Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla potichu zdražila Autopilot. Nezměnila nic, jen se ji zdál moc levný
25.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za kontroverzní systém Tesly nyní dáte o 11 500 Kč více. Nic se sice nezměnilo, nové ceny ale prý lépe reflektují jeho skutečnou hodnotu.
Autopilot Tesly v mnohém připomíná hollywoodskou celebritu, se kterou byly spojovány velké naděje. Stačil však jeden snímek z bujaré párty, a rázem je kariéra v troskách. Je přitom jedno, že běžní lidé pijí a drogují daleko více, ti jednoduše nikoho nezajímají. Na hvězdu je ale upřena pozornost celého světa a médiím neunikne žádné zaškobrtnutí. A pokud jich je hned několik, tím lépe, o ničem jiném si totiž lidé nepřečtou raději než o cizí smůle a neštěstí.
Tento možná netradiční úvod plně vysvětluje, proč titulky neustále plní havárie spojené s Autopilotem. Tento systém možná pomohl řadě motoristů z nesnází, nicméně nejednoho do nich naopak uvrtal. A mnohdy jen kvůli svému názvu, který je prostě zavádějící. Slibuje totiž vizi naprosto autonomního pohybu na silnicích bez nutnosti pozornosti řidiče. Jak ale všichni velmi dobře víme, nic takového Autopilot momentálně nedokáže zaručit.
Mnohý by tedy čekal, že Tesla jednoduše svou ostře sledovanou celebritu pošle trochu do ústraní, tak jako mnozí hollywoodští agenti schovají své hvězdy na drahé odvykací kliniky. Mediální bouře se přežene a oni mohou zase čistě svítit jako lilie. Taková ovšem zdaleka není politika Elona Muska, zakladatel automobilky pozornost médií miluje a o publicitu si přímo říká. Není tedy zbytí, Autopilot si musíme opět vzít na paškál.
Protentokrát ovšem nejde o nehodu, nýbrž o cenu systému, kterou automobilka potichu navýšila. Dříve stál 2 500 USD (cca 60 tisíc korun) při objednávce společně s vozem či 3 000 USD (72 tisíc korun) v rámci dodatečné montáže, nyní bude na účtu cifra 3 000, respektive 3 500 USD (83 500 Kč). Rozhodně však nepočítejte s tím, že za své peníze dostanete více než předtím.
Mluvčí automobilky v tomto ohledu uvedl, že nová cena „lépe reflektuje hodnotu produktu“. To by se za jiných okolností dalo pochopit, po zrovna v aktuální situaci nám to ale přijde jako rána vedle. Na Autopilot je nyní upřena velká pozornost, zejména v souvislosti s haváriemi. Značná část světa proto očekávala, že Tesla daný systém přejmenuje, stáhne z trhu nebo kupříkladu vysvětlí, jak je možné, že po nárazu Autopilot opětovně zrychluje a tuto chybu odstraní.
Žádný „odchod na rehabilitační kliniku“ se ovšem neodehrál, automobilka pokračuje v nastoleném směru. Vyšší cena Autopilotu aktuálně není jejím jediným kontroverzním krokem. Podle analytiků do stejného ranku patří i představení nové verze P100D. Prioritou značky by totiž konečně měl být nějaký zisk a nikoliv jen „mrhání času a peněz“.
Musk se samozřejmě v tomto bodě snaží kontrovat a dodává, že „každý prodaný exemplář nám pomůže zaplatit menší a mnohem dostupnější Model 3, který je ve vývoji. Bez zákazníků ochotných koupit drahé Modely S a X bychom nebyli schopni zafinancovat vývoj menšího a dostupnějšího Modelu 3.“ Což na jednu stranu zní jako rozumné vysvětlení.
Je však otázkou, kolik lidí si nakonec varianty P100D za více než tři miliony korun koupí a zda zisk z nich nejen pokryje náklady spojené s většími akumulátory, ale zároveň ještě pokryje část výdajů za vývoj Modelu 3. Dle nás se tak nestane, místo Tesla nejspíše jen potřebovala kladnou publicitu, aby „vykázala zajímavou činnost“ a mohla dosáhnout na další finance od těch, kteří ji drží nad vodou.
Možná by bylo lepší představit novou variantu Autopilotu, která sice bude i nadále v testovací fázi beta, nicméně po prvním kontaktu s překážkou alespoň vypne hnací ústrojí a zabrání tak dalšímu, neštěstí. Je ale evidentní, že taková novinka by rozhodně netáhla stejně jako „nejrychleji akcelerující vůz světa“...
Autopilot Tesly se opětovně ocitl pod palbou kritiky, tentokráte kvůli navýšení ceny. Za více peněz totiž odvádí stejnou činnost jako dříve
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry