Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla krachuje, říká přes odhalení novinek Bob Lutz. Dává jí rok, dva už ani ne
20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tesla nikdy nepoznala roční zisk a za sebou má nejztrátovější kvartál ve své historii. Odhalení dvou novinek pak má být jen zástěrkou problematické reality.
Tesla plní stránky médií každý den. Elon Musk - zakladatel, hlavní akcionář a výkonný šéf v jedné osobě - ve dne v noci přemýšlí, kam firma zamíří se svými výrobky a co bude prezentovat příště. Někdy jsou jeho ambice nereálné, jindy osobně šokuje skoro hotovým produktem s úžasnými parametry. Elon Musk navzdory své nepochybné inteligenci a schopnosti vidět o pár tahů napřed někdy působí jako neřízená střela, podobně jako jeho poslední rychlý elektromobil.
Je to ale jen dílo okolností? Nemělo to přesně takto být? Ozývají se hlasy, že humbuk okolo prezentace dvou novinek je jen záměrnou zástěrkou současných problémů firmy. Elon Musk se touto cestou má snažit stůj co stůj zastavit klesající důvěru investorů, s níž firma stojí a padá. Problémy s výrobou a klesající cena akcií nejsou ta témata, která by Tesla ráda viděla média probírat - fantastické nové projekty, to je to pravé.
Jedním z hlasitých kritiků Tesly je Bob Lutz, který strávil prakticky celý svůj profesionální život ve vedení největších světových automobilek. I za situace, kdy se Tesle podaří strhnout pozornost od dnešních problémů ke světlým zítřkům, zůstává realistou a za své názory se nestydí. Po páteční prezentaci novinek Tesly tak poskytl rozhovor americké televizi CNBC, v němž byl směrem ke kalifornské automobilce - i na své poměry - neobyčejně kritický.
Prohlásil, že se Tesla navzdory poslední prezentaci blíží krachu, který přijde dříve, než by si leckdo pomyslel. Nedává jí tak ani tolik, kolik kdysi dostal bolševik v jednom slavném českém filmu - před sebou má prý jen rok života. Lutz předpovídá konec na rok 2018, protože Tesla v poslední době bezprecedentní rychlostí ztrácí vysoce postavené zaměstnance i peníze.
Mezi problémy, kterým automobilka čelí především, jsou nekontrolovaně vysoké náklady, neefektivní výroba a žádná prodejní síť. Tesla podle Lutze po faktické stránce nenabízí nic, čím by měla být výjimečná a v čem by měla nepřekonatelnou výhodu proti konkurenci. Baterie do elektromobilů umí vyrobit i jiné automobilky, dodal Bob Lutz, bývalý viceprezident General Motors. Dokonce si myslí, že v GM už dnes zvládnou vyrobit lepší baterie za nižší ceny.
Některé z těchto pohledů se zdají být nerealistické, ale je třeba si uvědomit, že nikdo jiný nenabízí podobná auta nikoli proto, že je neumí vyrobit, ale proto, že na nich neumí vydělat. To neumí ani Tesla, na rozdíl od jiných firem si to ale zatím může dovolit. Tak či onak se firma dále bude muset vyrovnávat s odlivem kapitálu, což zvládne jen za situace, kdy většina lidí bude věřit tomu, že Muskův sen o revoluci v dopravě je uskutečnitelný. A Lutz nevěří tomu, že to bude trvat déle než dalších 12 měsíců.
Pochopitelně, je to názor jednoho člověka, třebaže velmi zkušeného. Tesla se vždy tak trochu vymykala normě a už roky přežívá způsobem, který by jiné automobilky dávno zahubil. Otázkou je, jak dlouho to může vydržet. Názor Boba Lutze znáte, můžete přidat ten svůj...
Elon Musk se zdá být jednou nahoře, jednou dole...
...podle Boba Lutze jsou ale ony pozitivní záchvěvy jen snahou zastřít smutnou realitu fungování Tesly
Zdroj: CNBC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch