Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic
15.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že se Tesla Model 3 nepředvedla při ostré jízdě v dokonalém světle, už víme. Fascinující ale je, co po pouhé chvilce na okruhu zůstalo z jejích brzd. Prakticky nic.
Před pár dny jsme vás seznámili s tím, jak funguje Tesla Model 3 při ostré jízdě. Stalo se tak dílem Matta Crowleyho, který je mimo jiné majitelem právě nejnovějšího amerického elektromobilu. Pořídil si jej pro každodenní ježdění, když ale na okruh Laguna Seca nemohl vyrazit svým Porsche Cayman GT4 kvůli rozsvícené kontrolce indikující možný problém s pohonnou jednotkou, zkusil tam vytáhnout právě Teslu.
I přes solidní dynamiku vozu skončil tento nápad docela tragicky. Čas Modelu 3 nechme být, Matt Crowley beztak není profesionální pilot, pozoruhodné bylo to, že v plném tempu vydržel na okruhu jezdit pouhá čtyři kola. Stopku mu ovšem nevystavili traťoví komisaři, vystavily mu ji brzdy, které se po 4 kolech odporoučely.
Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, kdyby se třeba přehřály a stačilo je nechat chvíli odpočinout. Model 3 je vůz určený do běžného provozu a pro taková auta bývá nezřídka limitem brzd pár kol na okruh. Poté se zkrátka zahřejí natolik, že jejich účinek je již minimální, pak ale obvykle stačí chvíli počkat a můžete znovu jezdit. S Teslou už to nešlo.
Matt tedy na okruhu vydržel celkem po devět kol, ovšem v podstatě jen proto, že Model 3 primárně ke zpomalování využívá regenerativního brzdění, a s ním si za opatrnější jízdy vystačil. Přesto jsme čekali, že brzdy jsou jen hodně přehřáté či následkem toho poškozené, jejich reálný stav se ukázal až po návratu domů a rozebrání brzd. A předem můžeme říci, že je naprosto tristní.
Do detailu jej můžeme vidět na nových záběrech níže, které ukazují, že z brzdových desek nezbylo vůbec nic. Jejich zkáza je taková, že musely poškodit i některé z kotoučů a to je třeba dodat, že auto bylo před svým výletem na Laguna Seca prakticky nové. Na totální zničení brzd tedy stačilo na to pouhých 45 zatáček, které byly rozprostřeny na nějakých 15 kilometrech. To je neuvěřitelně mizerný výsledek, něco takového jsme nikdy nezažili ani s tím nejobyčejnějším z obyčejných aut, která mají od okruhových speciálů též hodně daleko.
Připomenout znovu můžeme náš test Škody Rapid 1,2 TSI z Nordschleife, tedy konfrontaci úplně běžného auta s nejnáročnějším okruhem světa. Vůz se na toto místo vypravil se skoro 9 000 km na tachometru (a že to nebyly nenáročné kilometry), zvládl tam asi 200 kilometrů v maximálním tempu, stav brzd po této zkoušce jsme nafotili též a vydržely ještě dalších 10 000 km do výměny. Vedle toho je tu prakticky nová Tesla s odpravenými brzdami během 15 km jízdy po Laguna Seca. Na brzdy je to asi náročnější okruh, ale stejně - taková výdrž je prostě nic.
Na záběrech níže je také patrné, že minimálně některé části brzd pochází od renomované společnosti Brembo. Nevíme, pro co byly původně určeny nebo jak si je Tesla naspecifikovala, zárukou odolnosti tady ale zjevně nejsou. Takové brzy jsou těžce poddimenzované a i když je možné stokrát uznat, že v běžném provozu s častým použitím regenerativního brzdění s nimi nebudou problémy, jsme přesvědčeni, že jakékoli auto by mělo zvládnout víc než doslova pár ostrých decelerací v řadě. Pokud tedy Tesla dle svých slov soustavně navyšuje kvalitu svých aut, tady ji stále něco uniká...
Asi nikdo nečeká, že běžné vozy, natož pak elektromobily, budou na okruhu excelovat. Nicméně zcela zničené brzdy po 15 km ostré jízdy jsou opravdu velkým překvapením
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 55 minutami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 2 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva