Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku?

Neděste se podívat na něj z druhé strany, skvěle vypadá ze všech. Přesto bylo od pojišťovny na prodej s cedulkou „totálně zničené”. Je to výhra v loterii, nebo spíš past, do které se fanda nechal chytit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku?

5.11.2018 | Mirek Mazal

Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Neděste se podívat na něj z druhé strany, skvěle vypadá ze všech. Přesto bylo od pojišťovny na prodej s cedulkou „totálně zničené”. Je to výhra v loterii, nebo spíš past, do které se fanda nechal chytit?

Sen o koupi výkonného sportovního auta sní kde kdo, splnit si jej ale může jen malé procento automobilových nadšenců z celého světa. Ti vynalézavější proto pravidelně přemýšlí, jak by se k takovému stroji dostali i bez milionů v kapse a Američan jménem Sam je jedním z nich. Právě on se stal majitelem Audi R8 na záběrech níže a ani k tomu nepotřeboval celoživotní úspory. Jen se nezalekl toho, že vůz byl pojišťovnou označen jako totálně zničený.

Taková auta nabízí firmy jako Copart, které pro pojišťovny zajišťují podobné obchody. K dispozici jsou modely všech druhů, stáří a segmentů, které mají poškozené plechy, motor nebo podvozek a pro pojišťovny představují neopravitelné vozy. Zdají se být odsouzené k sešrotování, ale není to tak úplně pravda. Tzv. totální škoda je technický termín pojišťoven používaný v momentě, kdy očekávané náklady na odstranění veškerých poškození z nehody převyšují určité procento tržní hodnoty nepoškozeného vozidla v momentě vzniku pojistné události.

Někdy jsou to opravdu zničená auta, někdy ale vypadají netknutě a pojišťovna je spíše opatrná. Bojí se toho, že by oprava více či méně skrytého poškození mohla být příliš nákladná a volí raději jistou cestu vyplacení plnění klientovi na koupi jiného vozu. Jeho původní auto pak raději prodá jako tzv. „použitelné zbytky” právě v aukci a věří, že udělala dobře. Mohla, ale nemusela - na druhé straně obchodu jsou lidé, kteří věří, že kupují relativně snadno opravitelný vůz za zlomek jeho skutečné ceny.

Právě k tomuto přesvědčení dospěl Sam, který už vícekrát na aukcích koupil odepsaný vůz, který opravil a poslal zpět na silnice. Jeho poslední akvizicí je zmiňované Audi R8, které koupi za méně než polovinu jeho současné tržní ceny. Přesná cena nezazněla, půjde ale o statisíce korun, na R8 z roku 2010 velmi zajímavá suma.

Vůz měl mít poškozený podvozek, přesto na první pohled nevypadal nepojízdně, navenek mu nechybí opravdu nic. Podle očekávání mělo mrtvou baterii, chvíli tedy trvalo, než se jej podařilo nastartovat. Autor se s ním vydal i na krátkou projížďku, kdy to na velké poškození nevypadalo. Už by to skoro vypadalo na výhru, jenže jádro pudla se skrývá jinde.

R8 mívá problém s nosnou hliníkovou konstrukcí, která praskala v místech přechodu přídě do kabiny. Pokud rám v těchto místech opravdu praskne, podle Audi je potřeba kompletně odstrojit celou příď vozu, uříznout přední třetinu rámu a navařit náhradu. To je velice náročná a drahá operace, kvůli které bývají tyto supersporty posílány do šrotu. Jak se ukázalo, právě poškození nosných prvků stálo za rozhodnutím pojišťovny označit tento vůz jako totální škodu.

Pokud tedy Sam chce mít funkční R8, musí provést opravu prostorového rámu, což se může ukázat jako velice obtížné. Nejdříve musí rám srovnat a následně svařit a zesílit, což u hliníkové konstrukce nebude jednoduché. Velkou otázkou je, jak pevný potom rám bude. Přece jen se zde bavím o voze, který umí jet i 300 km/h. Pokud se ale vše podaří, černé Audi R8 s nájezdem 68 686 kilometrů z roku 2010 s osmiválcovým motorem 4,2 V8 se vrátí zpět na silnice s kupní cenou srovnatelnou leda s lepší Octavií, a to nezní vůbec špatně.

Musíme si počkat, jak tento příběh dopadne, potenciálně levnou cestu k autu snů ale ukazuje nyní. Nakonec, Sam by nebyl tím prvním, kdo by v této „pojišťovací loterii” bral bank...


Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 1 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 01Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 2 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 02Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 3 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 03Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 4 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 04Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 5 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 05Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 6 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 06Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 7 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 07Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 8 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 08Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 9 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 09Tohle auto je na papíře totálně zničené. Je levnou cestou, jak se dostat ke sporťáku? - 10 - Audi R8 2010 totalni skoda oprava 10
Vydražené Audi R8 nevypadá jako totálka, ale je jí, kvůli prasklému rámu. Za necelou polovinu tržní ceny tak Sam získal auto snů, otázkou ale je, jestli mu za přijatelných nákladů dokáže vrátit formu formálně i fakticky nezbytnou k pohybu po běžných silnicích

Zdroj: Samrac@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.