Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento Porscheho vnuk se „nepovedl”. Místo aut staví vláčky, vede s nimi muzeum
28.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Po svém slavném předkovi zdědil lásku k dopravním prostředkům, skutečná auta mezi nimi ale hrají pramalou roli. Jsou hlavně zmenšené a kolejové.
Často se říká, že jablko nepadá daleko od stromu. Ve světě automobilů lze toto pořekadlo aplikovat třeba na Enza Ferrariho a jeho syna Dina. Stejně tak se „potatili“ i potomci Ferdinanda Porsche. Ten měl navíc také osm vnuků, z nichž především Ferdinand Piëch a Wolfgang Porsche řádně prohloubili dědečkovy šlépěje. Z cesty ale tak trochu sešel Hans-Peter Porsche, třetí nejstarší ratolest Ferryho Porsche.
Hans-Peter se v rodinné firmě, případně pak v koncernu VW, nikdy příliš neangažoval. To ovšem neznamená, že by nepochytil nějaké ty technické znalosti. Jak dnes sám vzpomíná, ještě před dovršením desátého roku života se svým starším bratrem Ferdinandem Alexandrem sestavil speciální přístroj, který usnadňoval barvení vajíček na Velikonoce.
Vášeň pro podobné „hračky“ neopustila Hanse-Petera ani poté, co sám založil rodinu. To se mu do značné míry stalo i osudné, neboť když byly jeho synovi čtyři roky, rozhodl se, že mu sestaví model železnice značky Märklin v měřítku H0 (tedy 1:87) jako reminiscenci svého mládí. Při svém pátrání narazil na obchůdek v Bad Reichenhallu, kde pořídil první kousky a zároveň se zapsal do zasilatelského katalogu.
Jakýkoliv nový vláček, nový motor, prakticky vše, co Märklin od té doby vyrobil, mířilo na jeho adresu. Vnuk Ferdinanda Porsche také navštěvoval různé aukce a veletrhy, kde nakupoval další a další modýlky. Zakrátko jich měl ve svém domě poblíž Salzburgu na 450, přičemž celá kolekce byla ponechána v krabicích. A kvůli tomu okupovala celý sklep.
Hans-Peter se proto rozhodl, že svou sbírku odhalí také veřejnosti. U berlínského architekta Volkera Staaba tak byla zadána stavba muzea hraček, které bylo vytvarováno do podoby osmičky. Ten odkazuje na základní tvar malých modelů železnic. Budova je rozdělena na dvě části, přičemž v té první naleznete kolekci 150 různých vláčků, letadel, autíček či lodí.
Zásadní pozornost byste ale při návštěvě měli věnovat druhé části, která se rozprostírá na 400 metrech čtverečných. Zde je vymodelována rozsáhlá železniční síť, kde se po deseti tratích souběžně prohání 40 souprav. Celkově zde ovšem vlakových souprav naleznete přes sto. Za pomocí světel a zvukových efektů je pak simulován den či noc, stejně jako různá roční období.
Vymodelovaná krajina je rozdělena na tři části, přičemž se tyčí až do téměř pětimetrové výšky. Panorama zdobí 80 tisíc malých stromů, o elektrických stožárech, budovách a dalším příslušenství ani nemluvě. Hans-Peter říká, že nejstarší mašinka pochází z roku 1865, a zatímco některé exponáty stojí jen pár korun, jiné mají hodnotu domu.
V muzeu nechybí ani automobily. A to nejen ty skutečné, ale rovněž dětské (šlapací či elektrické), mezi nimiž najdeme také stříbrné Porsche 550 Spyder. To je plné škrábanců, které na voze zanechaly děti Hanse-Petera ve chvílích, kdy se jej učily řídit. „To ovšem nevadí - přesně tímhle si na počátku projdou naprosto všichni,“ dodává láskyplně Porsche.
Pokud by vás zajímala sbírka jeho reálných aut, můžeme dodat, že jde o Porsche 904, , 914 Targa, 944, 928, 356, jež se třikrát zúčastnilo závodu Liège-Rome-Liège, 959, které musí být každý měsíc řízeno kvůli zachování provozuschopnosti, 912, které Hans-Peter daroval v roce 1966 své matce k Vánocům či Austro-Daimler, což zase byl dárek od Hans-Peterova syna.
Jak je tedy patrné, na své si v muzeu zvaném TraumWerk přijde každý. Pokud přitom plánujete návštěvu, vězte, že musíte zamířit do Anger-Aufhamu na rakousko-německých hranicích. Otevřeno je od úterka do neděle od 9 do 17:30, přičemž vstupné činí 14 Eur (cca 360 Kč) pro dospělé od 18 do 64 let. Děti do šesti let pak mají vstup zdarma.
V „muzeu” Hanse-Petera Porsche nenaleznete ani tak vozy jeho rodinné firmy, ale především hračky, a to v prvé řadě mašinky. Na rozsáhlém modelu železnice se současně prohání až 40 vlakových souprav
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 5 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 8 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva