Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla loni prodělala 20 miliard Kč, za čtvrtý kvartál 5,6. Nebe je stále modré
23.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla loni zvýšila obrat o 73 procent, ze ztráty ale umazala jen 13. A to prakticky jen díky vyššímu prodeji emisních kreditů, díky přerozdělování.
Přelomy kalendářních let bývají časem bilancování mimo jiné i u automobilek a americká Tesla není výjimkou. Zajímavější než některé ostatní firmy je ale Tesla proto, že se většinou dá očekávat masivní ztráta. A že navzdory tomu tahle firma stále funguje.
Automobilka zveřejnila čísla za čtvrté čtvrtletí roku 2016 i za celý rok a žádné překvapení se nekoná. Za měsíce říjen, listopad a prosinec činily tržby 2,3 miliardy dolarů (59,1 miliardy korun) a ztráta 219,4 milionu dolarů (5,6 miliardy korun). Oproti roku předešlému je to ztráta menší - zhruba o 100 milionů dolarů - ale pořád hodně velká.
Podobně to vypadalo i s výsledky za celý rok 2016. Počet dodaných aut zákazníkům vzrostl na 76 230 kusů, což stálo za růstem tržeb o 73 % na 7 miliard dolarů (179,9 miliardy korun). Ztráta činila 773 milionů dolarů (19,9 miliardy korun), o 116 milionů dolarů (2,9 miliardy korun) méně než za celý rok 2015.
Tesla profitovala také z přeprodeje emisních kreditů. To jsou virtuální „body”, které automobilka dostává od úřadů za prodej aut s nízkými nebo nulovými emisemi, tedy typicky elektromobilů a plug-in hybridů, a musí vracet za prodej aut s emisemi vyššími. Tesla jich má přebytek a tak je může prodávat jiným automobilkám, které jich mají pro svou produkci nedostatek.
Za čtvrtý kvartál loňského roku Tesla inkasovala „jen” 19,8 milionu dolarů (508,9 milionu korun) za přeprodej kreditů, za celý rok to ovšem bylo 215,4 milionu dolarů (5,5 miliardy korun). To je o zhruba 103 milionů dolarů víc než za rok 2015 a právě zde tedy vidíme hlavní důvod, proč je za celý rok 2016 ztráta menší než za celý rok 2015. Zároveň pokud by nezískala ani cent z těchto nepřímých dotací, její ztráta za rok 2016 by činila 988,4 milionu dolarů (25,4 miliardy korun).
Posledními zajímavými čísly z výsledků zveřejněných Teslou jsou náklady na vývoj a výzkum ve srovnání s provozními náklady firmy, protože řada fanoušků Tesly obhajuje enormní ztráty právě velkými investicemi do výzkumu a vývoje. Ty byly za celý loňský rok ve výši 834,4 milionu dolarů (21,4 miliardy korun), provozní náklady ve výši 1,4 miliardy dolarů (36 miliard korun). Celková ztráta z hlavních operací za loňský rok činila 667,3 milionu dolarů (17,1 miliardy korun).
Akcie Tesly během standardní obchodovací doby ve středu 22. února klesly o 1,4 % na 273,51 dolarů (7 029 Kč) za kus. Jenže zmiňované výsledky byly zveřejněny až po uzavření obchodování a zvedly hodnotu akcií zase o 3 % nahoru, až na 282,60 dolarů (7 263 Kč). Aktuálně je jejich předburzovní hodnota 279,70 dolarů (7 188 Kč) za kus s tím, že americká burza dnes ještě neotevřela, nečekejme ale dramatické změny - ekonomické výsledky firmy mají vzhledem k jejímu kultovnímu statutu na cenu akcií jen minimální vliv.
Automobilka dle informací zveřejněných spolu s výsledky za loňský rok stále počítá se startem produkce Modelu 3 v červenci letošního roku a s náběhem velkoobjemové výroby v září. Tedy, tak to prezentuje veřejnosti a investorům - ti by na zprávy o odložení startu produkce Modelu 3 mohli reagovat negativně, což by se projevilo poklesem hodnoty akcií.
„Pro Teslu nejde o dnešek, jde o zítřek. Jde o o Modelu 3," připomenul klíčovou důležitost menšího, masového elektromobilu pro Teslu Efraim Levy, analytik u firmy CFRA Research. Právě tenhle vůz je pro firmu klíčový a pokud nepřijde na trh včas a nebude komerčně úspěšný, Tesla se může dostat do vážných problémů. Nechceme tvrdit, že v červenci na trhu jistě nebude, možná to Tesla zvládne, ale Modely S i X měly zpoždění v řádu let...
Model S P100D je aktuálně to nejlepší, co Tesla nabízí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 8 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 11 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva