Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model S P100D ve skutečnosti stovku za 2,28 s nedá. Jaká je tedy realita?
20.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Motor Trend naměřil Modelu S zrychlení na 60 mph za 2,28 sekundy, což rázem obletělo svět. Jenže realita až tak růžová není.
Tesla Model S je podle měření amerického Motor Trendu nejlépe zrychlující auto na světě. Magazín jí naměřil čas 2,28 vteřiny na 60 mph, tedy 97 km/h, a to ji dostalo nad všechny tři hybridní hypersporty i nad Porsche 911 991 Turbo S. Věnovali jsme se tomu nedávno, je to skutečně zajímavá zpráva - prohlášení automobilky z loňského srpna by tím konečně nabralo na pravdivosti.
Minulý týden se ale tento výsledek dostal do rukou Jasonovi Fenskemu, našemu příteli z kanálu Engineering Explained na Youtube, který je rozebíral z fyzikálního hlediska. S pomocí dříve probíraného postupu pak spočítal, že za ideálních podmínek dle měření samotného Motor Trendu by Model S P100D mohl na stovku zrychlit za 2,32 sekundy. To kdyby všechno dokonale klaplo, protože limitem by auta už nebyl výkon či hnaná osa, ale prostá schopnost pneumatik přenést dynamický potenciál na silnici. Jinými slovy, Model S by musel úplně stejně akcelerovat jako brzdit, pak by se dostal na 2,32 sekundy.
On ale měl být v praxi ještě o 4 setiny lepší, což je podezřelé. Jason se nad tím pozastavil, ale nevěnoval tomu zase takovou pozornost - je to tak malý rozdíl, že jej mohly způsobit jen trochu jiné okolnosti a spíše tím poukazoval na to, že jeho loňské výpočty fungují. Jenže pak se mu ozvali lidé z Motor Trendu a řekli mu, že oněch 2,28 sekundy času zrychlení na stovku není celá pravda. Tu si můžeme probrat až nyní.
Oněch 2,28 sekundy totiž není celý čas akcelerace z 0 na 97 km/h, je z něj odečte tzv. „1 foot rollout”, česky řekněme „30centimetrový rozjezd”. To je první stopa (30,48 cm), kterou auto při startu na pořádné čtvrtmílové závodní dráze urazí. Stručně řečeno, jakýkoliv čas se počítá od této chvíle, nikoliv od momentu, kdy se auto pohne a pokud chceme znát celý čas, musíme připočíst dobu potřebnou na onen 30cm rozjezd. K čemu je taková věc dobrá?
Možná jste si na videích čtvrtmílových závodů všimli světel „Pre-Staged” a „Staged” na semaforu. Tahle světla slouží k tomu, aby řidiči přesně věděli, kdy stojí správně na startovní čáře. Jsou to laserové paprsky, které jsou od sebe vzdálené 7 palců, tedy necelých 18 cm. Když přijíždí na start, koly protnou napřed jeden a pak druhý paprsek.
Pak je závod odstartován, ale čas jízdy, který je pak výsledkem a který se poměřuje s ostatními, se začíná počítat až ve chvíli, kdy se druhý paprsek obnoví. V tu chvíli auto ujede zhruba stopu, zrychlí klidně i na desítky km/h a trvá to zhruba 0,3 vteřiny. U každého auta to je samozřejmě jinak, pokaždé zastavíte o pár milimetrů jinak, proto byla standardizována jedna stopa. Podstatné je, že každému autu se začíná čas počítat až ve chvíli, kdy se onen paprsek obnoví.
Nabízí se otázka, proč přenášet podobné „móresy” i do měření, kde jsou zbytné, ale čtvrtmílový sprint je klíčová americká metrika, takže tento způsob měření akcelerace přejala i podstatná část magazínů pro své testy. Nejinak tomu bylo i u Modelu S P100D v měření MotorTrendu, takže naměřený čas 2,28 s nezapočítává onen rozjezd. Stopa nebo 30 cm se může zdát skoro ničím, jenže u nejrychlejších dnešních aut se za tu dobu stane hodně věcí.
Konkrétně Model S se i na tak krátké dráze rozjede na 20,4 km/h, takže v momentě, kdy měření na stovku začíná, má auto už pětinu práce za sebou. A to je třeba říci, že v tomto ohledu není nejlepší na světě, Lamborghini Aventador SV jede po 30 cm cesty už přes 21 km/h. Urazit tuto dráhu trvá Tesle 0,26 sekundy, takže když se onen rozjezd zahrne, jsme na 2,53 sekundy reálného zrychlení z 0 na 97 km/h. A to už není takový extrém, jakkoli je to pořád čas mezi nejlepšími na světě.
Zároveň stále platí, že dle MotorTrendu je Model S P100D nejrychleji akcelerující auto světa. MotorTrend měří všechna auta stejně, takže časy hybridních hypersportů a 911 Turbo S také nezahrnují onen prvotní „cuk”. Nabízí se otázka, jestli tento způsob měření není přežitý, protože auta dnes i na takovém prostoru - jak vidno výše i v tabulce níže - dosáhnou už opravdu vysoké rychlosti a 0,26 sekundy je v případě Tesly více jak 10 procent celého zrychlení...
Odpověď už je na pánech z Ameriky, ti ale pro tuto chvíli říkají, že na čtvrtmílové dráze platí takovýto standard už roky a kvůli srovnatelnosti s časy ze sprintů a také kvůli co nejlepšímu srovnání s historií zůstávají u něj. Chápeme, ale možná by bylo lepší viditelněji (Motor Trend to neskrývá, ale uvádí to jen velmi bokem, nevšiml si toho zprvu Jason ani my) říkat, že skutečný čas akcelerace na stovku je jiný. Za 2,28 sekundy totiž Model S P100D z 0 na 97 km/h prostě nezrychlí, je to zrychlení z 20,4 km/h na 97 km/h. A podle výpočtů Jasona F. ani celou akceleraci za takový čas fyzicky nemůže, i kdyby měla milion koní...
Takhle funguje onen „jednostopový rozjezd”. Ve stručnosti řečeno - měření začíná ve chvíli, kdy už auto jede. V případě Tesly už dost podstatných 20,1 km/h
Drtivé zrychlení Tesly Model S nezahrnuje rozjezd, ale to platí u všech aut měřených MotorTrendem. Rozdílné časy oněch krátkých jednostopých rozjezdů můžete vidět v tabulce
Testovaný Model S P100D je velmi rychlý, ale ne zase tak moc
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB