Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla možná našla řešení špinavého tajemství jinak čistých elektrických aut
3.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejde tu o to, jak čistě vyrobit energii, která elektromobily pohání, takové možnosti už existují. Elektrická auta skrývají pro přírodu ještě jiné riziko.
Velké plány na výrobu lithium-ionových baterií, o kterých jsme se včera dozvěděli od Elona Muska, míří z jeho pohledu jediným směrem - za možností „pohánět” udržitelnými zdroji energie nejen všechny automobily, ale i celý svět. Podle něj by bylo zapotřebí asi sto gigatováren, aby tento úkol zvládly a i když se nyní můžeme ptát, jak by udržitelnými způsoby vznikal dostatek samotné elektrické energie, kterou by ony akumulátory uchovávaly, tuto debatu pro dnešek necháme být. Je tu totiž ještě jiný problém.
Akumulátory mají svou životnost a po jejím skončení není ekonomické ani ekoloigcké je jen tak vyhodit - jejich výroba je drahá a poškozuje životní prostředí. Právě baterie jsou jedním z přitom největších, dosud skrytých environmentálních problémů elektromobilů, a to jak při výrobě, tak i poté, co skončí jejich život. A pokud chce Tesla vyrábět do roku 2020 milion aut ročně, jak sama nyní hlásá, bude mít velmi brzy před sebou obrovskou horu mrtvých baterií, se kterými bude muset něco dělat.
Žádné rozumné řešení dnes neexistuje, neboť není způsob, jak s akumulátory v tak obrovském měřítku efektivně zacházet. Možná i na to ale Tesla má recept. Ukazuje se totiž, že automobilka je potichu spojena s firmou Redwood Materials, která si klade za cíl právě zacházení s akumulátory od jejich úplného zrodu až po jejich přerod v znovu použitelné baterie. „Našli jsme webovou stránku svázanou s touto společností, která její plánovanou činnost popisuje jako starost o celý životní cyklus materiálů z baterií, vyzdvihujíc 'pokročilé technologie a vývoj procesů pro recyklování, repasování a opětovné použití'," píše web CB Insights, který tuto informaci vypátral.
Může se to zdát banální, jenže recyklace baterií je náročným procesem, který v měřítku, jaký si nyní Tesla myslí, že bude potřebovat, není schopen nikdo zastat - prostě neexistuje místo, kam by bylo možné za pár let odvézt milion baterek a dále se o ně nestarat. A tak řešení firma hledá sama a možná už ho našla.
Společnost Redwood Materials není s Teslou spojena přímo, člověk ale nemusí být génius, aby si obě firmy dal dohromady. Technický ředitel a významný akcionář Tesly JB Straubel a šéf speciálních projektů Andrew Stevenson jsou generálními řediteli Redwood Materials. Do firmy také 17. dubna 2017 přitekly dva miliony dolarů (49,28 milionu korun) od „neznámého investora”. A tušíme, že víme, kdo to bude.
Recyklace je sice náročná, ale v podstatě jediná schůdná cesta, kterou musí Tesla sama zefektivnit, pokud chce přežít svůj rozmach. „S ambiciózními plány Tesly na navyšování výroby o nové modely a na velké objemy produkce, efektivnost využívání materiálů může být klíčová,” konstatuje dále CB Insights. O milionu aut ročně můžeme pochybovat, o určité životnosti lithium-ionových baterií nikoliv. Proto se investice do procesu recyklace akumulátorů něčím, co může Tesle velmi vyplatit.
Bude-li totiž Tesla první na trhu, kdo bude umět tyto akumulátory efektivně a ve velkém recyklovat, a čeká-li nás masivní nástup elektromobilů, firma Redwood Materials bude během pár let zlatý důl. Samozřejmě je možné, že Redwood Materials není s Teslou spojena vůbec a je to soukromá aktivita pánů Straubela a Stevensona, předpokládat to ale nelze - Straubel drží v Tesle čtvrt milionu akcií a těžko bude na své triko dělat něco, co by šlo jakkoli proti zájmům jeho klíčového partnera, Elona Muska.
Baterii pro Teslu S už jsme dříve viděli celou...
...rozebranou na dílčí články...
...i po „pitvě” samotných článků
Zdroj: CB Insights přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999