Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku?
25.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kalifornská automobilka hovoří o statisících neuspokojených objednávek, přesto uskladňuje řadu hotových aut. Za vším nejspíše stojí oportunismus.
Produkce Modelu 3 stále nejede na plné obrátky a řada lidí ruší své rezervace. Tesla měla touto dobou dávno prodávat auto s cenou startující na 35 000 USD (cca 777 tisíc korun), však výroba se měla rychle rozjet hned po debutu v červenci 2017. Realitou ale je, že většina lidí se stále nedočkala ani vozů v těch nejdražších specifikacích a firma skoro rok po premiéře nevyrábí ani deset tisíc aut týdně, což je kvóta, jíž chtěla dosáhnout již loni.
Mělo by tedy být ve výsostném zájmu značky dodat co nejvíce aut co nejrychleji a automobilka se o to podle svých slov snaží. V ostrém kontrastu s údajnou neschopností uspokojovat enormní poptávku jsou ale snímky zobrazující nespočet exemplářů Modelu 3, jež postávají na parkovišti v kalifornském Richmondu. Navíc nejde o jedinou lokalitu, již loni byly nafoceny Tesly poblíž losangeleského letiště a vůbec bychom se nedivili, kdyby si Tesla pronajala i jiné prostory.
Znamená to tedy, že poptávka po autě není zdaleka tak vysoká, jak Tesla říká a už nyní vozy vyrábí na sklad? Velmi pravděpodobně nikoliv, pozdržení dodávek je podle všeho umělé a hledat za ním lze jistý oportunismus - snahu udržet si co nejdéle štědré americké dotace na koupi každého vozu.
Koncem května měla totiž Tesla dosáhnout mety 194 tisíc aut dodaných ve USA, což je nebezpečně blízko hranice 200 tisíc vozů. Právě s jejím překročením je spojeno ukončení podpory ve výši 7 500 USD (166 500 Kč), kterou majitelé dostávají formou úlevy na daních. Po překročení hranice se dotace snižuje na polovinu a následně ještě na čtvrtinu. Nadmíru důležité je přitom datum, kdy bude onen jubilejní exemplář doručen.
Pokud by tedy Tesla dvousettisící vůz doručila ještě v červnu, pak ona vládní dotace bude spojena pouze s tím čtvrtletím, kdy bylo auto předáno zákazníkovi, a poté s třemi dalšími měsíci. Lhůta by tedy vypršela v září. Stačí však, aby dodávka byla pozdržena o jeden den do 1. července, a již tu máme nový kvartál. Díky tomu by dotace 7 500 USD byla platná až do konce prosince.
Jinými slovy, zdržování dodávek by mohlo americkým zákazníkům Tesly ušetřit (a všem ostatním sebrat) i více než 366 milionů dolarů (8,1 mld. Kč). To není zrovna zanedbatelná suma, byť je kumulovaná. Pro klienty je samozřejmě podstatnější, zda si budou moci na daních odečíst plných 7 500 USD, nebo pouze polovinu, respektive čtvrtinu. A díky pozdějšímu převzetí by to právě mohlo být maximum.
Uvidíme přitom během pár dní, zda se tyto spekulace potvrdí či nikoliv, důvody pochopitelně mohou být i jiné. Tesla se k tomu stěží kdy vyjádří, pokud je ale tato teorie pravdivá, pak ona parkoviště začnou od července zase vyprazdňovat. Tesla navíc hodlá od třetího čtvrtletí skutečně vyrábět 5 000 aut týdně, z toho tři tisíce kusů připadnou na Model 3. S každým dalším kvartálem by pak navíc produkce měla vzrůst o dalších tisíc vozů, takže druhý letošní kvartál je opravdu poslední možností, jak dvousettisícovou mez dodaných aut v USA nepřekročit...
Tesla nejspíše záměrně zdržuje dodávky Modelu 3 i Modelů S a X. Důvodem by mohla být snaha o prodloužení vládní dotace ve výši 7 500 USD až do letošního prosince
Loni byla odložená auta nafocena poblíž jednoho losangeleského letiště. To spíše pro představu, důvody tehdy byly jiné
Zdroj: Inside EVs
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch