Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tahle Kia spolkla 740 000 korun za jedinou opravu. A není v tom zdaleka sama
19.9.2018 | Mirek Mazal
Zlidovělé přirovnání aut a jejich provozních nákladů k opicím a banánům se v tomto případě dostává na docela novou úroveň. Kia K900 si už při drobné opravě může říci o banány za pěkný balík. Je to daň za pokrok.
Nové vozy přicházejí s nejrůznějšími pokročilými technologiemi, které mají za úkol zvyšovat bezpečí řidiče i zbytku posádky. Ale systémy zvyšující bezpečnost umí lézt do peněz, a to nejen při platbě za nový automobil přebíraný v autosalonu. Ještě více se mohou prodražit při opravě.
Odstrašujícím příkladem budiž oprava jedné Kie K900. Korejská vlajková loď, která se v USA prodává od 49 900 dolarů (1,1 milionu Kč), je poháněná motory V6 a V8 a přichází vybavená řadou nejlepších současných bezpečnostních prvků. Co se stane, když takové auto lehce, tedy opravitelně nabouráte na levý přední roh?
S odpovědí přichází John Van Alstyne, šéf I-Caru, neziskové organizace zabývající se opravami automobilů. Právě ten zveřejnil faktury na astronomicky vysoké částky za takovou opravu. Van Alstyne zmiňuje, že typ K900 je vybaven celou řadou snímačů a kamer rozmístěných po celé přední části a v rozích karoserie. To znamená, že i ťukanec do levého předního rohu auta může mít za následek opravu za 34 000 dolarů (740 000 Kč). Pro srovnání - průměrná cena oprav po nehodě v USA je 8 000 dolarů (174 000 Kč).
Napravení elektronických systémů nebývá jednoduché. Samy senzory jsou drahé, dále musí být pečlivě kalibrovány a jejich nastavení je obecně složité. Mechanici často vyhledávají volné prostranství bez překážek, aby měli šanci naprogramovat chování kamer a čidel podle standardů výrobce. Velikost čisté plochy se liší napříč jednotlivými vozidly, například sedan Toyota Camry je v tomto ohledu velmi náročný pacient. Suma za odstranění všech následků kolize tak roste závratnou rychlostí nejen za díly, ale i za lidskou práci. Ještě více pak zmíněné platí o prémiových autech - opravy moderních Audi, BMW nebo Mercedesů mohou i při drobných poškozeních dosáhnout až absurdních hodnot.
A nejsou to jen snímače, které zvyšují náklady na opravy nových automobilů. Dále je problém s různými strukturami používanými v celém voze. Konstrukce aut dnes používá díly z drahých materiálů jako je ocel s vysokou pevností, hliník, uhlíková vlákna, mnoho plastů, skelná vlákna, pryskyřice.
Alstyne navrhuje větší spolupráci návrhářů automobilů se servisy, aby si mohli designéři nových aut vyměnit zkušenosti s automechaniky. Konstrukce je pro následnou opravu velký problém a neutěšujte se tím, že si auto pojistíte - cena pojištění bude samozřejmě korespondovat s cenou potenciální opravy, takže i pojištění se vám prodraží. Navíc žádný vůz nemá smysl pojišťovat věčně a starší auta tak mohou za pár let posílat na vrakoviště banální incidenty s ekonomicky neospravedlnitelnými náklady oprav.
Neautorizované servisy tady také příliš nepomáhají. Automobilky mají různé strategie týkající se umístění jednotlivých komponentů a i zdatní opraváři ztrácejí přehled o efektivních možnostech opravy. Vzdělání servisních pracovníků zkrátka zaostává za vývojem automobilové elektroniky, je-li při šíři dnešní nabídky vůbec dosažitelné. A to dále přispívá k tomu, že i drobná oprava může provětrat peněženku zákazníka - méně alternativ v případě logicky opravy znamená menší konkurenční boj a tedy i menší tlak na výši ceny.
Příznivci moderních technologií jistě namítnou, že tato řešení mají v prvé řadě nehodám předcházet, takže se jistě vyplatí. Jenže tak jednoznačné to není - reálný dopad bezpečnostních systémů moderních aut na nehodovost je jiný, než se čekalo. A i kdyby jednou nebyl, je otázkou, kam jsme si nakonec pomohli, když oprav sice ubude, ale jeden pomačkaný roh karoserie může znamenat opravu za tři čtvrtě milionu.
Kdo chce mít všechny elektronické asistenty, musí počítat nejen s vyšší pořizovací cenou, ale především s drahými opravami. Tři čtvrtě milionu za opravu drobné nehody s Kiou K900 je vážně síla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva