Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co vydrží motor Bugatti? A jak moc vás nechá jet 420 km/h? Testovací pilot odhalil tajemství
12.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mohlo by se zdát, že o Bugatti Chiron víme už všechno. Jenže člověk, který byl u jeho vývoje, o něm ví vždy o něco víc. A o něčem promluvil až teď.
O Bugatti Chiron bylo napsáno bezpočet článků, nový hypersport z Molsheimu tak nejspíše zná většina lidí jako své boty, ač jej jen málokdo byť jen viděl na vlastní oči. I přes to všechno ale stále existují zákoutí, jež dosud nebyla prozkoumána. Nyní se je rozhodl prozkoumat Henry Catchpole z Carfection, který měl k ruce jednoho z nejpovolanějších lidí, jaké má automobilka na výplatní listině - tedy vítěze 24 hodin Le Mans a testovacího jezdce Bugatti Andyho Wallace. Nastal tedy čas, abychom z některých oblastí strhli roušku tajemství.
Začneme tam, kde se Chiron výraznou měrou liší od většiny automobilové produkce, tedy u nejvyšší rychlosti. Ta je za běžných okolností omezena na 380 km/h, nicméně řidič má k dispozici také druhý klíček, s jehož pomocí může aktivovat jízdní režim Top Speed. V té chvíli může rozjet Chiron až na 420 km/h, ovšem pouze za předpokladu, že to vůz povolí. Po zasunutí klíčku do slotu mezi sedadlem a dveřním prahem totiž hypersport odstartuje sérii kontrol.
„Zastrčíte klíček, otočíte jím a tak se v podstatě ptáte vozu, jestli může přejít do režimu Top Speed,“ popisuje operaci Wallace. A dodává, že systém následně pomocí oněch kontrol ověří, zda vše je naprosto v pořádku. „Dokonce se zjišťuje i stáří pneumatik.“ Pokud vůz usoudí, že lze bez problémů pokračovat v jízdě, sníží světlou výšku a přenastaví Chiron včetně zadního křídla tak, aby dosahoval co nejnižšího aerodynamického odporu.
Ani poté ale vlastně nemáte vyhráno, neboť Chiron je neustále pod kontrolou svého elektronického mozku. Jak tedy Wallace dále vysvětluje, v případě, že natočíte o více než 90 stupňů volant, aktivujete stabilizaci či ABS, režim Top Speed je deaktivován a váš rozjezd znovu končí rychlostí 380 km/h. Lze pak sice znovu zasunout druhý klíček do separátní zdířky, nicméně počítat je třeba s opětovnou kontrolou. A ony mantinely tu zůstávají.
Jak následně Catchpole naznačuje, toto omezení by mohlo pro vůz představovat značný problém na testovací dráze Ehra-Lessien, kde v roce 2010 stanovil rychlostní rekord 431 km/h Veyron Super Sport. Aby k tomu ovšem vůbec mohlo dojít, bylo třeba, aby se hyperport vyřídil ze zatáčky při dvousetkilometrovém tempu. To je ale u Bugatti Chiron nemožné, tedy bez toho, aniž by automobilka musela deaktivovat onu bezpečnostní pojistku.
Wallace ovšem žádný problém nevidí. „S Chironem vyjedete z té zatáčky, úplně jej zastavíte, poté se rozjedete, dosáhnete nejvyšší rychlosti a přesto stihnete zastavit, než se přiblíží druhý konec testovacího oválu. Je neskutečné, o kolik rychlejší tento vůz je, zvláště při zrychlení ze stovky na třístovku.“ Otázkou však momentálně zůstává, zda nám to je vůbec platné, navzdory předchozím prohlášením.
Když se totiž Chiron poprvé ukázal na veřejnosti, tehdejší šéf značky Wolfgang Dürheimer řekl, že na ověření maximálky dojde až v roce 2018. V mezičase ovšem začal v Bugatti kraloval Stephan Winkelmann, který pro změnu tvrdí, že ona nejvyšší rychlost již není tak důležitá. Možná i proto, že by Chiron sice překonal Koenigsegg nejvyšším tempem, nikoliv však rychlostí jeho dosažení.
Momentálně se tedy Bugatti na žádné ověřování rekordu nechystá, místo toho automobilka slaví předání stého zákaznického vozu. Na dalších 300 pak má již sepsané objednávky, k mání tedy zbývá posledních 100 kusů. S prodejem by přitom mohla pomoci další Wallacova slova, jenž zmiňují robustnost motoru, která tu není kvůli 16 válcům, ale především pro dosažení neskutečné životnosti.
Ač si tedy řada lidí myslí, že Chiron či předchozí Veyron jsou předurčeny k tomu být garážovými klenoty, s některými vozy (předpokládáme s těmi v majetku automobilky) bylo najeto už přes 160 tisíc kilometrů. Přesto prý pohonná jednotka, která aktuálně produkuje stále méně než 100 koní na válec, vypadá po rozebrání jako nová, a to i přes pouze běžnou údržbu. Ačkoliv mluvit v případě Bugatti o běžnosti je pomalu svatokrádež...
Pokud jste si mysleli, že o Bugatti Chiron víte již prakticky vše, nové video vás řadou dalších informací asi zaskočí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 54 minutami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 09:48 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 09:32 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda