na levý přední roh?

S odpovědí přichází John Van Alstyne, šéf I-Caru, neziskové organizace zabývající se opravami automobilů. Právě ten zveřejnil faktury na astronomicky vysoké částky za takovou opravu. Van Alstyne zmiňuje, že typ K900 je vybaven celou řadou snímačů a kamer rozmístěných po celé přední části a v rozích karoserie. To znamená, že i ťukanec do levého předního rohu auta může mít za následek opravu za 34 000 dolarů (740 000 Kč). Pro srovnání - průměrná cena oprav po nehodě v USA je 8 000 dolarů (174 000 Kč).

Napravení elektronických systémů nebývá jednoduché. Samy senzory jsou drahé, dále musí být pečlivě kalibrovány a jejich nastavení je obecně složité. Mechanici často vyhledávají volné prostranství bez překážek, aby měli šanci naprogramovat chování kamer a čidel podle standardů výrobce. Velikost čisté plochy se liší napříč jednotlivými vozidly, například sedan Toyota Camry je v tomto ohledu velmi náročný pacient. Suma za odstranění všech následků kolize tak roste závratnou rychlostí nejen za díly, ale i za lidskou práci. Ještě více pak zmíněné platí o prémiových autech - opravy moderních Audi, BMW nebo Mercedesů mohou i při drobných poškozeních dosáhnout až absurdních hodnot.

A nejsou to jen snímače, které zvyšují náklady na opravy nových automobilů. Dále je problém s různými strukturami používanými v celém voze. Konstrukce aut dnes používá díly z drahých materiálů jako je ocel s vysokou pevností, hliník, uhlíková vlákna, mnoho plastů, skelná vlákna, pryskyřice.

Alstyne navrhuje větší spolupráci návrhářů automobilů se servisy, aby si mohli designéři nových aut vyměnit zkušenosti s automechaniky. Konstrukce je pro následnou opravu velký problém a neutěšujte se tím, že si auto pojistíte - cena pojištění bude samozřejmě korespondovat s cenou potenciální opravy, takže i pojištění se vám prodraží. Navíc žádný vůz nemá smysl pojišťovat věčně a starší auta tak mohou za pár let posílat na vrakoviště banální incidenty s ekonomicky neospravedlnitelnými náklady oprav.

Neautorizované servisy tady také příliš nepomáhají. Automobilky mají různé strategie týkající se umístění jednotlivých komponentů a i zdatní opraváři ztrácejí přehled o efektivních možnostech opravy. Vzdělání servisních pracovníků zkrátka zaostává za vývojem automobilové elektroniky, je-li při šíři dnešní nabídky vůbec dosažitelné. A to dále přispívá k tomu, že i drobná oprava může provětrat peněženku zákazníka - méně alternativ v případě logicky opravy znamená menší konkurenční boj a tedy i menší tlak na výši ceny.

Příznivci moderních technologií jistě namítnou, že tato řešení mají v prvé řadě nehodám předcházet, takže se jistě vyplatí. Jenže tak jednoznačné to není - reálný dopad bezpečnostních systémů moderních aut na nehodovost je jiný, než se čekalo. A i kdyby jednou nebyl, je otázkou, kam jsme si nakonec pomohli, když oprav sice ubude, ale jeden pomačkaný roh karoserie může znamenat opravu za tři čtvrtě milionu.


Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 1 - Kia K900 prvni sada 12Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 2 - Kia K900 prvni sada 13Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 3 - Kia K900 prvni sada 14Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 4 - Kia K900 prvni sada 15Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 5 - Kia K900 prvni sada 16Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 6 - Kia K900 prvni sada 17Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 7 - Kia K900 prvni sada 18Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 8 - Kia K900 prvni sada 19Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 9 - Kia K900 prvni sada 20Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 10 - Kia K900 prvni sada 21Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 11 - Kia K900 prvni sada 22Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 12 - Kia K900 prvni sada 23Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 13 - Kia K900 prvni sada 24Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 14 - Kia K900 prvni sada 25Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 15 - Kia K900 prvni sada 26Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 16 - Kia K900 prvni sada 27Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 17 - Kia K900 prvni sada 28Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 18 - Kia K900 prvni sada 29Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 19 - Kia K900 prvni sada 30Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 20 - Kia K900 prvni sada 31Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 21 - Kia K900 prvni sada 32Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 22 - Kia K900 prvni sada 33Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 23 - Kia K900 prvni sada 34Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama - 24 - Kia K900 prvni sada 35
Kdo chce mít všechny elektronické asistenty, musí počítat nejen s vyšší pořizovací cenou, ale především s drahými opravami. Tři čtvrtě milionu za opravu drobné nehody s Kiou K900 je vážně síla

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.