Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu
16.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilky by byly nejraději, kdyby se jejich auta řídila sama a už dnes nabízí systémy, které k tomu zdánlivě nemají daleko. Jenže to není pravda, ani trochu.
Pokud instalujete nový program či aplikaci, ať již do počítače nebo do mobilního telefonu, čtete pozorně a podrobně veškerá právní ujednání a obchodní podmínky? Velmi pravděpodobně nikoliv, spíše jen zaškrtnete, že jste s nimi obeznámeni. Taková je obecná praxe, jenže problém je, že v takové chvíli můžete přijmout za své velké množství obstrukcí, s nimiž budete muset v následujících měsících či letech pracně bojovat.
Proč hovoříme zrovna o tom? Kvůli autonomním systémům, jež se stávají stále více součástí moderních automobilů. Máme tu automatické brzdy s detekcí chodců, cyklistů i zvířat, monitoring jízdních pruhů, varování před vozy jedoucími před vámi, monitoring aut ve slepém úhlu, detekci dopravního značení či vaší únavy, a to je jen velmi skromný výčet. Navrženy byly pro vaši ochranu, snadno vám ale mohou ublížit.
Na tento problém aktuálně upozornily společnosti Thatcham Research a ABI (Asociace britských pojistitelů), dle nichž je třeba, aby výrobci aut i příslušní zákonodárci vnesli více transparentnosti zejména do oblasti systémů, které se tváří jako autopiloty. „Nejde o autonomní systémy. Obáváme se, že řada z nich je stále v počátečním stádiu. Nejsou tedy tak robustní či schopné, jak by název naznačoval,“ uvedl šéf Thatham Research Matthew Avery.
Problém pro britské organizace představují hlavně obchodní názvy Autopilot a ProPilot, z nichž první užívá Tesla a druhý Nissan. Pokaždé jde o velmi zavádějící označení, jež může uživatele zbavit obezřetnosti - vlastně stejně jako ono slovo „sleva“ nebo nabízené nízké měsíční splátky. Ač výrobci neustále tvrdí, že jde pouze o asistenční systémy, většina lidí toto prohlášení s ohledem na název přejde.
I díky tomu začíná být především s Autopilotem Tesly spojeno stále více fatálních nehod. Jedna taková se stala v březnu letošního roku, kdy řidič Modelu S až příliš spoléhal na moderní technologii. To se mu ovšem vymstilo - stejně jako skutečnost, že posledních šest sekund před nárazem do betonového svodidla neměl ruce na volantu. Vůz zničehonic přestal sledovat auto před sebou a navíc sám od sebe zrychlil.
Společnost Thatcham Research aktuálně provedla test, který osvětluje, jak je vůbec něco takového možné. Její řidič usedl za volant zmíněného Modelu S a s aktivovaným autonomním režimem následoval vůz před sebou. Ten však náhle změnil směr kvůli jinému stojícímu vozu - na ten ale již Autopilot Tesly vůbec nestihl zareagovat.
Praktický test potvrzuje přesně to, co loni říkal Richard Hammond z Top Gearu a The Grand Tour. Automobilky vám nabídnou systémy, které vám teoreticky mohou s řízením pomoci, nepřejímají ale žádnou odpovědnost. A když zrovna něco nezvládnou, je to váš problém, že jste na systém nedávali dostatečný pozor a v krizi mu nepomohli.
Takové asistenční systémy opravdu nechceme, protože řidiče píše ukolébávají, zbavují ho části pozornosti a naznačují, že ji nahradí svou vlastní bdělostí. V krizové situaci ale prostě hodí ručník do ringu a pro nepřipraveného řidiče je jen o to horší problém skutečně řešit. Nazývání systémů zavádějícími marketingovými názvy situaci rozhodně nepomáhá a jindy tak restriktivní zákonodárci by pro jednou mohli udělat něco prospěšného a zatlačit na výrobce, aby korigovali názvosloví i fungování samotných systémů. Koneckonců si nemůžou být nikdy jisti tím, že při příštím selhání technologie nebudou náhodou sedět za volantem nebo kráčet před vozem právě oni...
Společnost Thatcham Research provedla test, který jasně poukazuje na limity současných asistenčních systémů. Právě proto je třeba, aby zákonodárci vyvinuli tlak na výrobce stran obchodních názvů, jenž mohou být značně zavádějící
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva