Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí?

Až skoro o polovinu častěji bourají lidé s Modely S a X než řidiči jiných vozů srovnatelného zaměření. Tesla s tím nesouhlasí, argumenty ale nemá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí?

7.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Až skoro o polovinu častěji bourají lidé s Modely S a X než řidiči jiných vozů srovnatelného zaměření. Tesla s tím nesouhlasí, argumenty ale nemá.

Majitelé vozů značky Tesla bourají nadprůměrně často. Vyplývá to z analýzy HLDI, Highway Loss Data Institute, podle kterého jsou automobily Tesla v průměru o desítky procent častěji účastníky dopravní nehody. A později je opět o desítky procent dražší je opravit, na což pochopitelně reagují pojišťovny.

Právě reakce americké pojišťovna AAA-The Auto Club Group nás k těmto číslům přivádí. Podle AAA (American Automobile Association, vyslovováno "triple-A", neplést s českým autobazarem) není zbytí a pojistné pro Tesly může narůst až o 30 %. Další velké pojišťovny State Farm a Geico uvedly, že data o pojistných událostech jsou důležitým faktorem při výpočtu pojistného, ale zatím neřekly, jestli budou ceny zvedat.

AAA-The Auto Club Group si všimla anomálie právě u značky Tesla a dále hledala, jestli to je náhoda, anebo jestli jiné zdroje hovoří podobně, říká Anthony Ptasznik, hlavní pojistný matematik. „V mnohem širší množině dat z celé země jsme našli podobné vzorce, takže jsme si zvýšením sazeb jisti,” uvedl Ptasznik.

Zpráva HLDI o pojistných událostech aut modelových let 2014 - 2016, kterou AAA-The Auto Club Group podkládá své rozhodnutí, hovoří o tom, že u Tesly Model S jsou hlášeny pojistné události o 46 % častěji než je průměr všech aut. Náklady na opravu jsou oproti průměru víc než dvojnásobné. Model S je zařazen v kategorii luxusních aut vyšší třídy vedle Audi A6 a RS7, Volva S80 a XC70 a Mercedesu třídy E. V této kategorii jsou pojistné události hlášeny o 13 % častěji než je průměr všech aut, opravy stojí o 50 % více. Model S tedy vyčnívá nejen nad celkovým průměrem, ale i nad svou kategorií.

V případě Modelu X, který je v kategorii velkých luxusních SUV, vidíme hlášení pojistných událostí o 41 % častěji a opravy stojí o 89 % víc, než je průměr všech aut. Tato kategorie má hlášení pojistných událostí stejné jako je průměr všech aut a cena oprav je o 43 % větší. Kromě Modelu X tu je např. Mercedes třídy GL, Range Rover, Cadillac Escalade nebo Porsche Cayenne.

Data nezávislého institutu se zdají být jasná, automobilka ale nesouhlasí. „Tyto analýzy mají vážné chyby a nereflektují realitu. Mimo jiné, srovnávají Modely S a X s auty, která nejsou ani vzdáleně porovnatelná, jako např. nějaký kombík Volvo,” uvedla firma v prohlášení pro Automotive News. Model S prý podle NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vykazuje nejnižší riziko zranění.

Kdyby byly modely značky Tesla srovnávány s adekvátními auty, nevyčnívaly by, zní také z úst Tesly. Pro Model X ovšem přímou konkurencí skutečně jsou vozy jako Audi Q7, Range Rover nebo Porsche Cayenne, a s nimi je také Model X u HLDI srovnáván. V případě Modelu S si nedovedeme představit lepší konkurenty než Audi S7 a RS7, BMW řad 5 a 6 včetně verzí M, Jaguar XF a Mercedesy tříd CLS a E.

Konkrétní hodnoty indexu rizika nehody jsou zatím veřejně dostupné jen pro modelové roky 2013 - 2015 a u Tesly Model S vidíme 324 pro zadokolku a 333 pro verzi D. Pro srovnání, Mercedes CLS má hodnotu rizika nehody 227, resp. 221 u verze 4Matic, u BMW M5 je to ale například už 284. Pokud tedy vezmeme v úvahu silnější verze jako M5 či Audi S7 a RS7, není Tesla o tolik jinde, ale i Model S se prodává ve skromnějších specifikacích než P100D . A HLDI verze Tesly nerozlišuje jako specifické modely.

Proč jsou ceny oprav poškozených Tesel vyšší, není třeba dlouze vymýšlet, proč ale jejich řidiči bourají častěji, je otázkou. Možností je řada, od slepé víry v Autopilot, přes horší jízdní vlastnosti či ovladatelnost až po specifickou klientelu za volantem. Jasnější vodítka k jakémukoli konkrétnímu závěru tady chybí - pokud nějaká máte nebo jste alespoň o nějaké teorii přesvědčeni, podělte se o ni s námi v diskuzi...


Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 1 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 01Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 2 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 02Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 3 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 03Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 4 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 04Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 5 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 05Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 6 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 06Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 7 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 07Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 8 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 08Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 9 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 09Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 10 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 10Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 11 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 11Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 12 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 12Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 13 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 13Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 14 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 14Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 15 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 15Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 16 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 16Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí? - 17 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 17
Tesla Model S se účastníkem nehod stává citelně častěji než jiná srovnatelná auta

Zdroje: Autonews, IIHS

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.