Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takto skončila další služba na sdílení kol. Proč by to s auty někdy mělo být jiné?
8.8.2018 | Mirek Mazal
Představy některých lidí o efektivitě sdílení dopravních prostředků dostaly další tvrdou ránu. Tímto smutným způsobem ukončila svou činnost další služba na sdílení kol v Dallasu.
Pokud přijde řeč na budoucnost dopravy, slovo obvykle dostanou nejen elektromobily a další už dobře známé alternativní pohony, ale i sdílení aut. Evropská unie s rozmachem takových služeb dokonce oficiálně počítá v rámci plánů pro budoucnost a předpokládá, že používání jednoho vozu několika lidmi pomůže k celkovému zefektivnění evropské dopravy.
Češi jsou k tomu obvykle skeptičtí. Možná proto, že si prožili více jak 40letou éru sdílení skoro všeho, která dopadlo tak, jak dopadla. O věci, které neměly jasného majitele, se nikdo pořádně nestaral, byly neustále rozkrádány a nebyly s to efektivně sloužit svému účelu. Na západě nic takového obvykle nepamatují, a tak se do „sharingu” všeho myslitelného pouští po hlavě. Dopadá to ovšem úplně stejně jako kdysi u nás.
Příkladů už jsme v minulosti zmiňovali několik. Sdílení aut přesně na to „dojelo” třeba v New Yorku, fiasko z toho bylo i ve Francii a nemusíme nutně zůstávat jen u aut. Tamtéž rozkradli 90 procent bicyklů, když je zrovna nikdo nehlídal. V principu podobný, ale snad ještě smutnější konec nyní potkal podobnou službu provozovanou v americkém Dallasu.
Jmenuje se Ofo, je původem z Číny a působí tedy i na jiných místech světa. V Dallasu už ji nenajdete a důvody jsou podle neoficiálních informací stále stejné. Kola byla ničena a jinak zneužívána a služba za nastavených cenových podmínek nedokázala efektivně fungovat. Zejména právě nadměrné opotřebení mělo vést k tomu, že náklady na provoz nebylo možné pokrýt z konkurenceschopných poplatků za použití.
Služba přesto dále v Dallasu fungovala, stačila ale jedna kapka, aby skončila. Tou se stalo zavedení poplatku 808 dolarů za povolení k provozu a 21 dolarů za možnost provozovat jedno každé kolo. Pro Ofo se to pak stalo tou správnou záminkou, aby svých 5 000 dallaských kol vzala, navezla na šrotiště a demonstrativně je nechala zničit. Právě to dokumentuje obrázek, který se začal šířit po Twitteru.
Firma tím chce přehodit odpovědnost na město, podle zdrojů zevnitř firmy ale služba v Dallasu krachovala tak či onak a nový poplatek posloužil jen jako záminka. Ofo tím chtělo získat podporu obyvatel na svou stranu, ale ani to úplně nevyšlo. Lidé ihned začali říkat, že místo zničení měla kola zamířit k potřebným. Ofo na to zareagovalo tím, že použitelná kola se dostala do rukou takových lidí a na skládku putoval zbytek, tomu ale nikdo nevěří. Jde zřejmě jen o další přetvářku v boji za lepší publicitu - o tom, že by kola někdo dostal, neexistují věrohodné zmínky.
Nakonec i sám starosta Dallasu pochybuje o tom, že Ofo říká pravdu a k fotce ze sběrného dvora se vyjádřil značně negativně. Nakonec, ukažte nám kolo zničené za hranicí použitelnosti - minimálně ze dvou nějak porouchaných si jedno funkční složí doma každý kutil.
Tak či onak, Ofo je z Dallasu pryč, protože by za 5 000 kol muselo zaplatit poplatek 105 000 dolarů (asi 2,3 milionu Kč). To jistě není málo peněz, zničení stejného množství bicyklů bude ale nepochybně dražší. Problém je jinde - sdílená kola nevydělávají hlavně kvůli neohleduplnému způsobu jejich využití a dále dotovat je nemělo smysl. Úplně stejně skončilo sdílení aut v Paříži, kde o něco dříve pochopili krátkozrakost levného pronajímaní dopravního prostředku v podstatě anonymním masám a službu odpískali též.
Jsme přesvědčeni, že takové hromadné sdílení dopadne stejně pokaždé, ať už bude jeho předmětem cokoli. Mezi pár lidmi, kteří se znají, fungovat může, jakmile ale lidé přestanou cítit odpovědnost za to, co užívají, dopadne to tak, jako s československým hospodářstvím na konci 80. let...
Takto dopadlo sdílení kol v Dallasu firmy Ofo, až 5 000 bicyklů mělo skončit v lisu. Oficiálně kvůli novým městským poplatků, neoficiálně kvůli prosté neudržitelnosti, pro kterou byly ony poplatky pouze poslední ránou
Takto sdílení kol Ofa vypadalo dříve
Zdroj: Robb Stewart@Twitter
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda