Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba

V tradiční anketě se letos vyznamenaly hned tři atmosféry, i když některé si pomáhají elektromotorem. A trofeje si odnáší hlavně mainstreamové značky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba

20.12.2017 | Petr Prokopec | 15 příspěvků

V tradiční anketě se letos vyznamenaly hned tři atmosféry, i když některé si pomáhají elektromotorem. A trofeje si odnáší hlavně mainstreamové značky.

Již čtyřiadvacet let společnost Wards Auto vybírá nejlepší pohonné jednotky roku. Výjimkou samozřejmě nebyl ani letošek, přičemž podobně jako loni jsme se dočkali hned několika překvapení. Zatímco ale v předchozím ročníku chyběl mezi „vyvolenými“ pohonnými jednotkami osmiválec, letos se mezi ně vrátil. Co ovšem v žebříčku naopak nenajdete, to jsou agregáty německých automobilek. Tím si samozřejmě nestýskáme nad absencí Volkswagenu, spíše tím poukazujeme na fakt, že letos ostrouhalo BMW, Mercedes či Porsche.

Do značné míry mimo hru jsou vlastně prémiové automobilky jako takové, jedinými zástupci prestiže mezi oceněnými jsou Jaguar a Infiniti. Ta první se navíc do žebříčku dostala vůbec poprvé, stejně jako třeba Kia. Ta samozřejmě již spadá do mainstreamu, který byl letos jasně dominantní - ostatně Ford a Honda jsou jedinými značkami, jež obdržely hned po dvou oceněních z celkově deseti udílených.

„Jsme šťastni, když objevíme skvělé motory u luxusních aut, ale ještě více nás těší vidět, že opravdu působivé pohonné jednotky se objevují také pod kapotou velkého množství masově vyráběných vozů, které jsou průměrnému zákazníkovi daleko dostupnější,“ říká k letošnímu ročníku Drew Winter, jenž má žebříček nejlepších motorů u Wards Auto na starosti. A dodává, že nečekané bylo také ocenění čtyř elektřinu využívajících soustav, jež jsou prý nejen úsporné, ale i zábavné.

Ještě než se přitom dostaneme k podrobnostem, jen zmíníme, že porota hodnotila pro letošek 32 pohonných jednotek, a to v průběhu října a listopadu v Detroitu a jeho okolí. Do užšího výběru se dostaly i turbodiesely jako třeba jedna-šestka nabízená pod kapotou Chevroletu Equinox. Tento agregát ale nakonec skončil mezi poraženými. Stejně jako třeba 2,5litrový pětiválec z Audi RS3 nebo 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec, který pohání Mazdu CX9 a nově bude i Mazdu 6.

Jaké jednotky tedy byly vyhodnoceny jako nejlepší? Z těch elektrických jde o pohonný systém o výkonu 150 kW, který používá Chevrolet Bolt EV. Ten je konečně nyní k mání ve všech 50 státech USA, přičemž porotu zaujal nejen dojezdem 383 kilometrů, ale také praktičností a nízkou cenou. Mimo to je vyzdvihován točivý moment a šíře otáček, ve kterých je dostupný, díky čemuž má prý Bolt šanci oslovit masy. Zatím se tak sice neděje, každé ocenění ale může leccos změnit.

Dále na řadě je kombinace 3,6litrového šestiválce a elektromotoru, již používá Chrysler Pacifica Hybrid. Toto ústrojí je jedním ze dvou, jež byly po loňsku vyhodnoceny jako nejlepší. Vyzdvižen byl dojezd 53 km čistě na elektřinu, 6,7litrový průměr během reálného testu a také skutečnost, že jde o velký sedmimístný minivan. Tedy takový typ vozu, který kupují lidé, jenž ročně najezdí hodně kilometrů - a díky hybridu tedy ušetří.

Přesunout se můžeme k Hondě Clarity, jejíž elektromotor zásobují energií palivové články. Na vodík ujede až 589 km, přičemž vedle tichého provozu se vůz vyznačuje i obvyklou dynamikou vozů od Acury. Infrastruktura sice aktuálně není zrovna dostačující, nicméně soustavně narůstá. Honda navíc atraktivitu modelu Clarity umocnila tím, že při jeho koupi máte vždy na 21 dní v roce nárok na zapůjčení luxusního vozu značky zdarma.

Ve finále se pak v rámci elektrifikace zadíváme na Toyotu Camry Hybrid, jež disponuje 2,5litrovým čtyřválcem operujícím na bázi Atkinsonova cyklu a elektromotorem. Ten je součástí benzinové jednotky, přičemž dynamiku vozu má umocňovat stejným způsobem, jako kdyby bylo použito turbodmychadlo. I přes často prý až agresivní jízdu (asi agresivní na americké poměry...) na reálných silnicích bylo nakonec dosaženo průměru 5,8 litru na sto kilometrů.

Jsme u klasických „spalováků“, přičemž jako první přichází na řadu 2,7litrový šestiválec twin-turbo, jenž se dočkal výrazné modernizace. Najdeme jej pod kapotou Fordu F-150, kde dává 325 koní a stará se o dostatečné tempo za jakékoliv situace. Jím vybavené vozy jsou kabině prosty vibrací a nevítaného hluku a nepřekvapuje, že aktuálně jde o jednotku, kterou zákazníci nejprodávanějšího vozu Ameriky volí nejčastěji.

U modrého oválu ještě chvíli zůstaneme, další oceněnou jednotkou je pětilitrový osmiválec z Fordu Mustang. Tento motor se nově dočkal přímého vstřikování paliva, zvládá se vytáčet až do 7 500 otáček a spárovat jej můžete s desetistupňovým automatem, přičemž v tu chvíli si má v průměru říci o 9,8 litru paliva. Pokud ovšem nechcete jen zachraňovat planetu, můžete také počítat s akcelerací na stovku za méně než 4 sekundy.

Od pony caru zamíříme k hot hatchi, konkrétně k Hondě Civic Type R a jejímu přeplňovanému dvoulitrovému čtyřválci. Pro japonskou automobilku je letošní ocenění již osmnácté, nicméně poprvé jej dostal motor osazený turbodmychadlem. Shodou okolností jde navíc o nejsilnější agregát Hondy nabízený ve Státech, neboť byl naladěn na 310 koní. Nesmíme totiž zapomínat, že nové NSX se v zámoří prodává jako Acura.

V Zemi vycházejícího slunce můžeme zůstat, dále byl vyzdvižen třílitrový šestiválec z Infiniti Q50. Dost možná jde o labutí píseň tohoto motoru, neboť automobilka plánuje rozsáhlé využití nového čtyřválce s variabilním kompresním poměrem. I když je možné, že s ohledem na výkon 400 koní a využití pouze u vrcholných verzí Infiniti ponechá šestiválec ještě chvíli ve hře. Zvláště když chválena je působivá odezva na sešlápnutí plynu.

Druhou prémiovou automobilkou, jenž se letos dočkala ocenění, je - jak jsme již naznačili - Jaguar. Konkrétně pak model XF osazený přeplňovaným dvoulitrem Ingenium ve slabší formě, která disponuje 250 koňmi. U pohonné jednotky je chválena instalace elektrohydraulického zdvihu ventilů, jež dělá cestování nenuceným. Zároveň poskytuje dostatek koní pro jakýkoliv manévr.

Jsme ve finále u Kie Stinger a 3,3litrového přeplňovaného šestiválce, což je volba, se kterou se rádi ztotožníme. Už jen kvůli odvaze Korejců, že se v dnešní době vůbec rozhodli takovou jednotku použít. Automobilka jej často staví na úroveň vynikajícího třílitrového šestiválce BMW B58, což je možná poněkud odvážné tvrzení - ovšem jen do chvíle, než si uvědomíme, že i tento agregát byl letos ve výběru. Přesto ale cenu získala Kia.

Tím jsme ale na konci. Wards Auto stejně jako v předchozích letech i letos hodnotil motory zcela nové či výrazně přepracované. V potaz byli bráni i loňští vítězové. Základní cena aut, které jsou jimi osazeny, přitom nikdy nesměla překročit 63 tisíc dolarů (cca 1 375 000 Kč).

10 nejlepších motorů pro rok 2018 podle Wards Auto

2,7 DOHC V6 Twin-Turbo (Ford F-150)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 1 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 01Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 2 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 02Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 3 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 03

5,0 DOHC V8 (Ford Mustang)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 4 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 04Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 5 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 05Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 6 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 06

130 kW elektrický propulzní systém s palivovými články (Honda Clarity)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 7 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 07Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 8 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 08Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 9 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 09

2,0 DOHC VTEC R4 Turbo (Honda Civic Type-R)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 10 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 10Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 11 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 11Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 12 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 12

150 kW elektrický propulzní systém (Chevrolet Bolt EV)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 13 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 13Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 14 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 14Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 15 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 15

3,6 DOHC V6/PHEV (Chrysler Pacifica Hybrid)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 16 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 16Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 17 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 17Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 18 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 18

3,0 DOHC V6 Twin-turbo (Infiniti Q50)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 19 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 19Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 20 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 20Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 21 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 21

2,0 DOHC R4 Turbo (Jaguar XF)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 22 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 22Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 23 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 23Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 24 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 24

3,3 DOHC V6 Twin-turbo (Kia Stinger)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 25 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 25Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 26 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 26Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 27 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 27

2,5 DOHC R4/HEV (Toyota Camry Hybrid)

Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 28 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 28Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 29 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 29Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba - 30 - Wards Auto nejlepsi motory roku 2018 30

Zdroj: Wards Auto

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše