Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál?

Tesla dosud mohla u naprosté většiny prodaných aut počítat se slevou 165 000 Kč na každé z nich díky americké dotaci. Ta ale s 200 000. vozem skončí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál?

3.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla dosud mohla u naprosté většiny prodaných aut počítat se slevou 165 000 Kč na každé z nich díky americké dotaci. Ta ale s 200 000. vozem skončí.

Výhled hlavně zaměstnanců Tesly do příštích měsíců není zrovna růžový. Elon Musk jim kvůli až pětinásobnému zvýšení výroby vůči současnosti, kterého by automobilka měla dosáhnout do konce letošního roku, slíbil „produkční peklo“. Příští rok už by chtěl vyrábět dokonce 20 000 aut týdně, což představuje navýšení desetinásobné. To by na jednu představovalo dobré zprávy pro zákazníky, nemuseli by na své vozy tak dlouho čekat, o to rychleji ale Tesla dosáhne hranice 200 000 prodaných aut.

Ta je důležitá kvůli vládní dotaci ve výši 7 500 USD (cca 165 tisíc korun), které právě s dosažením onoho milníku skončí. Řada lidí neznalých daných poměrů má přitom pocit, že poté se ceny modelů Tesly o danou sumu navýší. To je ovšem mýlka, v cenících zůstanou stejné cifry jako doposud. A pokud s nimi bude pohnuto, ať již nahoru nebo dolů, bude za tím vězet pouze rozhodnutí Muska. Celá záležitost je totiž o trochu složitější, než se na první pohled zdá.

V prvé řadě je třeba osvětlit samotné dotace, které jsou ve skutečnosti slevou na dani. Tuto částku tedy nikdo nikomu nedává, Tesla vám o ni ani nesníží cenu vozu - naopak, auto vám prodá za plnou cenu. Nicméně její koupí, respektive koupí jakéhokoliv elektromobilu či plug-in hybridu, vám pak v USA vzniká nárok na slevu na dani z příjmu. Její výše se pak odvíjí od velikosti auta a jeho baterií i faktu, zda vůz může být nabíjen z externího zdroje (třeba základní Toyota Prius na kredit nemá nárok).

Tedy jinými slovy, pokud si koupíte třeba Teslu Model S 75D, zaplatíte za ni 69 500 USD (1 519 000 Kč). Při následném podání daňového přiznání vám pak bude na daních odpuštěno 7 500 USD. To ale jen za předpokladu, že nedošlo k překonání laťky zmíněných 200 000 prodaných vozů. Kromě toho je pochopitelně nutné, aby odváděná daň dosahovala alespoň oněch 7 500 USD, jinak vám bude odpuštěno jen to, co přiznáte, zbytek propadne, nepřevádí se do dalšího zdaňovacího období.

Mety 200 tisíc prodaných vozů by Tesla měla dosáhnout někdy na počátku příštího roku, do toho letošního totiž vstupovala se 111 953 registracemi na kontě. Jde přitom pouze o vozy dodané ve Státech, ty exportované se do oněch 200 tisíc aut nezapočítávají - stejně jako nemůže vznést nárok na odpočet daně nikdo vyjma občanů Spojených států, jež navíc vůz budou provozovat právě na americké půdě.

Zpět ale k americkým registracím, k nimž Tesla za letošek přihodila zatím zhruba 37 130 prodaných vozů. Momentálně tedy její kumulovaná produkce pro USA činí zhruba 150 tisíc aut, s navýšením výroby Modelu 3 ovšem již tolikrát citovaná laťka 200 000 aut padne velmi rychle. Ani poté ale ještě Tesla nemizí z vládního hledáčku, dotace, respektive onen kredit na daních se pouze začnou snižovat.

V prvních dvou kalendářních čtvrtletích, jež následují po datu, ke kterému Tesla prodá dvousettisící vůz, je kredit padesátiprocentní, tedy ve výši 3 750 USD (82 000 Kč). Po další dvě čtvrtletí je pak čtvrtinový, což odpovídá 1 875 dolarům (41 000 Kč). Během tohoto roku již nikterak není limitován počet vozidel, nárok na snížení daně má kdokoliv, komu Tesla auto prodá.

Suma sumárum by dle odhadů měli američtí zákazníci Tesly někdy na počátku roku 2019 přijít o veškeré dotace. Tedy ty federální, ve hře jsou ale ještě různé lokální pobídky, které se řídí specifickými pravidly. Hlavní otázkou nyní je, jak tato změna Tesle zkomplikuje její existenci - americké prodeje jsou pro ní stále alfou a omegou jejího bytí, na žádném jiném místě světa neprodává jakkoli srovnatelné množství aut a i Model 3 bude po léta prodávat jen v USA.

Odpověď nyní můžeme jen věštit z křišťálové koule, přesto se o něco takového pokusíme. 7 500 dolarů neboli oněch 165 000 Kč je hodně peněz a nelze očekávat, že úplná absence podobného zvýhodnění by neznamenala pro odbyt Tesly vůbec nic, zvláště pak v situaci, kdy konkurenční auta takto subvencována budou. U Model S a Model X, aut prodávaných obvykle za milionové ceny jako stylové zboží, nelze očekávat žádný drastický efekt. U Model 3, jehož cen startuje na 35 000 dolarech, už to ale leccos způsobit může.

Ona sleva na dani tady tvoří více jak 20 procent základní ceny, a to je opravdu hodně. Navíc Model 3 bude v mnohem větší míře oslovovat klientelu, která o koupi uvažuje přece jen racionálněko. Vše tak nyní záleží hlavně na tom, jestli v době, kdy bude Model 3 prodáván ve velkém měřítku zcela bez těchto dotací (tedy v roe 2019, půjde-li vše Tesle podle plánu), přijde někdo z konkurentů se srovnatelným autem za srovnatelnou cenu. Pokud ano, bude najednou fakticky o 20 % levnější. Možná jen na rok nebo jinak omezenou dobu, ale bude a konkurenci to může dát impuls, který v tu dobu bude k soupeření s Teslou potřebovat.

Americkou automobilku tedy tento výhled nemůže nechat úplně klidnou, paradoxně tím rychleji ale musí „nakopnout” výrobu k maximální rychlosti. Je to pořád hlavně konkurence, co ji bude ohrožovat, nikoli existence či neexistence oné nemalé dotace. Pokud si totiž ani v roce 2019 nepůjde za podobné peníze koupit nic srovnatelného, může být Tesle celkem jedno, že jiní dostávají dotace na... v podobném měřítku neprodejné zboží.


Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 1 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 2 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Tesla brzy přijde o dotaci 165 000 Kč na většinu prodaných aut. Co se bude dít dál? - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
Tesla zakrátko v Americe prodá dvousettisící vůz, což může zejména pro Model 3 znamenat problém. Jak velký to ukáže teprve čas...

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.