Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Těžko ho zabít: Ecclestona vyhodili z F1 dveřmi, vrátí se prý oknem
10.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bernie Ecclestone byl nucen opustit svět F1 poté, co kdysi jeho firmu spravující komerční práva převzal nový majitel. Do F1 ale vedou i jiné cesty.
Snad i lidé, kteří se o motorsport nijak zvlášť nezajímají, již ví, že Formuli 1 má teď na povel společnost Liberty Media. Ta loni koupila majoritní podíl ve firmě komplikovaně spravující celý multimiliardový byznys, jejímž otcem a dlouholetým vládcem nebyl nikdo jiný než Bernie Ecclestone. Nový majitel původně naznačoval, že Ecclestona ponechá u kormidla, „malý velký muž“ byl ale nakonec postaven mimo hru. Někdo to vnímá jako chybu, někdo jako výhru, sám Bernie ale jen susě konstatoval, že peněz má dost, a tak se na pár závodech zastaví alespoň jako divák.
Tím pro něj jakékoliv aktivity spojené s královskou motoristickou disciplínou měly skončit, jenže když někdo pracuje na podobné úrovni až do svých 86 let, musí být posedlý. Už dříve se hovořilo o tom, že by mohl rozjet novou závodní sérii, která by F1 konkurovala, to však sám popřel. Nyní zahraniční média mluví o tom, že by se mohl vrátit přímo do F1, jen trochu jinak, než v ní v posledních dekádách působil.
Ecclestone by nyní nevládl celému šampionátu, místo toho by zavzpomínal na svá mladá léta. Hovoří se totiž o možném převzetí týmu Force India, který loni v Poháru konstruktérů dosáhl čtvrté příčky, tedy nejlepšího umístění ve své historii. Majitel Vijay Mallya má ovšem nyní po letech rozličných finančních trablů opravdu velké potíže a kvůli možné zpronevěře byl zatčen ve Velké Británii, odkud by mohl být vydán k dalšímu stíhání do své rodné Indie.
Během včerejšího dne proběhlo první soudní stání, další řízení je naplánováno na 10. červen. Výsledek nebudeme předjímat, již samotné konání soudu naznačuje, že v zákulisí týmu Force India se skutečně schyluje k velkým změnám. Ecclestone by přitom mohl být jejich hlavním hybatelem, ještě se skupinou dalších investorů. A ti plánují nejen odkoupení indické stáje, ale také její přejmenování. A právě v tomto bodě věci začínají být nejzajímavější.
Dle spekulací by totiž mělo být vzkříšeno jméno Brabham, které se naposledy ve Formuli 1 objevilo v roce 1992. Historie stáje se přitom začala psát o třicet let dříve, kdy ji založil australský jezdec Jack Brabham. Ten měl na kontě již dva mistrovské tituly, další pak přidal v roce 1966 - již pod hlavičkou svého vlastního týmu. O čtyři léta později ale svou aktivní kariéru ukončil a stáj ponechal svému partnerovi a spoluzakladateli Ronu Tauranacovi.
Již na konci sezóny 1971, tedy rok po Brabhamově odchodu, ovšem tým za 100 000 liber odkupuje - hádejte kdo - ano, britský byznysmen malého vzrůstu, ale velkých činů. Ten zcela mění zažité pořádky - jako hlavního designéra Ecclestone najímá Gordona Murraye, pozdějšího autora McLarenu F1, do kokpitů monopostů Brabhamu pak během následujících let usedají jezdecká esa jako Niki Lauda či Nelson Piquet.
Právě druhý zmíněný dosáhl u stáje hned dvou mistrovských titulů, samotný Brabham však v Poháru konstruktérů po dobu Ecclestoneovy nadvlády nikdy nezvítězil. Mohlo by se tedy zdát, že pro Bernieho šlo o hořkou zkušenost, nicméně právě díky pozici majitele stáje mohl v roce 1974 založit asociaci konstruktérů F1 FOCA. V té se následně stal šéfem, a právě z tohoto postu mohl vyjednat prodej komerčních práv a všechno ostatní už je historie vedoucí k jeho miliardovému majetku.
Jinými slovy, nebýt týmu Brabham, neexistovala by dnes nejspíše Concordská dohoda a Formule 1 by byla zcela jiným šampionátem - možná již ukončeným. Minulost ale již nechme minulostí, a přesuňme se zpátky do přítomnosti, tedy k možnému návratu týmu Brabham a s tím souvisejícím možným návratem Bernieho. Za obojím přitom stojí nemalé peníze, které je potřeba vynaložit na převzetí indické stáje.
Mallya a jeho obchodní partner Subrata Roy se totiž nechali slyšet, že tým Force India prodají za nějakých 250 milionů Eur (cca 6,69 mld. Kč). Zmiňovaná skupina investorů je však ochotná zaplatit pouze 200 mil. Eur (5,35 mld. Kč). A právě zbytek by mohl jít na „Bernieho triko“, přičemž necelá miliarda a půl v korunách je pro něj de facto pakatel (jeho majetek se odhaduje na 75 mld. Kč).
Zda se tak skutečně stane, zůstává otázkou. Ecclestone je ovšem i ve svých 86 letech činorodý a i když byl v Bahrajnu i v Soči viděn v paddocku, v roli pasivního diváka se prý necítí dobře. Účast v samotném seriálu mu žádná z dohod, které znamenaly jeho odchod z vedení firem spravujících rozličná komerční práva, nezakazuje a noví majitelé už se nechali slyšet, že by za jeho vstup byli jen rádi - pro F1 by to byl velký příběh, který by seriálu jistě přitáhl více pozornosti. Pokud by se do Formule 1 vrátil se svými zkušenostmi i penězi, mohl by na startovním roštu stanout další silný tým vskutku silného jména...
Ecclestone vládl týmu Brabham v letech 1972 až 1988. Za tu dobu prošla stájí řada slavných pilotů, třeba Niki Lauda či Nelson Piquet. Druhý přitom v jejích službách získal dva ze svých tří mistrovských titulů
Až poté se ujal vlády nad celou F1 a udělal z ní ikonu motorsportu, kterou v posledních dekádách je
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 6 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 8 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 9 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 11 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
dnes
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch