Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše

Kdysi soutěžní speciál dostal silniční homologaci ještě u BMW. Nyní je po renovaci, má původní aerodynamické doplňky a brzdy z nečekaného zdroje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše

26.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdysi soutěžní speciál dostal silniční homologaci ještě u BMW. Nyní je po renovaci, má původní aerodynamické doplňky a brzdy z nečekaného zdroje.

V roce 1979 BMW odstartovalo šampionát M1 Procar Championship, který bychom mohli označit jako jistou předzvěst dnešního Race of Champions. Také podstatou tohoto mistrovství byla totiž snaha posadit jezdce z různých soutěží za volant jednoho identického vozu, aby předvedli, co umí. Oním vozem bylo upravené BMW M1, kterého se pro dané účely vyrobilo 40 kusů. Samotné mistrovství ovšem nemělo dlouhého trvání, neboť již o dva roky později se německá značka začala soustředit na své působení ve Formuli 1. Známe tedy pouze dva šampiony, a sice Nikiho Laudu a Nelsona Piqueta.

My si ovšem dnes nebudeme brát na paškál ani šampionát, ani oba jezdce. Místo toho naši pozornost zaměříme na samotný vůz, konkrétně pak na exemplář s výrobním číslem 31. Ten nikdy na závodní dráhy nezamířil, místo toho značce sloužil jako náhradní vůz. S ohledem na krátké trvání mistrovství ovšem neměl prostor k tomu, aby byl vůbec využit. Značka tak nakonec veškeré prvky související se šampionátem odstranila a ze závodního speciálu vytvořila opět silniční kupé nosící registrační značky.

Původně byl vůz prodán v listopadu 1979 německému zákazníkovi, o čtyři roky později jej ovšem získal americký sběratel. Kupé pak muselo projít individuální homologací, potvrzení k provozu na veřejných komunikacích od agentury EPA tak dostalo až v březnu 1984. V průběhu následujících let se objevilo na řadě přehlídek, zbytek života ale strávilo v hibernaci. K životu bylo probuzeno až v říjnu 2012, a to americkou společností Canepa.

Ta se postarala o působivou renovaci, která se krátce po zahájení prací rozšířila nemalou měrou. Canepa totiž zjistila, že se jedná právě o vůz ze série Procar a tudíž začala kupé konvertovat do původního závodního stavu. Instalovány tak byly originální komponenty související s aerodynamičtějším bodykitem, a to včetně rozměrného zadního křídla či zpětných zrcátek. Mimo to dorazily také nové nápravy, kontrolní ramena podvozku či táhla.

Součástí renovace byl rovněž příchod původních ráfků BBS s centrální maticí a plastovým krytem zlepšujícím aerodynamiku, nové jsou rovněž náboje kol. Ve srovnání s originálem ovšem došlo ke změně v případě brzd, ty původní totiž již nebyly k dispozici. Místo nich zde tak najdeme kotouče z Porsche 935 a třmeny Brembo z Porsche 962.

Modifikován byl také 3,5litrový řadový šestiválec M88, o který se postarala společnost VAC Motorsports. Ta využila elektronické vstřikování paliva Motec, což výkon zvedlo na 414 koní a 485 Nm točivého momentu. Na zadní kola ovšem pětistupňový manuál ZF (modernizovaný pro změnu firmou Vintage Racing Motors) přenáší koní 360.

Vše uzavírá karoserie nalakovaná v odstínu Basalt Blau, zatímco dovnitř zamířilo černé kožené čalounění doplněné šedými švy. Vůz nyní míří do prodeje, cena ovšem zmíněna nebyla. Dá se ovšem předpokládat, že s ohledem na prvotřídní stav, původ nízká nebude a schopnost dalšího provozu po veřejných silnicích nízká nebude, ani trochu...


Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 1 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 01Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 2 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 02Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 3 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 03Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 4 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 04Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 5 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 05Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 6 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 06Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 7 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 07Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 8 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 08Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 9 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 09Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 10 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 10Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 11 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 11Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 12 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 12Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 13 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 13Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 14 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 14Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 15 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 15Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 16 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 16Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 17 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 17Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 18 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 18Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 19 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 19Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 20 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 20Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 21 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 21Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 22 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 22Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 23 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 23Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 24 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 24Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 25 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 25Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 26 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 26Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 27 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 27Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 28 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 28Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 29 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 29Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 30 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 30Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 31 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 31Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 32 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 32Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 33 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 33Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 34 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 34Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 35 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 35Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 36 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 36Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 37 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 37Takhle vypadá zrenovované BMW M1 Procar. Má 420 koní, SPZ a může být vaše - 38 - BMW M1 Procar 1979-2016 prvni sada 38
BMW M1 Procar prošlo působivou renovací, nyní navíc míří do prodeje

Zdroj: Canepa

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.