Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo

Zástupce dělníků zdvihá varovný prst a firmu jen letos opustilo devět lidí z nejužšího vedení. Musk ale chce jediné - stihnout šibeniční termíny stůj co stůj.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo

3.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zástupce dělníků zdvihá varovný prst a firmu jen letos opustilo devět lidí z nejužšího vedení. Musk ale chce jediné - stihnout šibeniční termíny stůj co stůj.

Produkční Tesla Model 3 je konečně na světě, přičemž první recenze zmiňují vesměs jen pozitiva. Na definitivní závěry je ještě brzy, minimálně z hlediska dodržení avizovaného termínu zahájení výroby ale můžeme říci, že Elon Musk to dokázal, navíc za pomoci inovativních postupů, jenž v současném automobilovém světě nemají obdoby. Jenže nic není zadarmo. Tesla zjevně při své horečnaté snaze totálně vyšťavila všechny zúčastněné. Ostatně i šéf firmy nedávno přiznal, že častokrát přespával v kanceláři na podlaze, jen aby dodržel slíbené datum zahájení sériové výroby.

Stranou teď nechme fakt, že ony zákaznické vozy nejsou zas až tak úplně zákaznickými, neboť předány byly zaměstnancům či lidem jinak napojeným na automobilku. A ještě několik měsíců tomu nebude jinak. Neřešme ani to, že vyrobit za skoro měsíc pár desítek aut není zrovna počin, za který bychom jiné značky pochválili. Místo toho si posvítíme na dvě slůvka, která Musk během minulého pátku zmínil a jenž naznačují, nač se zaměstnanci mají do budoucna těšit. Řada z nich si totiž už nyní stěžuje na to, že pracovní nasazení v Tesle je neúnosné.

Oněmi slůvky je „produkční peklo“. Přesně to čeká podle Muska na zaměstnance v příštích měsících, přičemž většinu lidí v Tesle nejspíše při jejich zaslechnutí přejel mráz po zádech. Ostatně i proto byl v pondělí vedení značky poslán dopis, ve kterém pracovníci požadují odpovědi na téma transparentnosti mezd a bezpečnosti. „Jsme unaveni tím, že se tu odehrává jedno zbytečné zranění za druhým,“ uvedl Michael Catura, který má v Tesle na starosti zprostředkování kontaktu mezi výrobním personálem a vedením.

Nejde přitom o jediný krok naznačující, že zaměstnanci Tesly jsou už teď přetažení. Již na počátku tohoto měsíce totiž začala napříč továrnou Tesly kolovat petice, na jejímž základě chtějí lidé vědět, jakým způsobem bude nepříliš vysoká bezpečnost práce vyřešena a jakým způsobem jsou rozdělovány firemní finance. Podle všeho se pod listinu mělo podepsat minimálně 400 zaměstnanců, odpověď od vedení však nedorazila. To dle Catury jen zhoršuje pracovní morálku.

Nejde však jen o nespokojenost dělníků, pracovní tempo zjevně trápí i lidi z vedení. Od počátku roku totiž Teslu opustilo devět manažerů, přičemž tím posledním je Kurt Kelty. Pro automobilku šlo o jednoho z klíčových pracovníků, který měl na starosti technologii baterií. Kelty pro Teslu pracoval od roku 2006, předtím strávil téměř patnáct let jako šéf akumulátorové divize Panasonicu.

Svého bývalého zaměstnavatele přitom propojil s tím dosavadním v rámci výstavby obří továrny v Renu v americké Nevadě. Nyní se dle tiskového prohlášení značky rozhodl „zkoumat další možnosti“. Sám se ovšem k odchodu nevyjádřil, což vede ke spekulacím, jenž mohou mít spojitost nejen s ohromným tlakem, kterému musí lidé v Tesle čelit, ale i s dalšími odchody.

Značku totiž již letos opustil viceprezident oddělení pro lidské zdroje Mark Lipscomb, šéf hardwarového inženýringu Satish Jeychandran či třeba šéf SolarCity Lyndon Rive. Ani v jejich případě nebyl zmíněn konkrétní důvod k odchodu, nicméně víme, že třeba Jeychandran opustil značku ve prospěch firmy Waymo, která se stejně jako Muskova firma zabývá autonomním řízením.

Je přitom více než jisté, že zrovna tito zaměstnanci neměli problém s výplatou, na jejíž výši si stěžují dělníci. Ti totiž uvedli, že již léta je jim slibována vyšší mzda, zatím však bohužel zůstává jen u těch slibů. I proto se zaměstnanci snaží založit odbory, podle všeho jsou však ti největší „revolucionáři“ upláceni, aby k něčemu takovému nedošlo.

Musk pak dodává, že založení odborů nepřinese žádný užitek, a proto k němu nejspíše nedojde. K čemu ale dojde, to je ono „produkční peklo. A to bude trvat přinejmenším šest měsíců, možná i déle.“ Jsme tedy vskutku zvědavi, jak se vše vyvrbí - jakýkoli výpadek pracovní sil, ať už kvůli zraněním, stávce nebo odchodu dalších důležitých persón je teď to poslední, co Tesla potřebuje...


Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 1 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 01Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 2 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 02
Teslu letos opustilo hned devět klíčových manažerů, přičemž jedním z nich byl i Klaus Grohmann, který se dostal do střetu s Elonem Muskem kvůli firemní politice...

Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 30 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Tesla Model 3 už teď vyčerpala dělníky i šéfy. Musk ale neubírá, slibuje jen peklo - 31 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
...a novému sedanu Model 3, kdy včasnému zahájení sériové výroby bylo evidentně podřízeno naprosto vše, včetně bezpečnosti zaměstnanců

Zdroj: Jalopnik, Business Journal

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.