Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů
4.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Máme zažité, že auto je v továrně doladěno k dokonalosti a pak odesláno k dealerovi, který zajistí pouze dodání. Tesla to dělá jinak a ma to svá „ale”.
Jednou z nejsledovanějších událostí tohoto týdne bylo přiznání Tesly k trápením s rozjetí skutečně sériové výroby nového Model 3 a tanečky okolo toho. Jen o dění v uplynulých dnech by šlo napsat knihu, ve stručnosti řečeno ale Tesla přecenila své síly a doplácí na příliš uspěchanou přípravu výroby. Ta sice měla být „plně sériová” už od prvního představení produkčních aut, faktem ale je, že taková není ani dnes - z rozličných příčin, které se v oficiální rovině mění každý týden.
Ať už je ale hlavní příčinou cokoli, dopady jsou pro automobilku velmi nepříjemné. Ma za sebou nejvíce ztrátový kvartál ve své historii, negativně byla ovlivněna důvěra akcionářů a také zákazníků, kteří čekají na nový Model 3. Těm přišly e-maily zpravující je o dalším odkladu. Jaký bude mít tento příběh konec, nevíme, v návaznosti na toto dění ale Financial Times (FT) informují, jak divoce někdy výroba u Tesly také probíhá.
„V řadě případů byla auta expedována z továrny bez klíčových dílů,” píše FT a jmenovitě uvádí třeba digitální displeje nebo celá sedadla. Opomenutí při výrobě a následné výstupní kontrole? To by bylo hodně podivné a také se to nestalo. Tesla k tomuto postupu přistoupila záměrně, je to jeden z jejích neotřelých způsobů, jak zefektivnit výrobní proces.
Automobilka zkrátka v danou chvíli neměla tyto díly k dispozici a místo aby si vozy nechala v továrně a dokončila je tam, expedovala je k prodejcům nehotové. Prodejci pak dostali i potřebné díly, které museli do vozu domontovat. To je vskutku neobvyklý postup, však nedávno jsme psali o tom, jak expeduje nová auta Škoda - po vyrobení vozu se jej prakticky už nikdo nesmí pořádně dotknout.
Praxe u Tesly je jiná a nikoli neschvalovaná vedením - takto to zkrátka mělo a má být. Je to tedy dobře, je to inovativní, efektivní, cokoli takového? Efektivní za daných okolností možná a jistě to řeší problém, ale také to nejspíše způsobuje jiné. Podle FT to může být jeden z důvodů, proč má Tesla takové problémy s kvalitou a ve studiích spolehlivosti končívá na chvostu. Výstupní kontrola v továrně zkrátka někdy kontroluje auto, které není hotové a dealeři jej tak dobře dohromady nedají.
FT o tom nepíše jen v nahodilé souvislosti, ptá se, jestli Tesla vůbec ví, co to je opravdu sériová výroba a jak moc dalece je nepřipravena vyrábět desítky tisíc aut týdně, jak sama v případě Model 3 chce. Z dostupných informací se totiž zdá, že výroba dosavadních Tesel byla více ruční, než automobilka připouští, což v případě jejich omezené produkce bylo možné. Pokud ale chcete vyrábět půl milionu nebo milion aut za rok, možné už to není.
„Nikdy jsem neviděl tolik manuální práce na výrobní lince,” cituje FT člověka, který prý viděl „továrny na auta po celém světě”. A cituje také bývalého regionálního šéfa Tesly, který potvrdil praxi s doděláváním aut u dealerů. „To už se táhne léta. Bylo to běžné na všech trzích - sedadla nebo displeje byla přidávána dodatečně,” prohlásil.
To všechno pochopitelně vzbuzuje otázky nad schopností Tesly vůbec vyrobit kvanta aut, na která nyní čekají zákazníci po celém světě. A pokud se to podaří, jakou budou mít kvalitu, jak budou spolehlivá - ani první vyhrání, tedy samotné prodání kýžených vozů, tady nemusí být definitivním úspěchem. Jak se zdá, moment spojený s náběhem výroby Model 3, který Teslu „udělá nebo oddělá”, se zdaleka neodehrál letos v červenci. Automobilka si cestu k úspěchu bude muset ještě řádně proklestit...
U Tesly Model S prý bylo obvyklou praxí vůz z továrny expedovat nehotový a chybějící díly nechat domontovat dealery. Kvalita tím měla a má trpět
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva