Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje?

Nejlepší věci jsou zadarmo, zpívá se v jedné české písni. Zrovna provoz auta je docela drahý špás, Němci ale našli cestu, jak zadarmo nabídnout i ta, bez velkých omezení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje?

17.10.2018 | Petr Prokopec

Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejlepší věci jsou zadarmo, zpívá se v jedné české písni. Zrovna provoz auta je docela drahý špás, Němci ale našli cestu, jak zadarmo nabídnout i ta, bez velkých omezení.

Pokud patříte mezi uživatele mobilních aplikací, jistě jste zaregistrovali, jaký obchodní model jejich tvůrci obvykle volí. Místo toho, abyste za ně museli platit, jsou vám k dispozici zdarma, výměnou za to ale musíte strpět zhlédnutí pár reklam. Příjmy autorů za použití jedním uživatelem jsou sice zlomkové oproti tomu, kdyby za aplikaci zaplatil přímo, protože oněch uživatelů je ale nesrovnatelně více, tvůrcům se tento model vyplatí. A na stejném principu nakonec funguje i naprostá většina webů - obsah je vám k dispozici zdarma, bez reklamy se to ale opět neobejde.

V jiných oborech takový obchodní model vídáme zřídka, automobilům se pak vyhýbal zcela. Se změnou nyní přichází německý start-up UZE Mobility, který od letošního prosince zahájí svou činnost v Cáchách. Společnost tam začne nabízet auta zdarma - skutečně je budete moci používat a nic za to neplatit.

Pokud nyní začínáte kroutit hlavou, vzpomeňte si na řádky výše, princip je tady úplně stejný. V prvé řadě začne UZE nabízet elektrické dodávky, které se v podstatě stanou mobilními billboardy. Na každé venkovní straně nákladového prostoru budou umístěny rozměrné digitální displeje, na nichž se bude promítat inzerce lokálních firem. Ta samozřejmě již z jejich strany bezplatná nebude a provoz tedy bude zaplacen z reklamních příjmů. Samotná propagace se pak bude snažit být maximálně lokální, měnit se tedy bude dle místa, v níž se vůz pohybuje.

Aby se auta pohybovala po silnicích co nejvíce, budou sdílená - jde tedy opravdu o skoro dokonalou obdobu toho, co známe z mobilů a webu. Start-up navíc počítá ještě s druhou možností výdělku, a to je prodej dat. Prodávat tedy bude informace, které získá díky provozu aut na cestách. Zájem vyjádřily hlavně místní úřady, jež tak získají lepší přehled třeba o dopravních zácpách či o stavu komunikací.

Tento nápad by skutečně mohl být přelomový, koneckonců na slůvko „zdarma“ slyší lidé po celém světě. Oproti mobilním aplikacím navíc budou mít uživatelé elektrických dodávek nespornou výhodu v tom, že vlastně nemusí vůbec na nic koukat - mobilní billboardy jsou určené především pro kolemjdoucí než pro ně. Úspěch tak vlastně závisí jen na dostatečném počtu inzerentů, neboť o uživatele nouze jistě nebude.

UZE Mobility bude zpočátku nabízet padesát dodávek od společnosti Streetscooter. Ta spadá pod Deutsche Post, přičemž sídlí rovněž v Cáchách. Vozy ovšem disponují omezenou kapacitou, neboť na jedno nabití ujedou maximálně 80 kilometrů při rychlosti 85 km/h. Korba pak pobere čtyři kubické metry nákladu o nejvyšší hmotnosti 650 kg.

Pokud se projekt ukáže být životaschopným, UZE nabídne za stejných podmínek více aut i více modelů. Uvidíme, zda to klapne.


Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje? - 1 - UZE Mobility 2018 prvni foto 01Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje? - 2 - UZE Mobility 2018 prvni foto 02Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje? - 3 - UZE Mobility 2018 prvni foto 03Tohle auto začnou Němci nabízet zdarma. Nejde o vtip ani podvod, jak to funguje? - 4 - UZE Mobility 2018 prvni foto 04
Německý start-up UZE Mobility přišel na způsob, jak lidem umožnit používat auta zdarma. Investuje do sdílených elektrických vozů, které budou svému okolí promítat reklamu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.