Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesly bourají častěji a dráže než jiná auta, říká statistika. Co za tím vězí?
7.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až skoro o polovinu častěji bourají lidé s Modely S a X než řidiči jiných vozů srovnatelného zaměření. Tesla s tím nesouhlasí, argumenty ale nemá.
Majitelé vozů značky Tesla bourají nadprůměrně často. Vyplývá to z analýzy HLDI, Highway Loss Data Institute, podle kterého jsou automobily Tesla v průměru o desítky procent častěji účastníky dopravní nehody. A později je opět o desítky procent dražší je opravit, na což pochopitelně reagují pojišťovny.
Právě reakce americké pojišťovna AAA-The Auto Club Group nás k těmto číslům přivádí. Podle AAA (American Automobile Association, vyslovováno "triple-A", neplést s českým autobazarem) není zbytí a pojistné pro Tesly může narůst až o 30 %. Další velké pojišťovny State Farm a Geico uvedly, že data o pojistných událostech jsou důležitým faktorem při výpočtu pojistného, ale zatím neřekly, jestli budou ceny zvedat.
AAA-The Auto Club Group si všimla anomálie právě u značky Tesla a dále hledala, jestli to je náhoda, anebo jestli jiné zdroje hovoří podobně, říká Anthony Ptasznik, hlavní pojistný matematik. „V mnohem širší množině dat z celé země jsme našli podobné vzorce, takže jsme si zvýšením sazeb jisti,” uvedl Ptasznik.
Zpráva HLDI o pojistných událostech aut modelových let 2014 - 2016, kterou AAA-The Auto Club Group podkládá své rozhodnutí, hovoří o tom, že u Tesly Model S jsou hlášeny pojistné události o 46 % častěji než je průměr všech aut. Náklady na opravu jsou oproti průměru víc než dvojnásobné. Model S je zařazen v kategorii luxusních aut vyšší třídy vedle Audi A6 a RS7, Volva S80 a XC70 a Mercedesu třídy E. V této kategorii jsou pojistné události hlášeny o 13 % častěji než je průměr všech aut, opravy stojí o 50 % více. Model S tedy vyčnívá nejen nad celkovým průměrem, ale i nad svou kategorií.
V případě Modelu X, který je v kategorii velkých luxusních SUV, vidíme hlášení pojistných událostí o 41 % častěji a opravy stojí o 89 % víc, než je průměr všech aut. Tato kategorie má hlášení pojistných událostí stejné jako je průměr všech aut a cena oprav je o 43 % větší. Kromě Modelu X tu je např. Mercedes třídy GL, Range Rover, Cadillac Escalade nebo Porsche Cayenne.
Data nezávislého institutu se zdají být jasná, automobilka ale nesouhlasí. „Tyto analýzy mají vážné chyby a nereflektují realitu. Mimo jiné, srovnávají Modely S a X s auty, která nejsou ani vzdáleně porovnatelná, jako např. nějaký kombík Volvo,” uvedla firma v prohlášení pro Automotive News. Model S prý podle NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vykazuje nejnižší riziko zranění.
Kdyby byly modely značky Tesla srovnávány s adekvátními auty, nevyčnívaly by, zní také z úst Tesly. Pro Model X ovšem přímou konkurencí skutečně jsou vozy jako Audi Q7, Range Rover nebo Porsche Cayenne, a s nimi je také Model X u HLDI srovnáván. V případě Modelu S si nedovedeme představit lepší konkurenty než Audi S7 a RS7, BMW řad 5 a 6 včetně verzí M, Jaguar XF a Mercedesy tříd CLS a E.
Konkrétní hodnoty indexu rizika nehody jsou zatím veřejně dostupné jen pro modelové roky 2013 - 2015 a u Tesly Model S vidíme 324 pro zadokolku a 333 pro verzi D. Pro srovnání, Mercedes CLS má hodnotu rizika nehody 227, resp. 221 u verze 4Matic, u BMW M5 je to ale například už 284. Pokud tedy vezmeme v úvahu silnější verze jako M5 či Audi S7 a RS7, není Tesla o tolik jinde, ale i Model S se prodává ve skromnějších specifikacích než P100D . A HLDI verze Tesly nerozlišuje jako specifické modely.
Proč jsou ceny oprav poškozených Tesel vyšší, není třeba dlouze vymýšlet, proč ale jejich řidiči bourají častěji, je otázkou. Možností je řada, od slepé víry v Autopilot, přes horší jízdní vlastnosti či ovladatelnost až po specifickou klientelu za volantem. Jasnější vodítka k jakémukoli konkrétnímu závěru tady chybí - pokud nějaká máte nebo jste alespoň o nějaké teorii přesvědčeni, podělte se o ni s námi v diskuzi...
Tesla Model S se účastníkem nehod stává citelně častěji než jiná srovnatelná auta
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva