Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento muž ve 14 letech napsal do Jaguaru, že by pro něj chtěl dělat. A po 50 letech...
5.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Každý má v dětství své sny o tom, co by chtěl dělat, kde by chtěl bydlet nebo v jakém autě by rád jezdil. Většinou z toho v dospělosti není nic, v případě Iana Calluma se ale stalo ještě víc.
Největší hvězdou ženevského stánku Jaguaru bude nový crossover I-Pace. Ten byl slavnostně představen 1. března, přičemž toto datum je pro jeho designéra Iana Calluma velmi důležité. Přesně o padesát let dříve obdržel odpověď od tehdejšího viceprezidenta značky a technického šéfa Billa Heynese na svůj předchozí písemný dotaz, jak se stát designérem u Jaguaru. V té době mu bylo pouhých 14 let.
Heynes pochválil Callumův zájem i nákresy, jež mu zaslal. Doporučil mu, aby by se při dalším studiu věnoval jak technické, tak umělecké stránce věci. U návrhových kreseb vozů hraje roli obojí. je potřeba dodržovat měřítko a poměry, současně jsou ale nutné správné hrátky se světlem a stíny. Callum rady naštěstí poslechl a zamířil na Královskou akademii umění v Londýně, kde následně odpromoval v oblasti automobilového designu.
Od roku 1979 začal Callum pracovat pro Ford, odkud měl k Jaguaru relativně blízko - modrý ovál svého času britskou automobilku vlastnil. Než se ovšem dětský sen stal realitou, Callum budoval svou reputaci u jiných značek. Po 11 letech u Fordu zamířil k TWR, kde dostal na starost i firemní klienty. Pracoval tak pro Aston Martin, pro který navrhl DB7 a Vanquish. Na kontě má i závodní Nissan R390.
Po smrti Geoffa Lawsona se Callum konečně dočkal, v roce 1999 byl jmenován designérem Jaguaru. Po nějaký čas ovšem vedl i designové oddělení Astonu Martin, proto byl styl těchto britských ikon tak spřízněný. Obě značky časem z područí Fordu odešly k novým majitelům, Callum nicméně zachoval věrnost pouze velké kočce z Coventry, kde sne zastává pozici šéfdesignéra. To je ještě víc, než si kdysi sám přál.
U Jaguaru zavedl moderní směr, za což byl mnohokrát oceněn. V duchu moderny pak kráčí i již zmíněný I-Pace, který je novou konkurencí pro Teslu Model X. Callum se u designu nechal inspirovat konceptem C-X75, pod nímž je rovně podepsán. Podobenství je ale třeba hledat spíše v detailech, kupříkladu v čelní masce. Zrovna ta je ale poněkud sporným bodem, neboť zbytečně zhoršuje aerodynamiku, která je pro elektrický crossover klíčová.
Je ovšem více než jisté, proč Jaguar trval na jejím použití - na první pohled by totiž aktuálně nikdo netipl, že jde o elektromobil. Jasně patrný je místo toho příbuzenský vztah se zbytkem portfolia značky. Britové však stejně jako ostatní výrobci musí vyrazit do hybridních a elektrických vod, kde jde o efektivitu především, čelní partie jeho modelů se do budoucna jistě výrazně změní.
Design ale již opusťme. Místo toho jen v rychlosti probereme technickou stránku vozu, jenž počítá s lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 90 kWh. Dojezd má činit 475 kilometrů, přičemž u standardní nabíječky (7 kW) máte 80 % akumulátorů k dispozici za deset hodin. V případě rychlodobíjení (50 kW) čas klesá na 85 minut, u ultra rychlého dobíjení (100 kW) pak na 40 minut.
Pohon dostaly na starosti čtyři elektromotory, jež najdeme vždy v páru na každé nápravě. Celkově soustava produkuje 400 koní a 696 Nm točivého momentu, díky čemuž zvládá I-Pace akcelerovat z klidu na stovku za 4,8 sekundy. Do zavazadelníku pobere 656 litrů, respektive 1 453 litrů při sklopených sedadlech. Česká cena přitom startuje na sumě 2 039 092 Kč.
Ian Callum ve 14 letech napsal do Jaguaru, kterak by se mohl stát firemním designérem. Odpověď dostal 1. března 1968. Po 50 létech, 1. března 2018 odhalil svůj I-Pace jakožto šéfdesignér celé automobilky
A tohle je on, nový Jaguar I-Pace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024 - Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda