Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda

Nejžádanější ojetiny v České republice vám jistě budou dobře známé, ale o která ojetá auta je u nás zájem nejmenší? Tato desítka říká o choutkách Čechů mnohé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda

22.8.2018 | Petr Miler

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejžádanější ojetiny v České republice vám jistě budou dobře známé, ale o která ojetá auta je u nás zájem nejmenší? Tato desítka říká o choutkách Čechů mnohé.

Nejžádanější ojetá auta u nás bychom mohli klidně jen odhadovat a beztak bychom nebyli daleko od pravdy. Ideálně dieselová Škoda Octavia, Škoda Fabia, podobně specifikovaný Volkswagen Passat či Golf. Obliba produktů VW Group u českých zákazníků je dobře známá a na silnicích je to vidět. Do toho si přidejte pár dobře známých Fordů, Toyot, Renaultů a modelů od PSA a dostanete i z hlavy to, co potvrdí statistika.

Jenže když jsou nějaká auta nejžádanější musí také existovat jiná, nejméně žádaná. Taková, která se postaví do bazaru a nikdo si jich nevšímá, i když je oblepí nápisy „Diesel”, „Sleva 50 %”, „Automat” a „Majitel ročník 1938”. Zjistit, která to jsou, už tak jednoduché není, dostala se k nám ale data autobazaru AAA Auto, který sice může být leckým neoblíbený, ale je v největší široko daleko a ročně prodá skoro tolik ojetých aut, co Škoda na českém trhu nových. Dá se tedy odhadovat, že jeho data o prodejích a „neprodejích” aut v rámci tohoto jednoho subjektu budou mít docela velkou vypovídací hodnotu.

Níže tedy najdete 10 aut, která se tomuto bazaru do rukou dostávají, prodat je dále se ale firmě v České republice daří ze všeho nejméně. Není to žebříček od 10. po 1. v nízké oblíbenosti zákazníků, nechtěná auta jsou tu seřazená podle abecedy, přesto ukazují mnohé. Nevnímejte tento seznam jen jako výčet konkrétních modelů, říká i více. Jednak obecněji ukazuje, co lidé u ojetiny nechtějí (málo výkonu, málo výbavy, nespolehlivost, problematický servis...), což bude platit u mnohem většího množství aut než těchto deseti.

A pak z něj lze vyvodit rozličné závěry pro vás samotné - od toho, co si nekupovat za auto (ať už nové či ojeté), abyste jej dobře a nebo za dobrou cenu prodali, přes to, které ojetiny půjdou vzhledem k nezájmu ostatních koupit relativně lacino, až po ten, že některé vozy není radno brát na protiúčet, pokud se zabýváte prodejem aut jakéhokoli typu a stáří.

1. BMW 316i a 316d E90

Základní motorizace prémiových aut v České republice netáhnou obecně, nejmarkantnější je to ale u BMW a její řady 3, s níž si zákazníci ojetých aut spojují největší dynamické ambice. Nedostatek výkonu mají základní verze starší evoluce trojky v genech - 316i měla v letech 2005 - 2007 pouhých 116 koní a 316d nabídla jen takhle málo až do roku 2011. Dalším podstatným faktorem nezájmu o základní motorizace je, že obvykle nemají moc výbavy. Výjimky existují, jsou to ale vážně jen výjimky - pokud někdo touží po levném Audi, BMW, Mercedesu či čemkoli podobném, obvykle nevolí ani lepší motorizaci, ani vyšší výbavu.


Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 1 - bmw 3 e90 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 2 - bmw 3 e90 10nejminprodoje 03Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 3 - BMW 316i 316d E90 interior 01

2. Ford S-Max 1,6 TDCi

S-Max je prostorné rodinné auto, ale také je těžké a motor 1,6 TDCi je na ně příliš slabý. Navíc S-Max se, na rozdíl od spřízněného Galaxy, snaží lovit mezi zákazníky MPV, který chtějí alespoň trochu dynamický stroj a to základní motorizace nesplňuje. Vyhnout se jí ale nebude od věci - tyto motory prý začínají být silně poruchové už po 100 tisících kilometrech, a to zejména ve své starší šestnáctiventilové variantě. Novější osmiventilové kusy jsou už spolehlivější.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 4 - ford s-max 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 5 - ford s-max 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 6 - ford s-max 10nejminprodoje 03

3. Hyundai H-1

Povedená a spolehlivá dodávka se zadním náhonem u nás ve druhé generaci, tj. od roku 2008, netáhne možná proto, že není moc hezká. A nebo prostě proto, že jde o Hyundai. Korejcům se sice podařilo zbavit rozporuplné pověsti u značné části zákazníků osobních aut, v revíru Transporteru a Transitu ale nebodují. Výhoda pro ty, kteří s Hyundai nemají problém - H-1 je slušná a díky nezájmu jiných levnější alternativa k VW či Fordu, zejména chcete-li zadní náhon.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 7 - hyundai h-1 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 8 - hyundai h-1 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 9 - hyundai h-1 10nejminprodoje 03

4. Mercedes-Benz A 150

Třída A generace W169 je slušný malý rodinný vůz, jenže v základní verzi A 150 dojíždí na podobné věci, jako BMW 316i výše - jeho patnáctistovka dává 95 koní a 140 Nm a výbava většinou není žádný hit. A převodovka CVT s názvem Autotronic je dalším odrazujícím faktorem. Pokud si koupíte nevybavený A 150 s CVT, musíte jej milovat, možná už ho nikdy neprodáte...

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 10 - mercedes a 150 w169 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 11 - mercedes a 150 w169 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 12 - mercedes a 150 w169 10nejminprodoje 03

5. Nissan Qashqai 1,6 dCi

Zájemci o ojetý Qashqai berou radši základní dieselovou patnáctistovku nebo vrcholový dvoulitr, verze 1,6 je příliš neoslovuje. Ta přišla v roce 2011 právě jako náhrada za 2,0 dCi a nabídla o 21 koní nižší výkon, ale stejných 320 Nm točivého momentu. Je to povedený motor, v portfoliu zákazníků se ale míří do míst, kde skoro nikoho nezasahuje.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 13 - nissan qashqai dci 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 14 - nissan qashqai dci 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 15 - nissan qashqai dci 10nejminprodoje 03

6. Opel Combo 1,3 CDTI

Dieselová třináctistovka pochází od Fiatu, je to 75koní varianta motoru 1,3 Multijet a na Combo je opravdu poddimenzovaná, zejména na užitkovou verzi. V důsledku je tedy poruchová, uživatelsky nepřesvědčivá a nežádaná.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 16 - opel combo tour 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 17 - opel combo tour 10nejminprodoje 03Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 18 - opel combo tour 10nejminprodoje 02

7. Seat Cordoba 1,2

Tříválec o objemu 1,2 litru je nechvalně proslulé HTP, jen tu tohle označení nenajdete, používala ho pouze Škoda. Dodával se jen ve dvanáctiventilové variantě o výkonu 64 a později 70 koní a tyto verze HTP patří k těm lepším. Stále však to je spíš jednooký král mezi slepými. Zákazníkům Škody HTP často nevadí, klienti ex-auto emoción ale zřejmě očekávají ještě trochu pozitivních emocí, které tříválcová jedna-dvojka nepřináší. Cordobě navíc nepomáhá ani u nás nepříliš oblíbená karoserie sedan.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 19 - seat cordoba 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 20 - seat cordoba 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 21 - seat cordoba 10nejminprodoje 03

8. Škoda Superb 1,6 TDI

Toto je nejvíce překvapivý vůz na seznamu. Vlastně jakákoli Škoda by na něm překvapila, tato tu ale je a má to svůj důvod. Dieselová šestnáctistovka se vstřikováním common rail a označením EA189 v Superbu v roce 2010 nahradila legendární 1,9 TDI PD. Má stejných 105 koní a 250 Nm, a to v širším spektru otáček. Navíc nabídne kultivovanější chod. Jenže Superb není zrovna pírko a s tímto motorem mu to na stovku trvá přes 12 vteřin. Sluší se dodat, že 1,9 TDI nebyla rychlejší, zřejmě předsudky ale dělají své. A že kombinace 1,6 TDI a Superb nejsou u Čechů dost dobře dohromady dosvědčuje i fakt, že ve třetí generaci vůz s tímto motorem na našem trhu nikdy nebyl nabízen. I když do výroby se dostal a třeba v Německu jich nejezdí málo.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 22 - skoda superb 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 23 - skoda superb 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 24 - skoda superb 10nejminprodoje 03

9. Suzuki Swift

Druhá generace Swiftu je povedené malé auto a lze ho sehnat i s pohonem všech kol, což nejeden horal ocení. Jenže značka Suzuki u nás nikdy neprorazila tak, jak by si možná sama představovala a i když nových aut neprodává úplně málo, u zákazníků ojetin naráží. Klíčovým faktorem je prý málo rozšířená servisní síť, což též dává smysl.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 25 - suzuki swift 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 26 - suzuki swift 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 27 - suzuki swift 10nejminprodoje 03

10. Suzuki Wagon R+

Japonské dvojče Opelu Agila, vyráběné v letech 2000 - 2007, je méně oblíbené u nás, naopak v Maďarsku je to údajně trhák. Jeho třináctistovka ovšem není tak dobrá jako motory 1,0 a 1,2 v Agile a opět narážíme na ne tak širokou servisní síť jako u Opelu. Výsledkem je... nezájem.

Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 28 - suzuki wagon r 10nejminprodoje 01Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 29 - suzuki wagon r 10nejminprodoje 02Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda - 30 - suzuki wagon r 10nejminprodoje 03
Všechny obrázky ilustrační

Zdroj: AAA Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše