Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla možná našla řešení špinavého tajemství jinak čistých elektrických aut
3.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejde tu o to, jak čistě vyrobit energii, která elektromobily pohání, takové možnosti už existují. Elektrická auta skrývají pro přírodu ještě jiné riziko.
Velké plány na výrobu lithium-ionových baterií, o kterých jsme se včera dozvěděli od Elona Muska, míří z jeho pohledu jediným směrem - za možností „pohánět” udržitelnými zdroji energie nejen všechny automobily, ale i celý svět. Podle něj by bylo zapotřebí asi sto gigatováren, aby tento úkol zvládly a i když se nyní můžeme ptát, jak by udržitelnými způsoby vznikal dostatek samotné elektrické energie, kterou by ony akumulátory uchovávaly, tuto debatu pro dnešek necháme být. Je tu totiž ještě jiný problém.
Akumulátory mají svou životnost a po jejím skončení není ekonomické ani ekoloigcké je jen tak vyhodit - jejich výroba je drahá a poškozuje životní prostředí. Právě baterie jsou jedním z přitom největších, dosud skrytých environmentálních problémů elektromobilů, a to jak při výrobě, tak i poté, co skončí jejich život. A pokud chce Tesla vyrábět do roku 2020 milion aut ročně, jak sama nyní hlásá, bude mít velmi brzy před sebou obrovskou horu mrtvých baterií, se kterými bude muset něco dělat.
Žádné rozumné řešení dnes neexistuje, neboť není způsob, jak s akumulátory v tak obrovském měřítku efektivně zacházet. Možná i na to ale Tesla má recept. Ukazuje se totiž, že automobilka je potichu spojena s firmou Redwood Materials, která si klade za cíl právě zacházení s akumulátory od jejich úplného zrodu až po jejich přerod v znovu použitelné baterie. „Našli jsme webovou stránku svázanou s touto společností, která její plánovanou činnost popisuje jako starost o celý životní cyklus materiálů z baterií, vyzdvihujíc 'pokročilé technologie a vývoj procesů pro recyklování, repasování a opětovné použití'," píše web CB Insights, který tuto informaci vypátral.
Může se to zdát banální, jenže recyklace baterií je náročným procesem, který v měřítku, jaký si nyní Tesla myslí, že bude potřebovat, není schopen nikdo zastat - prostě neexistuje místo, kam by bylo možné za pár let odvézt milion baterek a dále se o ně nestarat. A tak řešení firma hledá sama a možná už ho našla.
Společnost Redwood Materials není s Teslou spojena přímo, člověk ale nemusí být génius, aby si obě firmy dal dohromady. Technický ředitel a významný akcionář Tesly JB Straubel a šéf speciálních projektů Andrew Stevenson jsou generálními řediteli Redwood Materials. Do firmy také 17. dubna 2017 přitekly dva miliony dolarů (49,28 milionu korun) od „neznámého investora”. A tušíme, že víme, kdo to bude.
Recyklace je sice náročná, ale v podstatě jediná schůdná cesta, kterou musí Tesla sama zefektivnit, pokud chce přežít svůj rozmach. „S ambiciózními plány Tesly na navyšování výroby o nové modely a na velké objemy produkce, efektivnost využívání materiálů může být klíčová,” konstatuje dále CB Insights. O milionu aut ročně můžeme pochybovat, o určité životnosti lithium-ionových baterií nikoliv. Proto se investice do procesu recyklace akumulátorů něčím, co může Tesle velmi vyplatit.
Bude-li totiž Tesla první na trhu, kdo bude umět tyto akumulátory efektivně a ve velkém recyklovat, a čeká-li nás masivní nástup elektromobilů, firma Redwood Materials bude během pár let zlatý důl. Samozřejmě je možné, že Redwood Materials není s Teslou spojena vůbec a je to soukromá aktivita pánů Straubela a Stevensona, předpokládat to ale nelze - Straubel drží v Tesle čtvrt milionu akcií a těžko bude na své triko dělat něco, co by šlo jakkoli proti zájmům jeho klíčového partnera, Elona Muska.
Baterii pro Teslu S už jsme dříve viděli celou...
...rozebranou na dílčí články...
...i po „pitvě” samotných článků
Zdroj: CB Insights přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva