Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV
17.3.2019 | Petr Prokopec
Některé argumenty stojící za oblibou SUV lze obtížně chápat rozumem, pokud ale jde o pasivní bezpečnost, je těžké jejich přednosti rozporovat. Velkému SUV Audi malý Citroën při nehodě sotva ublíží.
Pokud proti sobě pošlete dva tuhé předměty o různé hmotnosti, setrvačnost se postará o to, že ten těžší menšího soupeře zválcuje. Mohlo by se tedy zdát, že jakékoliv snahy švýcarské organizace AGU Zurich sdružující specialisty v oborech biomechaniky, inženýrství, medicíny či sportu jsou zcela zbytečné. Tato společnost totiž nedávno nechala narazit Citroën C3 do zádi Audi Q7, aby si ověřila, jaké následky taková nehoda bude mít. Samozřejmě si přitom potvrdila, že německé SUV se francouzského hatchbacku vůbec nemusí obávat - představuje pro něj něco jako hmyz.
Test probíhal při rychlosti 35 km/h, kdy byl Citroën C3 z roku 2014 rozjet směrem k zádi Audi Q7 z roku 2006. To sice už leccos pamatuje a jeho konstrukce je z hlediska dnešních standardů zastaralá, nicméně jak se dalo očekávat, ani mnohem novější francouzský vůz mu v podstatě neublížil. A to mohl dopadnout výrazně hůř, pokud by Q7 mělo zajištěnou parkovací brzdu nebo uvnitř někdo stál na brzdovém pedálu - obojí je v praxi docela pravděpodobné.
Ani sčítání škod za výše popsané situace ale neskončilo zrovna velkým optimismem, tedy alespoň na straně Citroënu. Dle švýcarské organizace by náklady na opravy činily 17 374 CHF (394 600 Kč). Částka je vysoká hlavně kvůli tomu, že došlo k závažnému narušení konstrukce vozu a v reálném světě by C3 muselo být odepsáno. Audi oproti tomu zůstalo z mnoha úhlů pohledu prakticky nedotčeno - ani v jeho případě sice škoda ve výši 5 127 CHF (116 200 Kč) není zrovna nízká, ale to je dáno spíše cenou čehokoli na Audi. Vůz jako takový zůstal i po incidentu plně pojízdný.
Právě výše následků na obou stranách, v kombinaci s nízkou nájezdovou rychlostí, mají dle organice upozornit řidiče, že silnice stále nejsou zcela bezpečné. Automobily sice nabízí mnohem větší ochranu než dříve, přesto na silnicích stále dochází ke srážkám s následky na zdraví a někdy i bohužel na životech. Lidé by dle autorů pokusu měli toto při koupi vzít do úvahy a vybírat jen auta, u nichž si tuhostí karoserie mohou být zcela jisti. Ukazatelem jim přitom mají být oficiální testy, se kterými je v rámci starého kontinentu spojena organizace Euro NCAP.
Za nás ovšem musíme dodat, že je vždy třeba číst mezi řádky. I proto ostatně během reportů zaměřených na crash testy nových vozů nikdy neklademe důraz na hvězdičky podstatné snad jen pro marketingová oddělení výrobců, protože u každého vozu znamenají něco trochu jiného. Dle hvězdiček by se leckdo někdo mohl domnívat, že novější pětihvězdičkový Citroën C3 bude mnohem bezpečnější než postarší Audi Q7 ověnčené jen čtyřmi hvězdami. Že tomu tak není, nemusíme zdůrazňovat, stejně jako to, jaké světlo vrhá tento pokus na popularitu SUV - i docela starý vůz tohoto typu na tom bude při srážce s jiným autem velmi dobře.
Simulovaná nehoda Audi Q7 a Citroënu C3 potvrdila očekávané, přesto je zajímavé vidět vše na vlastní oči
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 47 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva