Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla má problém, kterékoli z jejích aut může přestat jet kvůli úplné zbytečnosti
15.10.2019 | Petr Prokopec
Každá mince má dvě strany a nejinak je tomu i v případě pohledu na to, že pro Teslu dělá spousta počítačových geeků. Ti umí vymyslet parádní funkce, někdy ale ukážou i svou horší tvář.
Už se z toho stává otřepaná fráze, ale musíme ji znovu použít: Tesla má další problém. Věčný kalifornský start-up v poslední době řešil potíže se svou novou technologií Smart Summon, která zdaleka nefunguje tak, jak by měla. K tomu začal soudní spor Elona Muska s potápěčem Vernonem Unsworthem, jenž se zatím vyvíjí v neprospěch šéfa automobilky. Akcie Tesly na to zatím nezareagovaly, naopak překvapivě spíše stoupají. Je však otázkou, co se stane ve chvíli vynesení rozsudku. I kdyby ale nic z toho nemělo na fungování firmy vliv, na obzoru se už nyní rýsují další potíže.
Tentokrát tu máme problémy spojené s hlavní řídicí jednotkou (Media Control Unit alias MCU), jejíž součástí je i paměťová karta. Na tu se každý den zapisuje velké množství logů, které jsou vzhledem k její omezené kapacitě dokola přepisovány. Děje se tak přesto, že v případě produkčních aut nejsou zákazníkům k ničemu a ani samotná Tesla je běžně nevyužívá. Jinými slovy jde o zbytečnost pramenící spíše z toho, že programátoři mají rádi logování všeho, co se stane, protože co kdyby to někdy bylo třeba při řešení toho či onoho. A pokračují v tom přesto, že nasbíraná data pouze bez užitku kupí a složitě uchovávají.
Zní to spíše jako úsměvná historka z pozadí vývoje auta, ale ona to legrace není. Zmíněná paměťová karta, stejně jako MCU, je součástí mozku vozu a častým přepisováním dochází k jejímu poškození. Pokud se toto stane, vede to k úplnému odstavení MCU a vůz v tu chvíli jednoduše zastaví. A znovu se rozjede teprve poté, co je kompletně vyměněna MCU, což z účtu majitele odčerpá 1 800 dolarů (přes 42 tisíc Kč), pakliže vůz není v záruce. Ani to ale ve výsledku nemusí být řešení, jen odložení problému.
Zde se hodí menší pohled do minulosti. Až do roku 2018 Tesla osazovala svá auta řídicí jednotkou první generace zvané MCUv1, v roce 2018 pak přišla s novou jednotkou MCUv2. Součástí té první je paměťová karta s kapacitou 8, v případě té druhé dokonce na 32 GB. Zdálo se to být dostačující, však firmware zprvu nezabíral více než 300 MB dat, s dalšími a dalšími možnostmi palubního systému, který nyní umožňuje hraní třídimenzionálních her či sledování YouTube nebo Netflixu, se ale velikost firmware dostala za hranici 1 GB. To znamená méně prostoru na další data, častější přepisování dat a tedy i nižší životnost karty.
Jason Hughes ze společnost 057 Technology tvrdí, že Tesla o problému ví léta, ostatně on sám automobilku na zbytečný zápis dat upozorňuje již od roku 2015. Ovšem kromě zmiňovaného přechodu z MCUv1 na MCUv2 na žádnou modifikaci nedošlo. Robert Cotran z Contran Consulting dokonce v tomto ohledu automobilce nabízel své služby, ovšem ta mu pouze vzkázala, že nepracuje s externími firmami. Tím je dle ní nejspíše vše vyřešené, jak ostatně dokládá i reakce Elona Muska.
„V tuto chvíli by již vše mělo být o hodně lepší,“ uvedl šéf Tesly v reakci na Hughesův komentář na Twitteru, že jeho firma jen během září musela opravovat dvanáct aut právě kvůli zničení paměťových karet. Dle něj by ale technici automobilky měli přepisování dat, které je prakticky k ničemu, neprodleně vyřešit. To ale Tesla zjevně hodlat neudělá, což znamená, že každého majitele jejích aut časem čeká drahá náprava. Dle Cotrana přitom není otázkou zda, ale kdy se tak stane.
Zástupci zmíněných firem nabízejí různá řešení, která vlastníky Tesel vychází podstatně levněji než koupě zcela nové MCU. K té majitelé musí přistoupit ve chvíli, kdy již jejich vůz nepokrývá záruka, jak jsme již zmínili. Opravdu pochopitelně není možné provést jinak než fyzickou výměnou komponentu, přepisování dat tím ale zrušeno nebude. Oprava to tak nemusí být poslední.
Tesla má problémy se zbytečným zápisem a přepisováním dat na paměťovou kartu hlavní řídicí jednotky MCU. Ten postupně ničí kartu, při jejím kolapsu pak auto přestane fungovat jako celek
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999