Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle skončila auta ze šrotovného. Dávno po konci programu houfně čekají na smrt
27.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Máte zato, že auta ze šrotovného byla... sešrotována? Zní to logicky, ale mnohá stále existují a více než lis je devastuje čas. Navíc v tom nejsou sama, čekají i vedle novějších vozů.
Na tzv. šrotovné lze nahlížet z několika úhlů. Ten pozitivní spočívá ve stažení starých aut z ulic. Samozřejmě tím nemyslíme jakkoli hodnotná starší auta, ale skutečně vozy mající blízko k pojízdným vrakům, které nepřináší nic dobré majiteli ani okolí. Pak je tu ovšem ještě druhý pohled. Někteří majitelé se při vidině vládní dotace rozhodnou poslat na smrt i taková auta, která by si ji rozhodně nezasloužila. A s ohledem na pravidla šrotovného jim podepíší rozsudek smrti, který nelze vzít zpět.
Tahle dilemata jsme řešili hlavně koncem minulé dekády, kdy Evropou cloumala vlna šrotovných, která s sebou nezřídka vzala i auta, co bychom rádi měli doma. Může to působit jako bolavá, přesto zapomenutá historie, jenže tak jednoduché to není. Ačkoli brzy uběhne 10 let od chvíle, kdy majitelé za tyto vozy dostali více či méně štědré prémie, mnohé z nich stále existují a čekají na smrt, která nejspíše nepřijde v lisu, ale pozvolna za pomoci počasí a vandalů.
Nevěříte? Pak se podívejte na čerstvé záběry pořízené lidmi z Exploring with Fighters, kteří se specializují právě na odkrývání dávno pohřbených tajemství. Ti objevili jeden z pozůstatků britského šrotovného, které bylo zavedeno v roce 2009 a které bylo spojeno se slevou 2 000 liber (dnes necelých 59 tisíc Kč) na koupi nového vozu. V rámci tohoto programu bylo staženo z ulic neskutečných 390 tisíc aut, což je opravdu hodně. Jak jsme přitom zmiňovali výše, v mnoha případech se opravdu nejednalo o žádné vraky, ale o starší auta lidí, kteří ani pořádně nevěděli, co mají doma.
Opuštěné letiště v Bedfordu tak dnes skýtá podívanou k pláči. Na improvizovaném obřím parkovišti tak můžete narazit především na spoustu Porsche 924 a 944, výjimkou není ani osmiválcový model 928. Velmi častý je také VW Brouk nebo Land Rover Defender, stejně jako Peugeot 205 GTi, za nějž by řada lidí dala i některý ze svých orgánů. Povšimnout si můžeme také Fordu Escort ve verzi RS. A nechybí dokonce ani Pontiac Firebird, který by jistě rád hýčkal kdejaký veteránista.
Tahle auta nikdy nemohou být vrácena zpět do provozu a nesmí z nich být dokonce ani použity díly, taková byla pravidla šrotovného. Je tak vůbec otázkou, proč je někdo 9 let skladuje - jsou šrotována postupně? Nebo snad optimisté věří, že se nad nimi jednou politici smilují a dovolí je použít alespoň na díly? Kdo ví, na každý pád je pohled na rozpadající se klasiky velmi smutný.
Bizarní je, že v Bedfordu nestojí jen stará auta, je tu i záplava podstatně novějších vozů. Některé vypadají dokonce skoro jako nové, jako by čekaly na prvního majitele, ale nečekají, všechny už byly registrované. A velký bazar na tomhle zapomenutém místě určitě nikdo neprovozuje.
Jejich pravý původ neznáme, Britové ale velmi prvděpodobně správně dovozují, že je sem zavála antidieselová panika, která je na ostrovech též nemalá a loni vedla k zavedení tzv. dieselového šrotovného, spíše obchodního programu na výkup naftových aut. Půjde tedy zřejmě o diesely plnící emisní normu Euro 5 a nebo nižší, která Britové ve velkém nechávali u dealerů na protiúčet a za současné situace se je v Británii nedaří prodat. A s volantem na „špatné” straně nebude jednoduchým řešením ani export.
Přesto se divíme, že tu jsou, jejich odstavení z provozu vypadá jako nejhorší možné řešení - na ceně už asi nenabudou a prodaná „pod cenou” by pro jejich aktuální majitele znamenala větší plus než stojící opuštěná na letišti. Ať už je to jakkoli, zejména ve stínu „dohnívajících” aut ze šrotovného z konce minulé dekády se ukazuje, jak nesmyslný tento program je. Ze silnic byly staženy i vozy, které leckdo považuje za cenné a které by mohly být efektivněji použity alespoň na náhradní díly. Nemohou být ale použity k ničemu, jen chátrají a smutně čekají na bůh ví co...
Na letišti v Bedfordu stále čekají na smrt tisíce aut vykoupených v rámci šrotovného
Jde přitom nejen o staré vozy, jak ukazují aktuální i dřívější snímky...
...ale i relativně nové vozy vykoupené zřejmě protiúčtem kvůli britské antidieselové panice. Že tu jsou i taková auta, nás zaráží ze všeho nejvíce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda