Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo

Nejsou to jen pocity majitelů. Test ověřil, že stačí, aby teplota klesla na -7 stupňů Celsia, a dojezd elektrických aut klesá o 41 procent. Tohle není budoucnost, po které bychom toužili.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo

17.2.2019 | Petr Prokopec

Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejsou to jen pocity majitelů. Test ověřil, že stačí, aby teplota klesla na -7 stupňů Celsia, a dojezd elektrických aut klesá o 41 procent. Tohle není budoucnost, po které bychom toužili.

Po letní vlně veder nastaly na severní polokouli třeskuté mrazy. Ani jeden z těchto extrémních výkyvů nevyhovuje majitelům elektromobilů, kteří musí počítat s nemalými komplikacemi. Jak přílišné vedro, tak velký mráz vyžadují daleko intenzivnější chlazení resp. vyhřívání akumulátorů a také výraznější využití klimatizace či topení, které musí z kabiny udělat alespoň trochu přijatelné místo k pobytu. Obojí ovšem vede k daleko větší konzumaci energie, což samozřejmě vede ke snižování dojezdu.

Měly by tedy s příchodem mrazů být elektromobily raději rovnou odstaveny do garáže, aby následně nepůsobily komplikace v dopravě? Pohled do Ruska by něco takového mohl naznačit, Jason Hughes z americké Severní Karolíny je ale poněkud konstruktivnějšího názoru. Dle něj majitelé pouze musí daleko více plánovat, přičemž jejich kalkulace mohou být značně variabilní. Nezáleží totiž jen, jak daleko míří, ale zda cesta probíhá za odlišných teplotních podmínek či jaké počasí je v cílové destinaci.

„Je to rozhodně problém. Pokud jedete někam, kde je chladno, budete potřebovat o poznání více energie,“ říká Hughes. Stoprocentně ví, o čem mluví, neboť je majitelem hned čtyř Tesel. Kromě toho vlastní firmu, která se věnuje demontáži elektromobilů kalifornské značky a prodejem některých dále použitelných dílů. Když s Modelem 3 před pár dny absolvoval obvyklou cestu z práce domů, všiml si, že při teplotě -7 stupňů Celsia potřeboval skoro dvakrát tolik energie než za normálních teplot.

Dá se jeho zkusenost zevšeobecnit? Americká automobilová asociace AAA tvrdí, že ano. Právě ta otestovala pět různých elektromobilů (BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D a Volkswagen e-Golf), které zavřela do laboratoře s regulovanou teplotou. Posléze pak srovnávala, jak se liší dojezd, když se vozy musí vypořádat s -7 stupni Celsia, respektive se +24 a +35°C.

Teplota 24 stupňů byla vzata za standard, při jejím navýšení na 35 stupňů Celsia již dojezd začal klesat, a to o 4 procenta při vypnuté klimatizaci a o podstatnějších 17 stupňů po její aktivaci. Ještě větší zhoršení však přišlo po ochlazení na oněch -7 stupňů, při vypnutém vyhřívání kabiny dojezd klesl o 12 procent a při zapnutém dokonce o 41 procent. Tato teplota přitom aktuálně bývá často i několikanásobně překonána, což dojezd snižuje ještě více.

Dá se tedy předpokládat, že ve chvíli, kdy ručička teploměru zamíří pod -10 stupňů Celsia, můžete počítat maximálně s polovičním dojezdem oproti normálu. Tedy přinejmenším v případě kratších vzdáleností, jakmile vrazíte na delší cestu, dojezd bude klesat méně, neboť vůz bude interiér a akumulátory v určitém stavu „jen” udržovat, i to ale bud energeticky náročné.

Jak tedy zmiňoval Hughes, majitelé elektromobilů musí své cesty daleko více plánovat, což je ovšem varování, které nejspíše většina lidí uposlechne až poté, co budou muset vzít zavděk odtahem. Na bílé holubici elektromobility tak přibyl další černý flíček, a to je řeč pořád jen o poklesu kapacity akumulátoru při jízdě - jak jsme zmiňovali minule, za nízkých teplot dojezd citelně klesá, i když auto stojí na místě a nikam s ním nejedete. To je, jako by vám z konvenčního auta permanentně ubýval benzin nebo nafta...


Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 1 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 01Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 2 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 02Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 3 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 03Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 4 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 04Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 5 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 05Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 6 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 06Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 7 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 07Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 8 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 08Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 9 - Tesla a problemy pri velkych mrazech 09
Pokud si majitelé elektromobilů nebudou v zimě své cesty lépe plánovat...

Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo - 10 - Tesla Model X a Volha GAZ-3102
...riskují, že se stanou účastníky obdobné trapné situace

Zdroj: AAA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše