Reklama

Takovou věc si teď lidé musí lepit na auta v Číně. Důvod je absurdní, realita varovná

Dokážete si představit, že by někdo měl dokonalý přehled o tom, kde se vyskytuje kterékoli z aut? Přesně toho chtějí docílit komunisté v Číně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Takovou věc si teď lidé musí lepit na auta v Číně. Důvod je absurdní, realita varovná

17.6.2018 | Petr Prokopec

Dokážete si představit, že by někdo měl dokonalý přehled o tom, kde se vyskytuje kterékoli z aut? Přesně toho chtějí docílit komunisté v Číně.

Ještě před pár lety se na Čínu díval kde kdo s velkým despektem. Auta tamní provenience více než čím jiným oplývala zápachem a nekvalitou, vše pak rámoval design okopírovaný od zavedených značek. Mimo to lze zmínit komunistický režim či všudypřítomný smog, tedy v podstatě nic, co by kohokoliv mohlo lákat. Jenže vláda se rozhodla trochu uvolnit mantinely, díky čemuž vznikl největší trh světa. Není tak divu, že Číně leze každý, no, vy víte kam. A zároveň se jí nechává v lecčem inspirovat.

Snad nejvíce je čínský vliv vidět na elektromobilitě, byť tamní značky používají poněkud zastaralou technologii. Vláda je však podporuje k expanzivním krokům, stejně jako pobízí občany ke koupi takových vozů. A kde je v podstatě nucená poptávka, tam musí dorazit i nabídka. Pokud tedy zahraniční automobilky chtějí zabodovat, nemají jinou možnost, než přistoupit na pravidla hry a zamířit rovněž elektrickou cestou.

Nyní Číňané začínají prosazovat další technologii budoucnosti, v tomto případě však doufáme, že se Evropa nenakazí. Řeč totiž není o elektrifikaci nebo autonomních systémech, nýbrž o identifikačních čipech operujících na radiové frekvenci. Ty by měly být už od letošního roku připevňovány na čelní okna aut, prý kvůli zlepšení průchodnosti silnic. Čínské komunikace jsou totiž často neprostupně ucpané a zácpy mnohdy nejsou hodinové, ale denní. Vláda tedy říká, že když bude mít přehled o pohybu aut, snáze tyto komplikace vyřeší.

Dle expertů je ovšem toto vysvětlení vlády na vodě. Automobily kvůli zácpě by totiž postačilo monitorovat za pomocí senzorů rozmístěných podél silnic zcela anonymně, nikoli sledovat každý krok jednoho konkrétního vozu. Zapotřebí rozhodně není evidence registračních značek, s níž je instalace čipů logicky spojena. Vedení země by tak rázem mělo naprostý přehled o pohybu každého svého občana vlastnícího auto. Tedy brzy skoro každého.

Podle dosavadních informací má být pro letošek čipování dobrovolné a týkat se bude jen nově prodaných aut. Od příštího roku je ale dostanou všechny čerstvě registrované vozy povinně, ať už nové nebo ojeté, později by si pak musel čip nalepit za sklo úplně každý. Pokud se to skutečně stane, Čína bude disponovat největší monitorovací sítí na světě, se kterou hodlá propojit dokonce technologii rozpoznávaní obličejů nebo dopravní kamery a monitoring pohybu lidí na internetu.

Lze pak jen dodat, že čipy musí být domácí výroby, nejspíše proto, aby bylo zabráněno jakémukoliv zneužití citlivých dat zvenčí. Vláda se pak sice dušuje, že veškeré informace budou zabezpečeny, nicméně hackerský útok je v tomto případě asi to poslední, čeho se bát. Hrozbou je spíše samotné očipování a s ním spojená ztráta osobní svobody ve prospěch země, která v minulosti neváhala i zabít ty, kteří měli trochu jiný pohled na její další směřování...

Takovou věc si teď lidé musí lepit na auta v Číně. Důvod je absurdní, realita varovná - 1 - Cina chysta cipy do aut 01Takovou věc si teď lidé musí lepit na auta v Číně. Důvod je absurdní, realita varovná - 2 - Cina chysta cipy do aut 02Takovou věc si teď lidé musí lepit na auta v Číně. Důvod je absurdní, realita varovná - 3 - Cina chysta cipy do aut 03
Čína hodlá monitorovat pohyb občanů v autech, vše přitom maskuje snahou o redukci dopravních kolon. Je to absurdní, tady jde o moc

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše