Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak
16.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klakson v autě je dobrý komunikační prostředek, umí ale být poněkud necitlivý. Ve spoustě případů by se hodil jiný a tento muž si ho vyrobil.
Bezpečnost na silnicích je velkým tématem a dobře se dorozumět s ostatními řidiči je jednou jednou z klíčových cest, jak ji pomoci. Jenže za volantem auta nemáte moc možností, jak s ostatními řidiči komunikovat - můžete na ně zkusit křičet, ale pokud oba nesedíte v kabrioletech, asi vás nikdo neuslyší. V podstatě zbývají dálková světla, tzv. světelná houkačka, pak skutečný akustický klakson a blinkry.
Jenže klakson je jen jeden. V některých případech je sice dvoutónový, ale to na věci nic nemění - jeden bývá ještě agresivnější než ten první. Dává to smysl, pokud je primárně klakson určen k odvracení nebezpečí - musí být hlasitý a výrazný. Jenže v některých případech člověk chce zatroubit jen trošku, třeba když se nějaký řidič ne a ne rozjet na zelenou. Nebo když někdo couvá vaším směrem a nejste si jisti, zda vás vidí. Nebo když chcete kohokoli dalšího z jakéhokoli jiného důvodu na cokoli jemně upozornit. Normální řidič se v takovém případě snaží vydat zvuk co nejkratší a to je u některých volantů problém. A i tak to bude pořád stejný, výrazný zvuk, který přátelsky nezní, ani kdybyste s ním pracovali jako Rachmaninov.
Americkému technikovi Marku Roberovi, kterého svět zná díky jeho kanálu na Youtube, se to nelíbilo, a tak našel způsob, jak si svůj Volkswagen Jetta upravit. Přidal mu celkem tři klaksony, a to s rafinovaností sobě vlastní. Jde v podstatě o malý počítač, který pracuje s nahranými zvukovými soubory, které pak na základě zmáčknutí jednoho z tlačítek přehraje a skrze zesilovač „pošle” do reproduktorů. Ona tři tlačítka jsou navíc citlivě zabudována do panýlku, kde mívá Jetta ovladače jiných funkcí a jsou dokonce podsvětlena.
A co tedy dělají? První pustí do reproduktorů zvuk, který je jemný a určený právě k tomu, aby upozornil auto před sebou, že už je zelená. Druhý je pak ještě jemnější, to když chce upozornit člověka mimo auto, že třeba jeho nákupní vozík nebo otevřené dveře překáží.
A pak je tu ještě třetí, ovládaný tlačítkem s rudým emblémem, který je opravdu hlasitý a spouští klakson na tlakový vzduch z vlaku. Ten je vhodný třeba ve chvíli, když teenageři přechází silnici mimo přechod věnující pozornost jiným aktivitám s a ještě se loudají. Anebo v podobných chvílích, kdy chcete být trochu zlomyslní, nebo normální klakson nestačí.
Je to zajímavé, musíme ovšem podotknout, že používání podobného řešení v našich končinách bude nelegální a takhle upravený vůz by neprošel STK standardní cestou. Zákon u nás v případě zvukového výstražného znamení hovoří o souvislém tónu jedné výšky, což není tento případ. I tak je to ale sympatický projev snahy komunikovat s ostatními řidiči způsobem, který nebude chápán jinak, než jak je míněn. Ostatně sám autor toto řešení nenazývá „nejmilejším klaksonem všech dob” náhodou...
Jsou zkrátka situace, kdy není nutné ostatní řidiče prostě jen „vytroubit”
Mark Rober tak stvořil klakson, který umí s okolím komunikovat různými způsoby. A alespoň od nás za to má palec nahoru
Zdroj: Mark Rober@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva