Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží

Dnes jsou legální a používá je stále více automobilek k potěše svých zákazníků. Němci je ale chtějí zvláštním předpisem zakázat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží

4.11.2018 | Mirek Mazal

Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dnes jsou legální a používá je stále více automobilek k potěše svých zákazníků. Němci je ale chtějí zvláštním předpisem zakázat.

Němci mají rádi pořádek na silnicích, to se ví i díky energickému potírání kontroverzních úprav automobilů z posledních let. Speciální jednotky policie určené pro boj proti tzv. automobilovým pozérům pořádají hony na řidiče, kteří se pokoušejí výrazněji vystoupit z davu. V zemi proslulé častými úpravami běžných modelů aut je to docela tíživá atmosféra.

Nic ji neulehčuje sárský ministr životního prostředí Reinhold Jost nominovaný Sociálnědemokratickou stranou Německa. Levicový politik podporovaný kolegy ze Strany zelených boj vyhlásil klapkám ve výfucích osobních aut, třebaže jde o stále běžnější řešení instalované samotnými výrobci. Logicky tedy nepostrádá veškerou potřebnou homologací pro běžný provoz a musí plnit relativně přísné (přísnější než v USA) hlukové limity platné v Evropě. Něco takového ale Jostovi nestačí.

Ministr proto ohlásil záměr představit „plán ochrany proti hluku motoru”, jak svůj program nazývá, na setkání ministrů životního prostředí evropských zemí, které se odehraje 7. listopadu. Nezajímá jej, že auta s těmito klapkami plní veškeré platné normy, ony klapky chce zakázat jako takové, ať už úroveň hluku posouvají na jakoukoli úroveň.

Podle Josta jsou systémy výfukových klapek „zdrojem zbytečného dopravního hluku” a dle jeho přesvědčení už nyní porušují paragraf 30 německého silničního zákona, který stanoví, že „při používání vozidla je zakázáno generovat nepotřebný hluk a eliminovatelné emise”. Protože ale s jeho vnímáním tohoto paragrafu právníci nesouhlasí, chce klapky zakázat zvláštním předpisem. A nejde mu jen o Německo, rád by takové ustanovení dostal učinil závazným v celé Evropě.

Experti v tomto oboru na jeho iniciativu reagují na jednu stranu tím, že samotné schválení vozu pro provoz a tedy plnění hlukových limitů nemusí nutně znamenat, že je v praxi nikdy nepřekračuje. Měření hluku probíhá podobně jako měření spotřeby - v nereálném cyklu, kdy se vozy pohybují nanejvýš rychlostmi 80 km/h při nízké zátěži. Auta tedy reálně mohou být i hlučnější, jenže to platí obecně, nikoli je v případě klapek. Proto odborníci varují, že Jostova iniciativa může mít i úplně opačný důsledek.

Pokud budou samotné klapky zakázány, výfuky jich pochopitelně pozbudou, jak předem přiznává i zástupce Porsche. Tatáž automobilka ale dodává: „Jakožto pro výrobce sportovních aut je pro nás důležité, abychom i do budoucna udrželi tyto emotivní funkce aut,” což ve výsledku bude znamenat jediné - výfuky nebudou mít dva zvukové projevy, ale jen jeden, ovšem ne nutně ten tišší.

Hlukové limity platné v Evropě jsou dány pravidly Organizace spojených národů, které sárský ministr jen obtížně změní. A přes výše zmíněné se do nich i auta s otevřenými klapkami výfuků obvykle vejdou. Ony klapky tedy není nezbytně nutné brát jako to, co výfuky činí hlučnějšími, lze je chápat i jako systém, který projev výfuků utišuje. Ministrova snaha tedy může vést k úplnému opaku toho, čeho se snaží docílit - klapky zmizí a hluku na silnicích stejně přibude, protože výfuky budou naladěny tak, aby byly zvučnější pořád, ne jen tehdy, když je řidič přepne do zvláštního módu...


Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 1 - Tlacitka nastaveni auta spatne 07Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 2 - Tlacitka nastaveni auta spatne 08Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 3 - Tlacitka nastaveni auta spatne 01Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 4 - Tlacitka nastaveni auta spatne PerexTato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 5 - Tlacitka nastaveni auta spatne 04Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 6 - Tlacitka nastaveni auta spatne 05Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 7 - Tlacitka nastaveni auta spatne 06Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 8 - Tlacitka nastaveni auta spatne 03Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží - 9 - Tlacitka nastaveni auta spatne 09
Německý ministr životního prostředí Reinhold Jost chce s podporou zelených utišit výfuky aut. Nechápe ovšem, že dnes v podstatě utišené jsou a ony klapky jim vrátí jen přirozený projev, který pro zavedení jeho omezení mohou mít trvale

Zdroj: Welt

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.