Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí
5.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.
Aktuálně neuplyne pomalu ani den, aniž by nepadla alespoň zmínka o dieselech. Není to až tak překvapivé, dříve milované motory jsou náhle často i stejnými lidmi zatracovány. Je přitom jedno, zda jde o výrobce, zákazníky či politiky - averze vůči „producentům sazí“ se rozšířila napříč celou společností. Na německém trhu tak došlo v březnu k meziročnímu propadu registrací dieselových aut o jednu čtvrtinu, což vyústilo v jejich ani ne třetinový podíl na celkových prodejích. Na zemi, kde tato auta dříve trhu dominovala, je to docela překvapivé.
V Německu se ovšem tento vývoj dal i díky přelomovému únorovému verdiktu spolkového soudu očekávat, pokles zájmu o diesely je ale spojen i s dalšími hlavními evropskými trhy. Dle předběžných dat Společnosti automobilových výrobců a prodejců totiž ve Velké Británii registrace dieselových aut poklesly v březnu meziročně o více než 37 procent. Benzinové vozy si sice oproti tomu polepšily o necelé procento a auta s alternativním pohonem o 5 %, nicméně to je pouze slabá kompenzace. Celkově tedy celý trh zamířil vůči loňsku o razantních 15,7 procenta a data naznačují, že zájemci o diesely se prostě z trhu nových aut vytrácejí - mezi ojetinami zájem o ně klesá mnohem pomaleji.
Z těchto dat se může zdát, že po dieselech pomalu neštěkne ani pes, takový pocit by ale byl mylný. Situace se totiž liší značku od značky a čerstvá analýza JATO Dynamics ukazuje, jak některé z nich zůstávají na naftových motorech nadále silně závislé. Ze všeho nejvíce to platí o Land Roveru, v jehož případě se diesely podílejí na celkových registracích na Starém kontinentu z 94 procent. Oproti 96 procentům z roku 2016 to sice znamená menší pokles, přesto lze bez okolků říci, že Land Rover by bez dieselů v Evropě neprodal skoro nic.
O mnoho lépe na tom není druhý Jeep s 80 procent a až úsměvná je situace třetího Volva se 78 procenty. Tato značka se mnohokrát nechala ústy svých šéfů slyšet, že na diesely brzy zanevře či že nové už nebude vyvíjet. A jak můžete vidět, pořád je na nich kriticky závislá, přes meziroční pokles o 5 procentních bodů.
V dieselové pasti jsou též Mercedes a BMW, jejichž prodeje spoléhají na naftové motory ze 67 procent, třetí z německého trojlístku - Audi - pak z 59 procent. Takový Peugeot a Renault ale již klesly pod polovinu (49 %), stejně jako Nissan (47 %). Zajímavé pak je, že relativně bez obav může být i strůjce všech těchto změn, a sice Volkswagen, u kterého již podíl dieselů klesl na 46 procent, i když předloni byl na 51 procentech. Zajímá-li vás situace Škody, pak ta je se 41 procenty též už spíše „benzinová”, jako řada dalších značek za ní. Kompletní statistiku najdete v tabulkách níže.
Tato čísla místy až překvapivá - zejména prémiové značky by dnes byly bez dieselů nahrané a není tedy divu, že za ně povětšinou dále „kopou”. Naopak je podivné, že zejména Volvo dává od nafťáků ruce pryč, když je na nich z výrobců klasických prémiových sedanů a kombíků závislé daleko nejvíce.
Analytici pak dodávají, že ve světle nových podmínek má naprostou jistotu, že vyhoví budoucím přísnějším emisním normám, pouze jediná automobilka, a sice Toyota. Ta totiž na diesely spoléhá jen ze sedmi procent, místo toho se v rámci snižování své emisní stopy zaměřuje na hybridy. Tato cesta se aktuálně jeví jako ta správná, tedy alespoň s ohledem na ony pokuty, kterých se Japonci rozhodně nedočkají. Prodeje japonské automobilky na evropském kontinentu ale nenaznačují, že by to zákazníci viděli úplně stejně...
Podíl dieselových motorů na prodejích automobilek v Evropě v letech 2016 a 2017
Pro Land Rover je pokles zájmu o diesely zásadní, automobilka na ně totiž v Evropě spoléhá z 94 procent
Pozoruhodné je, jak se o dieselech vyjadřuje Volvo, ani ono v Evropě bez naftového motoru neprodá skoro nic
U škodovek činí podíl dieselů 41 procent a je na sestupné tendenci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB