Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla je o sedm let před konkurencí, říká bývalý šéf výroby Audi
14.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Peter Hochholdinger pracoval 22 let pro Audi. Teď ale změnil zaměstnavatele a dle jeho slov mnohem více naplňuje frázi „Vorsprung durch technik“.
Koho chleba jíš, toho píseň zpívej, říká se. Beze zbytku to platí ve světě automobilů, kde každý pěje na adresu svého zaměstnavatele jen samá pozitiva. Jakmile však manažeři či dělníci změní značku, rázem se dozvídáme, co bylo na minulém pracovišti tragického a čím je předčí nové působiště. Asi proto není překvapením, když Peter Hochholdinger po dvaadvaceti letech strávených u Audi náhle začíná jako značku, která se může pochlubit skutečným „Vorsprung durch technik”, tedy technickým náskokem, označovat zcela jinou automobilku.
Vyvoleným výrobcem, jehož vozy jsou o sedm let před ostatními, má být americká Tesla, jejíž řady Hochholdinger rozšířil letos v květnu jako nový viceprezident pro výrobu. Na starosti má jak montážní linky a logistiku Model S a Model X, tak i přípravu na produkci Modelu 3. O svém novém zaměstnavateli se rozhovořil ve vůbec prvním rozhovoru, který od přestupu poskytl. A jak jsme uvedli výše, negativa rozhodně nečekejte, právě naopak.
„Auta, která vyrábíme, jsou o sedm let před vším, co jsem kdy viděl. A je vzrušující být zde a stát se součástí této automobilky,“ uvedl Hochholdinger a snad tím nenaznačil,že u konkurence budou za sedm let náhodou špatně utahovat spoje. Zároveň dodal, že Tesla „je jedinou společností na světě, která vyrábí stoprocentní elektrická vozidla; všichni ostatní pokračují v normálním byznysu, jenž spočívá ve výrobě aut se spalovacím motorem. A myslím, že tohle fungovat nebude.“
Jinými slovy, dle Hochholdingera jsou vozy poháněné čistě benzinovými či dieselovými pohonnými jednotkami odsouzeny k záhubě a lpění na nich se automobilkám rozhodně nemůže vyplatit. To ale neplatí, i když se vezmou do úvahy všechny dotace, emisní kredity a další úlevy - Tesla je sice bezkonkurenční v jejich využívání, přesto tratí obrovské peníze. Audi ale rok od roku zvyšuje svůj zisk, což je skutečnost, o které si Tesla může nechat pouze zdát byť jen na jediný rok.
Právě to by ovšem nový šéf výroby chtěl změnit, přičemž asi nepřekvapí, že zavádět hodlá nová pravidla především v logistice. „Pokud vím naprosto přesně, kde se se nachází náklaďák, když přijíždí do továrny, potom vím naprosto přesně, na kterém překladišti bude za 30 nebo 40 minut,“ začíná s vysvětlováním nové strategie, která má kořeny v jeho působení u Audi, Hochholdinger.
„Je ale ono překladiště volné? A jsou tam lidé, kteří si budou moci dodávku převzít? Je to zkrátka to samé, jako když letadlo přilétá na letiště v San Francisku. Také vědí přesně, u které brány bude, vědí přesně, kdy přilétne, odkud letí, kdy opětovně vzlétne a kam dále míří. Továrna je jako letiště. Materiály přicházejí a náklaďáky jí opouštějí, takže víme přesně, kde se tak stane.“
V případě výroby Modelu 3 se navíc Tesla rozhodla oproti dosavadním zvyklostem využít zcela nový výrobní proces. „Lidé z výroby jsou nyní součástí celého designového procesu a jsou začleněni do vývoje vozu,“ zmiňuje Hochholdinger. Díky tomu má dojít k zjednodušení celého procesu. „Model 3 nemá výfukový systém. Nemá převodovku. Nemá motor. Je to víceméně počítač na kolech.“
„Samotná Tesla je navíc jako startup. Má mentalitu startupu. Má ale taktéž mentalitu automobilky. A to je výhoda firmy ze Silicon Valley. Je tu zcela jiný přístup. Je skvělé mít tým, který uvažuje naprosto jinak. Přemýšlíme totiž následovně: Proč tohle (lakovna nebo karosárna) vypadá takto? Můžeme to změnit? A je zde jiný způsob? Právě takto zkrátka lidé ze Silicon Valley přemýšlejí.“
Veškeré tyto nuance oproti zavedeným postupům mají vyústit v naplnění fráze „stroje vyrábějí stroje“, kterou kdysi použil Elon Musk. Hochholdinger dodává, že „vše je o hustotě a rychlosti a větší automatizaci ve výrobním procesu. Ten je přitom aktuálně řízen pracovní silou, za čímž víceméně stojí design konkrétního produktu.“
„Kupříkladu dnes není šance, aby robot mohl namontovat bezpečnostní pás, protože bezpečnostní pás není navržen tak, aby s ním mohl operovat robot, je navržen tak, že s ním mohou pracovat jen lidé. Musíme tedy vymyslet, jak by pás měl vypadat, aby s ním mohl pracovat i robot. A co přístrojovka? Můžeme ji udělat jinak? To jsou věci, o kterých je třeba přemýšlet a právě tím je myšleno, že stroje vyrábějí stroje.“
Jsme tedy zvědavi, zda se Tesle podaří tyto finesy uvést do reality a zda právě díky nim automobilka dokáže navýšit produkci, aby tak uspokojila enormní poptávku po Modelu 3. Příliš času Hochholdinger na svou práci nemá, neboť první produkční verze by se dle předchozích slibů měly objevit již v příštím roce. Zda k tomu ale skutečně dojde, či zda přijde další odklad, to je nyní i na novém šéfovi výroby.
Takto dnes vypadá výroba Tesly Model S
Výroba Tesly Model 3 bude probíhat dle zcela nového schématu...
...při pohledu na červencový stav továrny Gigafactory je však otázkou, kdy k tomu dojde
Zdroj: Manufacturing Leadership Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch