Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit

I velkým obdivovatelům Elona Muska tuhne úsměv na rtech tváří v tvář posledním finančním výsledkům. Zvláště když konkurence nespí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit

8.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I velkým obdivovatelům Elona Muska tuhne úsměv na rtech tváří v tvář posledním finančním výsledkům. Zvláště když konkurence nespí.

Reputace Elona Muska v posledních hodinách vystoupala vzhůru stejně rychle jako raketa Falcon Heavy, již vypustila jeho společnost SpaceX. Je to pochopitelné, jde o historicky významnou událost pro celé lidstvo. Stejně tak bychom ale start nejsilnějšího nosiče současnosti mohli považovat za dokonalý marketingový nástroj, jímž Musk snadno odvrátil pozornost od své další firmy, a sice automobilky Tesla. V jejím případě se totiž Musk opravdu nemá čím chlubit.

Podle zprávy reflektující ekonomické výsledky firmy za poslední loňské čtvrtletí v něm věčný kalifornský startup dodal zákazníkům 29 967 aut. Z toho 28 425 kusů připadá na Model S a Model X, což představuje zlepšení o 10 procent vůči předchozímu období a zároveň meziroční nárůst o 28 %. Obrat díky tomu vzrostl z 2,28 na 3,29 miliardy dolarů (cca 46,43, resp. 66,99 miliardy korun) mohlo by se zdát, že Tesla má nejhorší za sebou. Jenže už v minulosti se mnohokrát ukázalo, že čím více toho firma udělá, tím více peněz prodělá. A loňský „Q4” není výjimkou.

Ztráta firmy za toto období činila obřích 675,4 milionu dolarů, tedy 13,73 miliardy Kč. To jsou obrovské peníze a skoro šestinásobek toho, co prodělala za stejné období předchozího roku - tehdy tratila „jen” 121,3 milionu dolarů. Ztráta na jednu akci tak činí 4,01 USD (81,65 Kč), což je opět mnohonásobně více než loni ve stejnou dobu (78 centů neobli 15,90 Kč na akcii).

Tesla čtvrtý kvartál ukončila s finanční hotovostí 3,37 miliardy dolarů (68,62 mld. Kč), což vůči 3,5 mld. USD (71,27 mld. Kč) na konci třetího čtvrtletí znamená další pohyb špatným směrem. Firma přesto optimisticky tvrdí, že „někdy v průběhu roku 2018 začneme generovat provozní zisk, který udržíme“. I takový výsledek ale může mít k celkové ziskovosti ještě hodně daleko.

Finanční trhy tak ztrácí optimismus. Hodnota akcií sice je o 10 procent výše než loni touto dobou, zároveň vůči zářijovým rekordním 385 USD (7 840 Kč) o 10 procent poklesla. Firma tak musí přestat jen slibovat, aby o důvěru úplně nepřišla.

Značná očekávání jsou samozřejmě spojena s Teslou Model 3, právě tento vůz ale automobilce láme vaz. Ve čtvrtém čtvrtletí mělo být dle posledních výhledů (nikoliv dle původních plánů Tesly) vyrobeno 4 100 exemplářů. Nakonec si jich zákazníci převzali pouze 1 542. I proto již automobilka posunula cíl 5 000 aut týdně na konec prvního pololetí, ač tato kvóta měla být dosažena již v průběhu prosince.

Dočkáme se ovšem tak výrazného navýšení výroby? To je otázka, na níž můžeme začít odpovídat někdy na konci března. V té době by montážní linky měly chrlit na 2 500 aut týdně. Pokud se ale tento skok nepodaří, může Tesla na další zdvojnásobení během tří měsíců nejspíše zapomenout. Kromě toho, další otázky je třeba pokládat v souvislosti s kvalitou, která aktuálně patří mezi nejhorší v oboru.

I mnozí zapřísáhlí fanoušci značky tak o úspěchu Tesly začínají pochybovat. Nelze sice zpochybnit, že její elektromobily jsou první svého druhu, jež lze označit jako přitažlivé. A nelze zpochybnit ani to, že Musk rozdmýchal zájem o ně. Jenže ve všem ostatním selhává, a to by se mu mohlo vymstít.

Konkurence, která má za sebou daleko lepší zázemí než jen klesající důvěru investorů, se konečně rozhoupala a chystá výrobu elektrifikovaných vozů na všech frontách. A nemluvíme jen o GM, jehož Chevrolet Bolt dostane do roku 2021 celou řadu bratříčků. Třeba Porsche aktuálně oznámilo, že do elektromobility do roku 2022 investuje dalších 6 miliard Eur (151,39 mld. Kč) oproti dříve oznámeným 3 mld. Eur (75,7 mld. Kč).

Z této sumy přitom jen 500 milionů Eur (12,61 Kč) je vyčleněno na rozšíření modelu Mission E na celou rodinu derivátů. Pro tento elektromobil se přitom již nyní připravuje montážní linka a obráběcí nástroje, přestože výroba se rozjede až na počátku příštího roku. Navíc Porsche pro začátek počítá s kapacitou „pouze“ 20 tisíc aut ročně. Vůči Tesle by tak nemuselo vystupovat jako konkurence, ve výsledku jí ale bude možná tou největší.

Je třeba si uvědomit, že v danou chvíli budou na trhu soupeřit značky o prakticky stejném společenském kreditu. Pravda, na každé straně bude renomé o trochu jiné, nicméně pokaždé se bude pohybovat vysoko. Spojeno také bude s dechberoucí jízdní dynamikou. A logicky i vyšší cenou. S ohledem na aktuální vývoj v Zuffenhausenu je ovšem prakticky jisté, že kvalitu lze očekávat pouze na naší straně Atlantiku. Zákazníci Porsche samozřejmě budou očekávat to, na co jsou zvyklí a rozhodně nebudou dětské chyby nadšenecky přehlížet.

Je tedy otázkou, jak dlouho může Tesla ještě přežít, pokud něco zásadního nezmění. I když se to ale povede, v nejbližších letech se na trh dostane hned několik vážných konkurentů, u nichž navíc bude možné počítat s daleko lepší kvalitou. A pokud se jí Tesle nepovede dorovnat, pak Muska skutečně budeme moci obdivovat pouze za kolonizaci Marsu. A za to, že ostatní automobilky přivedl do nového století, kde ale již pro ně nebude další hrozbou...


Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 1 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 2 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
Model 3 měl napomoci značce upevnit její postavení, místo toho ale stojí za řadou problémů. Tesla ho přitom chtěla v prosinci vyrábět 5 000 kusů týdně, nakonec však za celý čtvrtý kvartál vzniklo jen 1 542 vozů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.