Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak

Klakson v autě je dobrý komunikační prostředek, umí ale být poněkud necitlivý. Ve spoustě případů by se hodil jiný a tento muž si ho vyrobil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak

16.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Klakson v autě je dobrý komunikační prostředek, umí ale být poněkud necitlivý. Ve spoustě případů by se hodil jiný a tento muž si ho vyrobil.

Bezpečnost na silnicích je velkým tématem a dobře se dorozumět s ostatními řidiči je jednou jednou z klíčových cest, jak ji pomoci. Jenže za volantem auta nemáte moc možností, jak s ostatními řidiči komunikovat - můžete na ně zkusit křičet, ale pokud oba nesedíte v kabrioletech, asi vás nikdo neuslyší. V podstatě zbývají dálková světla, tzv. světelná houkačka, pak skutečný akustický klakson a blinkry.

Jenže klakson je jen jeden. V některých případech je sice dvoutónový, ale to na věci nic nemění - jeden bývá ještě agresivnější než ten první. Dává to smysl, pokud je primárně klakson určen k odvracení nebezpečí - musí být hlasitý a výrazný. Jenže v některých případech člověk chce zatroubit jen trošku, třeba když se nějaký řidič ne a ne rozjet na zelenou. Nebo když někdo couvá vaším směrem a nejste si jisti, zda vás vidí. Nebo když chcete kohokoli dalšího z jakéhokoli jiného důvodu na cokoli jemně upozornit. Normální řidič se v takovém případě snaží vydat zvuk co nejkratší a to je u některých volantů problém. A i tak to bude pořád stejný, výrazný zvuk, který přátelsky nezní, ani kdybyste s ním pracovali jako Rachmaninov.

Americkému technikovi Marku Roberovi, kterého svět zná díky jeho kanálu na Youtube, se to nelíbilo, a tak našel způsob, jak si svůj Volkswagen Jetta upravit. Přidal mu celkem tři klaksony, a to s rafinovaností sobě vlastní. Jde v podstatě o malý počítač, který pracuje s nahranými zvukovými soubory, které pak na základě zmáčknutí jednoho z tlačítek přehraje a skrze zesilovač „pošle” do reproduktorů. Ona tři tlačítka jsou navíc citlivě zabudována do panýlku, kde mívá Jetta ovladače jiných funkcí a jsou dokonce podsvětlena.

A co tedy dělají? První pustí do reproduktorů zvuk, který je jemný a určený právě k tomu, aby upozornil auto před sebou, že už je zelená. Druhý je pak ještě jemnější, to když chce upozornit člověka mimo auto, že třeba jeho nákupní vozík nebo otevřené dveře překáží.

A pak je tu ještě třetí, ovládaný tlačítkem s rudým emblémem, který je opravdu hlasitý a spouští klakson na tlakový vzduch z vlaku. Ten je vhodný třeba ve chvíli, když teenageři přechází silnici mimo přechod věnující pozornost jiným aktivitám s a ještě se loudají. Anebo v podobných chvílích, kdy chcete být trochu zlomyslní, nebo normální klakson nestačí.

Je to zajímavé, musíme ovšem podotknout, že používání podobného řešení v našich končinách bude nelegální a takhle upravený vůz by neprošel STK standardní cestou. Zákon u nás v případě zvukového výstražného znamení hovoří o souvislém tónu jedné výšky, což není tento případ. I tak je to ale sympatický projev snahy komunikovat s ostatními řidiči způsobem, který nebude chápán jinak, než jak je míněn. Ostatně sám autor toto řešení nenazývá „nejmilejším klaksonem všech dob” náhodou...


Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 1 - Klakson mily i zly video 01Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 2 - Klakson mily i zly video 02
Jsou zkrátka situace, kdy není nutné ostatní řidiče prostě jen „vytroubit”

Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 3 - Klakson mily i zly video 03Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 4 - Klakson mily i zly video 04Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 5 - Klakson mily i zly video 05Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 6 - Klakson mily i zly video 06Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 7 - Klakson mily i zly video 07Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 8 - Klakson mily i zly video 08Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 9 - Klakson mily i zly video 09Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 10 - Klakson mily i zly video 10Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 11 - Klakson mily i zly video 11Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 12 - Klakson mily i zly video 12Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 13 - Klakson mily i zly video 13Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 14 - Klakson mily i zly video 14Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 15 - Klakson mily i zly video 15Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 16 - Klakson mily i zly video 16Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 17 - Klakson mily i zly video 17Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak - 18 - Klakson mily i zly video 18
Mark Rober tak stvořil klakson, který umí s okolím komunikovat různými způsoby. A alespoň od nás za to má palec nahoru

Zdroj: Mark Rober@Youtube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše