Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla potichu zdražila Autopilot. Nezměnila nic, jen se ji zdál moc levný
25.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za kontroverzní systém Tesly nyní dáte o 11 500 Kč více. Nic se sice nezměnilo, nové ceny ale prý lépe reflektují jeho skutečnou hodnotu.
Autopilot Tesly v mnohém připomíná hollywoodskou celebritu, se kterou byly spojovány velké naděje. Stačil však jeden snímek z bujaré párty, a rázem je kariéra v troskách. Je přitom jedno, že běžní lidé pijí a drogují daleko více, ti jednoduše nikoho nezajímají. Na hvězdu je ale upřena pozornost celého světa a médiím neunikne žádné zaškobrtnutí. A pokud jich je hned několik, tím lépe, o ničem jiném si totiž lidé nepřečtou raději než o cizí smůle a neštěstí.
Tento možná netradiční úvod plně vysvětluje, proč titulky neustále plní havárie spojené s Autopilotem. Tento systém možná pomohl řadě motoristů z nesnází, nicméně nejednoho do nich naopak uvrtal. A mnohdy jen kvůli svému názvu, který je prostě zavádějící. Slibuje totiž vizi naprosto autonomního pohybu na silnicích bez nutnosti pozornosti řidiče. Jak ale všichni velmi dobře víme, nic takového Autopilot momentálně nedokáže zaručit.
Mnohý by tedy čekal, že Tesla jednoduše svou ostře sledovanou celebritu pošle trochu do ústraní, tak jako mnozí hollywoodští agenti schovají své hvězdy na drahé odvykací kliniky. Mediální bouře se přežene a oni mohou zase čistě svítit jako lilie. Taková ovšem zdaleka není politika Elona Muska, zakladatel automobilky pozornost médií miluje a o publicitu si přímo říká. Není tedy zbytí, Autopilot si musíme opět vzít na paškál.
Protentokrát ovšem nejde o nehodu, nýbrž o cenu systému, kterou automobilka potichu navýšila. Dříve stál 2 500 USD (cca 60 tisíc korun) při objednávce společně s vozem či 3 000 USD (72 tisíc korun) v rámci dodatečné montáže, nyní bude na účtu cifra 3 000, respektive 3 500 USD (83 500 Kč). Rozhodně však nepočítejte s tím, že za své peníze dostanete více než předtím.
Mluvčí automobilky v tomto ohledu uvedl, že nová cena „lépe reflektuje hodnotu produktu“. To by se za jiných okolností dalo pochopit, po zrovna v aktuální situaci nám to ale přijde jako rána vedle. Na Autopilot je nyní upřena velká pozornost, zejména v souvislosti s haváriemi. Značná část světa proto očekávala, že Tesla daný systém přejmenuje, stáhne z trhu nebo kupříkladu vysvětlí, jak je možné, že po nárazu Autopilot opětovně zrychluje a tuto chybu odstraní.
Žádný „odchod na rehabilitační kliniku“ se ovšem neodehrál, automobilka pokračuje v nastoleném směru. Vyšší cena Autopilotu aktuálně není jejím jediným kontroverzním krokem. Podle analytiků do stejného ranku patří i představení nové verze P100D. Prioritou značky by totiž konečně měl být nějaký zisk a nikoliv jen „mrhání času a peněz“.
Musk se samozřejmě v tomto bodě snaží kontrovat a dodává, že „každý prodaný exemplář nám pomůže zaplatit menší a mnohem dostupnější Model 3, který je ve vývoji. Bez zákazníků ochotných koupit drahé Modely S a X bychom nebyli schopni zafinancovat vývoj menšího a dostupnějšího Modelu 3.“ Což na jednu stranu zní jako rozumné vysvětlení.
Je však otázkou, kolik lidí si nakonec varianty P100D za více než tři miliony korun koupí a zda zisk z nich nejen pokryje náklady spojené s většími akumulátory, ale zároveň ještě pokryje část výdajů za vývoj Modelu 3. Dle nás se tak nestane, místo Tesla nejspíše jen potřebovala kladnou publicitu, aby „vykázala zajímavou činnost“ a mohla dosáhnout na další finance od těch, kteří ji drží nad vodou.
Možná by bylo lepší představit novou variantu Autopilotu, která sice bude i nadále v testovací fázi beta, nicméně po prvním kontaktu s překážkou alespoň vypne hnací ústrojí a zabrání tak dalšímu, neštěstí. Je ale evidentní, že taková novinka by rozhodně netáhla stejně jako „nejrychleji akcelerující vůz světa“...
Autopilot Tesly se opětovně ocitl pod palbou kritiky, tentokráte kvůli navýšení ceny. Za více peněz totiž odvádí stejnou činnost jako dříve
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva