Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz
8.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už je jasné, proč se Musk a Grohmann nemohli snést ve vedení jedné firmy. Jednání Tesly s Grohmannovy dalšími partnery má ke korektnímu daleko.
Nový Model 3 a snaha o jeho uvedení na trh v předem ohlášeném termínu se pro Teslu začíná stávat prokletím. Automobilka kvůli tomu bezprecedentně riskuje s vývojem a podobným způsobem přistupuje i k přípravám výroby.
Hlavně kvůli produkci a její maximální automatizaci Tesla loni koupila německou Grohmann Engineering, ze které je dnes divize Advanced Automation. Toto oddělení má značce napomoci s urychlením příprav maximálně robotizované výroby, což je krok nezbytně důležitý - bez něj totiž Elon Musk nemůže počítat s tím, že automobilka vyprodukuje 10 tisíc nových aut týdně. Pokud se tak přitom nestane, těžko kdy dokáže splnit cíl prodat půl milionu aut ročně, který si stanovil už pro příští rok. Jenže věci v Německu jdou lecjak, jen ne hladce.
Musk, posedlý splněním slíbeného, totiž bývalý Grohmann Engineering zaměstnal jen prací pro vlastní firmu, což dosud bylo jen částí aktivit společnosti. Kvůli těmto změnám se Musk pohádal s původním zakladatelem společnosti Klausem Grohmannem, který své duchovní dítko musel opustit. Ani zaměstnanci s tím nebyli spokojeni, což spolu s jejich obavami o budoucnost vedlo k hrozbě stávky, která zatím nebyla zažehnána. Nejde však o jediný problém, který je s německou filiálkou Tesly a aktuálními změnami v ní spojen - až nyní se dozvídáme detaily pokračování či nepokračování kontraktů s dalšími společnostmi, které znovu dokáží ohromit.
Ve zkratce řečeno - bývalý Grohmann Engineering, dnes Tesla Advanced Automation, začal v posledních týdnech ostatní smluvní povinnosti zcela ignorovat a zastavil práce pro ostatní partnery, mezi nimiž najdeme i automobilky BMW, Daimler (majitel Mercedesu) a Volkswagen. Tesla se o tom navíc neobtěžovala svým obchodním partnerům jakkoli říci a dlouho odmítala i jakékoli vyjádření na toto téma. Německým automobilkám tak nezbylo, než oslovit právníky a začít si stýskat v médiích.
„Samozřejmě že očekáváme od subdodavatelů, že splní své kontrakty a povinnosti,“ uvedl k danému problému mluvčí Daimleru pro německý WirtschaftsWoche. BMW pak „věří, že Grohmann bude ctít své smluvní závazky vůči nám“. Jenže nezdá se, že by Tesla měla něco takového v plánu. Ve snaze o nápravu se nyní dokonce BMW s Volkswagenem spojily a právní cestou vyzývají Teslu, aby začala ctít podmínky dojednaných smluv.
Až v reakci na to mluvčí Tesly uvedl, že se všemi značkami Tesla vede diskuze a hledá individuální řešení pro každou z nich, Němci ale nic takového nepotvrdili - pokud nějaké diskuze proběhly. bylo to už před několika týdny. Podle informací WirtschaftsWoche Tesla vůbec nemá v plánu na kontraktech pro BMW a spol. jakkoli pokračovat a hodlá snést i případné postihy z toho plynoucí.
Na jednu stranu je to logické, jde o konkurenční firmy a Volkswagen shodou okolností tento týden otevřeně uvedl, že hodlá pokořit Teslu na jejím vlastním písečku a že dokáže všechno to, co ona ještě více. Rodina jeho modelů I.D. by měla být výrazně levnější a zároveň prý i schopnější než elektromobily Tesly, což má Volkswagenu napomoci k milionu prodaných elektrických aut ročně, což plánují i Američané, o pět let dříve.
Jenže postupovat v tomto případě tak, že prostě zastavíte práce pro dlouholetého odběratele a neobtěžujete se mu o tom ani říci, má ke korektnímu jednání daleko. Pokud Tesla své chování nezmění, stane nejspíše před soudem a je otázkou nám neznámých dílčích smluvních ujednání, co ji čeká za postih.
Bez ohledu na výsledek nám nepřijde moudré rozhádat se hned se třemi z nejvýznamnějších automobilek světa. Nesmíme zapomínat, že Tesla má jen peníze od investorů, svými aktivitami tratí miliardy, a to je vskutku vrtkavá pozice. Všechny tři německé firmy se mohou opřít o mnohem stabilnější zázemí výrazně ziskových společností a v případném přímém souboji s Teslou mohou být o poznání méně zranitelné. Dosud s Teslou spíše koexistovaly, teď je sami Američané vtahují do vlastní hry...
Se znalostí současných informací není divu, že Grohmann nemohl Muskovo chování vystát - k jeho dlouholetým zákazníkům se nový majitel firmy chová neurvale, prostě přestal plnit domluvené kontrakty
Výroba a její automatizace,
to je to, oč tu běží. Tesla potřebuje přípravy produkce Model 3 maximálně urychlit
A zjevně pro to riskuje vše, za nerealizované kontrakty převzaté firmy Grohmann ji hrozí žaloby
Zdroj: WirtschaftsWoche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch