Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu

Automobilky by byly nejraději, kdyby se jejich auta řídila sama a už dnes nabízí systémy, které k tomu zdánlivě nemají daleko. Jenže to není pravda, ani trochu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu

16.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky by byly nejraději, kdyby se jejich auta řídila sama a už dnes nabízí systémy, které k tomu zdánlivě nemají daleko. Jenže to není pravda, ani trochu.

Pokud instalujete nový program či aplikaci, ať již do počítače nebo do mobilního telefonu, čtete pozorně a podrobně veškerá právní ujednání a obchodní podmínky? Velmi pravděpodobně nikoliv, spíše jen zaškrtnete, že jste s nimi obeznámeni. Taková je obecná praxe, jenže problém je, že v takové chvíli můžete přijmout za své velké množství obstrukcí, s nimiž budete muset v následujících měsících či letech pracně bojovat.

Proč hovoříme zrovna o tom? Kvůli autonomním systémům, jež se stávají stále více součástí moderních automobilů. Máme tu automatické brzdy s detekcí chodců, cyklistů i zvířat, monitoring jízdních pruhů, varování před vozy jedoucími před vámi, monitoring aut ve slepém úhlu, detekci dopravního značení či vaší únavy, a to je jen velmi skromný výčet. Navrženy byly pro vaši ochranu, snadno vám ale mohou ublížit.

Na tento problém aktuálně upozornily společnosti Thatcham Research a ABI (Asociace britských pojistitelů), dle nichž je třeba, aby výrobci aut i příslušní zákonodárci vnesli více transparentnosti zejména do oblasti systémů, které se tváří jako autopiloty. „Nejde o autonomní systémy. Obáváme se, že řada z nich je stále v počátečním stádiu. Nejsou tedy tak robustní či schopné, jak by název naznačoval,“ uvedl šéf Thatham Research Matthew Avery.

Problém pro britské organizace představují hlavně obchodní názvy Autopilot a ProPilot, z nichž první užívá Tesla a druhý Nissan. Pokaždé jde o velmi zavádějící označení, jež může uživatele zbavit obezřetnosti - vlastně stejně jako ono slovo „sleva“ nebo nabízené nízké měsíční splátky. Ač výrobci neustále tvrdí, že jde pouze o asistenční systémy, většina lidí toto prohlášení s ohledem na název přejde.

I díky tomu začíná být především s Autopilotem Tesly spojeno stále více fatálních nehod. Jedna taková se stala v březnu letošního roku, kdy řidič Modelu S až příliš spoléhal na moderní technologii. To se mu ovšem vymstilo - stejně jako skutečnost, že posledních šest sekund před nárazem do betonového svodidla neměl ruce na volantu. Vůz zničehonic přestal sledovat auto před sebou a navíc sám od sebe zrychlil.

Společnost Thatcham Research aktuálně provedla test, který osvětluje, jak je vůbec něco takového možné. Její řidič usedl za volant zmíněného Modelu S a s aktivovaným autonomním režimem následoval vůz před sebou. Ten však náhle změnil směr kvůli jinému stojícímu vozu - na ten ale již Autopilot Tesly vůbec nestihl zareagovat.

Praktický test potvrzuje přesně to, co loni říkal Richard Hammond z Top Gearu a The Grand Tour. Automobilky vám nabídnou systémy, které vám teoreticky mohou s řízením pomoci, nepřejímají ale žádnou odpovědnost. A když zrovna něco nezvládnou, je to váš problém, že jste na systém nedávali dostatečný pozor a v krizi mu nepomohli.

Takové asistenční systémy opravdu nechceme, protože řidiče píše ukolébávají, zbavují ho části pozornosti a naznačují, že ji nahradí svou vlastní bdělostí. V krizové situaci ale prostě hodí ručník do ringu a pro nepřipraveného řidiče je jen o to horší problém skutečně řešit. Nazývání systémů zavádějícími marketingovými názvy situaci rozhodně nepomáhá a jindy tak restriktivní zákonodárci by pro jednou mohli udělat něco prospěšného a zatlačit na výrobce, aby korigovali názvosloví i fungování samotných systémů. Koneckonců si nemůžou být nikdy jisti tím, že při příštím selhání technologie nebudou náhodou sedět za volantem nebo kráčet před vozem právě oni...


Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu - 1 - Tesla Model S Thatcham Research 2018 videoscreen 01Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu - 2 - Tesla Model S Thatcham Research 2018 videoscreen 02Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu - 3 - Tesla Model S Thatcham Research 2018 videoscreen 03Test odhalil limity asistenčních systémů řízení aut. Hammond měl vážně pravdu - 4 - Tesla Model S Thatcham Research 2018 videoscreen 04
Společnost Thatcham Research provedla test, který jasně poukazuje na limity současných asistenčních systémů. Právě proto je třeba, aby zákonodárci vyvinuli tlak na výrobce stran obchodních názvů, jenž mohou být značně zavádějící

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.