Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama
19.9.2018 | Mirek Mazal
Zlidovělé přirovnání aut a jejich provozních nákladů k opicím a banánům se v tomto případě dostává na docela novou úroveň. Kia K900 si už při drobné opravě může říci o banány za pěkný balík. Je to daň za pokrok.
Nové vozy přicházejí s nejrůznějšími pokročilými technologiemi, které mají za úkol zvyšovat bezpečí řidiče i zbytku posádky. Ale systémy zvyšující bezpečnost umí lézt do peněz, a to nejen při platbě za nový automobil přebíraný v autosalonu. Ještě více se mohou prodražit při opravě.
Odstrašujícím příkladem budiž oprava jedné Kie K900. Korejská vlajková loď, která se v USA prodává od 49 900 dolarů (1,1 milionu Kč), je poháněná motory V6 a V8 a přichází vybavená řadou nejlepších současných bezpečnostních prvků. Co se stane, když takové auto lehce, tedy opravitelně nabouráte na levý přední roh?
S odpovědí přichází John Van Alstyne, šéf I-Caru, neziskové organizace zabývající se opravami automobilů. Právě ten zveřejnil faktury na astronomicky vysoké částky za takovou opravu. Van Alstyne zmiňuje, že typ K900 je vybaven celou řadou snímačů a kamer rozmístěných po celé přední části a v rozích karoserie. To znamená, že i ťukanec do levého předního rohu auta může mít za následek opravu za 34 000 dolarů (740 000 Kč). Pro srovnání - průměrná cena oprav po nehodě v USA je 8 000 dolarů (174 000 Kč).
Napravení elektronických systémů nebývá jednoduché. Samy senzory jsou drahé, dále musí být pečlivě kalibrovány a jejich nastavení je obecně složité. Mechanici často vyhledávají volné prostranství bez překážek, aby měli šanci naprogramovat chování kamer a čidel podle standardů výrobce. Velikost čisté plochy se liší napříč jednotlivými vozidly, například sedan Toyota Camry je v tomto ohledu velmi náročný pacient. Suma za odstranění všech následků kolize tak roste závratnou rychlostí nejen za díly, ale i za lidskou práci. Ještě více pak zmíněné platí o prémiových autech - opravy moderních Audi, BMW nebo Mercedesů mohou i při drobných poškozeních dosáhnout až absurdních hodnot.
A nejsou to jen snímače, které zvyšují náklady na opravy nových automobilů. Dále je problém s různými strukturami používanými v celém voze. Konstrukce aut dnes používá díly z drahých materiálů jako je ocel s vysokou pevností, hliník, uhlíková vlákna, mnoho plastů, skelná vlákna, pryskyřice.
Alstyne navrhuje větší spolupráci návrhářů automobilů se servisy, aby si mohli designéři nových aut vyměnit zkušenosti s automechaniky. Konstrukce je pro následnou opravu velký problém a neutěšujte se tím, že si auto pojistíte - cena pojištění bude samozřejmě korespondovat s cenou potenciální opravy, takže i pojištění se vám prodraží. Navíc žádný vůz nemá smysl pojišťovat věčně a starší auta tak mohou za pár let posílat na vrakoviště banální incidenty s ekonomicky neospravedlnitelnými náklady oprav.
Neautorizované servisy tady také příliš nepomáhají. Automobilky mají různé strategie týkající se umístění jednotlivých komponentů a i zdatní opraváři ztrácejí přehled o efektivních možnostech opravy. Vzdělání servisních pracovníků zkrátka zaostává za vývojem automobilové elektroniky, je-li při šíři dnešní nabídky vůbec dosažitelné. A to dále přispívá k tomu, že i drobná oprava může provětrat peněženku zákazníka - méně alternativ v případě logicky opravy znamená menší konkurenční boj a tedy i menší tlak na výši ceny.
Příznivci moderních technologií jistě namítnou, že tato řešení mají v prvé řadě nehodám předcházet, takže se jistě vyplatí. Jenže tak jednoznačné to není - reálný dopad bezpečnostních systémů moderních aut na nehodovost je jiný, než se čekalo. A i kdyby jednou nebyl, je otázkou, kam jsme si nakonec pomohli, když oprav sice ubude, ale jeden pomačkaný roh karoserie může znamenat opravu za tři čtvrtě milionu.
Kdo chce mít všechny elektronické asistenty, musí počítat nejen s vyšší pořizovací cenou, ale především s drahými opravami. Tři čtvrtě milionu za opravu drobné nehody s Kiou K900 je vážně síla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva