Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč?
16.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jsou auta, u kterých vysoké ceny zaplacené v aukcích chápete snadno. A pak jsou taková, u kterých je těžké pochopit, proč za ně někdo dal tolik.
Některá zajímavá historická auta změní majitele překvapivě levně. Mohou to být výjimečné stroje v dokonalém stavu a přesto za ně někdo zaplatí nanejvýš pár set tisíc. Jiná, o poznání méně zajímavá a klidně naprosto zanedbaná auta se zase prodají překvapivě draho, cifry se k sedmimístným vyšplhají jako nic. Ona zajímavost bude jistě věcí individuálního vkusu, přesto máme pocit, že v případě zanedbaně vyhlížejícího Volkswagenu Brouk vyrobeného ve více jak 20 milionech kusů by asi závratnou sumu čekal málokdo.
Jenže vůz, který máme před sebou, je zanedbaně vyhlížející tuctové auto a přesto nejde o nic ani trochu levného. Je to VW Typ 1, řečený „Brouk”, z roku 1952. Ani při bližším zkoumání není ničím zajímavý, až na to, že je to jeden z posledních kusů vyrobených s děleným zadním sklem. A že od roku 1952 do roku 2014 měl jediného majitele, který s ním ale jezdil jen do roku 1963. Přesto nebyl dodneška dochován ve stavu, který by mu dovolal vydat se bez váhání na přehlídku elegance.
Tento vůz byl vyroben 4. března 1952 a byl dodán jako nový Antonu Jannsonovi do Švédska. Jannson s ním normálně jezdil, jak se od obyčejného auta očekává, a najel s ním necelých 78 tisíc kilometrů. Poslední rok, na který byla zaplacená daň z provozu, je rok 1963. Pak byl vůz uložen do stodoly a tam čekal až do roku 2014 bez hnutí.
Podepsalo se to na něm dost výrazně - karoserie je silně zasažena korozí, většina dříve chromovaných dílů je zašlá a na stropnici si snad pochutnávali hlodavci. Aby tohle auto bylo na silnici bezpečné, bude asi nutné velmi rozsáhlého servisu, ne-li rovnou renovace. Motor nicméně naskočil - samozřejmě po pár nejnutnějších zásazích údržby -, auto se dokázalo hýbat vlastní silou a všechno včetně světel a budíků fungovalo.
Co na tom, říkáte si možná v očekávání nějaké opravdu jedinečné vlastnosti, žádná taková tu ale není. Pravda, původní stav takhle starého auta - všimněte si absence blinkrů, je tu jen páčka pro odbočování doleva - je dnes jistě výjimečný a zub času v něm otisknutý se kolikrát cení více než pečlivá renovace. Hlavně proto se tenhle vůz prodal za 58 240 Eur, tedy asi 1,57 milionu korun. Toto auto bylo o minulém víkendu na prodej v rámci pařížské aukce domu RM Sotheby's, na stejném místě, kde se prodávala tahle sbírka třinácti Porsche.
Je-li někdo bohatý fanoušek Brouka a chce si do soukromého muzea něco takového pořídit, budiž. Chápeme, že Brouk je legenda svého druhu, ať už okolnostmi vzniku, délkou produkce nebo počtem vyrobených kusů, my bychom ale takové peníze raději investovali do něčeho zajímavějšího, něčeho, co má víc než... 25 koní.
A ona sbírka třinácti Porsche? Odkazovaný článek detailně hovoří o třech vozech - 911 964 Turbo S 3,6 bez ploché přídě „Flachbau”, 914-6 a o největším špeku sbírky, 959 S. 914-6 se prodalo stejně jako onen Brouk za 58 240 Eur, což nabízí zajímavé srovnání. 914 ale vážně není žádný klenot, v případě cen zbylých dvou vozů se raději něčeho chyťte - Turbo S změnilo majitele za 901 600 Eur, tedy 24,36 milionu korun, a 959 S šla do nového domova za úctyhodných 1,96 milionu Eur, tedy necelých 53 milionů korun...
Je to kus historie, ale dali byste zrovna za Brouka 1,6 milionu?
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 4 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 7 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva