Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč?
16.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jsou auta, u kterých vysoké ceny zaplacené v aukcích chápete snadno. A pak jsou taková, u kterých je těžké pochopit, proč za ně někdo dal tolik.
Některá zajímavá historická auta změní majitele překvapivě levně. Mohou to být výjimečné stroje v dokonalém stavu a přesto za ně někdo zaplatí nanejvýš pár set tisíc. Jiná, o poznání méně zajímavá a klidně naprosto zanedbaná auta se zase prodají překvapivě draho, cifry se k sedmimístným vyšplhají jako nic. Ona zajímavost bude jistě věcí individuálního vkusu, přesto máme pocit, že v případě zanedbaně vyhlížejícího Volkswagenu Brouk vyrobeného ve více jak 20 milionech kusů by asi závratnou sumu čekal málokdo.
Jenže vůz, který máme před sebou, je zanedbaně vyhlížející tuctové auto a přesto nejde o nic ani trochu levného. Je to VW Typ 1, řečený „Brouk”, z roku 1952. Ani při bližším zkoumání není ničím zajímavý, až na to, že je to jeden z posledních kusů vyrobených s děleným zadním sklem. A že od roku 1952 do roku 2014 měl jediného majitele, který s ním ale jezdil jen do roku 1963. Přesto nebyl dodneška dochován ve stavu, který by mu dovolal vydat se bez váhání na přehlídku elegance.
Tento vůz byl vyroben 4. března 1952 a byl dodán jako nový Antonu Jannsonovi do Švédska. Jannson s ním normálně jezdil, jak se od obyčejného auta očekává, a najel s ním necelých 78 tisíc kilometrů. Poslední rok, na který byla zaplacená daň z provozu, je rok 1963. Pak byl vůz uložen do stodoly a tam čekal až do roku 2014 bez hnutí.
Podepsalo se to na něm dost výrazně - karoserie je silně zasažena korozí, většina dříve chromovaných dílů je zašlá a na stropnici si snad pochutnávali hlodavci. Aby tohle auto bylo na silnici bezpečné, bude asi nutné velmi rozsáhlého servisu, ne-li rovnou renovace. Motor nicméně naskočil - samozřejmě po pár nejnutnějších zásazích údržby -, auto se dokázalo hýbat vlastní silou a všechno včetně světel a budíků fungovalo.
Co na tom, říkáte si možná v očekávání nějaké opravdu jedinečné vlastnosti, žádná taková tu ale není. Pravda, původní stav takhle starého auta - všimněte si absence blinkrů, je tu jen páčka pro odbočování doleva - je dnes jistě výjimečný a zub času v něm otisknutý se kolikrát cení více než pečlivá renovace. Hlavně proto se tenhle vůz prodal za 58 240 Eur, tedy asi 1,57 milionu korun. Toto auto bylo o minulém víkendu na prodej v rámci pařížské aukce domu RM Sotheby's, na stejném místě, kde se prodávala tahle sbírka třinácti Porsche.
Je-li někdo bohatý fanoušek Brouka a chce si do soukromého muzea něco takového pořídit, budiž. Chápeme, že Brouk je legenda svého druhu, ať už okolnostmi vzniku, délkou produkce nebo počtem vyrobených kusů, my bychom ale takové peníze raději investovali do něčeho zajímavějšího, něčeho, co má víc než... 25 koní.
A ona sbírka třinácti Porsche? Odkazovaný článek detailně hovoří o třech vozech - 911 964 Turbo S 3,6 bez ploché přídě „Flachbau”, 914-6 a o největším špeku sbírky, 959 S. 914-6 se prodalo stejně jako onen Brouk za 58 240 Eur, což nabízí zajímavé srovnání. 914 ale vážně není žádný klenot, v případě cen zbylých dvou vozů se raději něčeho chyťte - Turbo S změnilo majitele za 901 600 Eur, tedy 24,36 milionu korun, a 959 S šla do nového domova za úctyhodných 1,96 milionu Eur, tedy necelých 53 milionů korun...
Je to kus historie, ale dali byste zrovna za Brouka 1,6 milionu?
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda