Reklama

Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo?

Přímé řazení milujeme, přesto umíme pochopit, že jsou auta, do kterých se většině lidí nehodí. V tomto působí jako pěst na oko, přesto existuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo?

26.9.2018 | Petr Miler

Přímé řazení milujeme, přesto umíme pochopit, že jsou auta, do kterých se většině lidí nehodí. V tomto působí jako pěst na oko, přesto existuje.

Někteří lidé říkají, že neznají auto, do kterého by si raději pořídili automatickou převodovku, že si převody raději volí sami, ať už má být cílem jízda komfortní nebo sportovní. Je to nepochybně extrémní názor, který v redakci s nadsázkou označujeme za „manuální fundamentalismus” a dnes bohužel najde zastání u naprostého minima automobilek na celém světě. Nejsou ale zase tak daleko doby, kdy se i podobným lidem snažily vyjít vstříc i značky, které to dnes nedělají ani v mnohem pochopitelnějších případech. A na piedestalu mezi nimi stojí německé Porsche.

Zuffenhausenská firma byla donedávna tak posedlá snahou uspokojit svou tradiční klientelu, že přímé řazení nabízela úplně do všeho. Špičkové modely měly tradičně jen manuály, protože automaty přece přidávají kila a nízká hmotnost byla pro značku základem všeho bytí, ruční řazení ale bylo k mání i ve vozech, které byly orientovány na docela jiné hodnoty a ve kterých o kila či extázi za volantem nešlo ani ve druhé řadě.

Že byl tento typ převodovky nabízen do Panamery, jsme kdysi probírali. Nešlo přitom o žádné holátko, ale o osmiválcovou verzi S, která byla s to se rychlostí blížit až 300 km/h. Už to je dost zvláštní věc, jejíž neobvyklosti odpovídá i minimální zájem zákazníků o takové provedení, není to ale vrchol „manuální úchylnosti” Porsche konce minulé dekády. Tím je model ještě větší, ještě těžší, ještě výše v nabídce tohoto typu posazený Cayenne GTS.

Dnes na trhu nenajdeme snad žádné větší SUV, které by mělo v nabídce manuální převodovku, ani nová Škoda Kodiaq ji ve výkonnějších verzích nemá. Tady jsme jinde - u Porsche, opravdu velkého SUV s hmotností dost přes 2 tuny, které je víc než Cayenne, víc než Cayenne S, víc než Cayenne Diesel a je jen o 45 koní slabší než Turbo. Přesto tenhle stroj v nabídce s manuálem byl, a to až do konce výroby v roce 2010.

Pod kapotou tento vůz hostil vcelku obří motor 4,8 V8 (ani Turbo nemá objemově větší) s výkonem až 298 kW (405 koní) při 6 700 ot./min a točivým momentem 520 Nm mezi 3 500 a 5 000 ot./min. Vážil rovných 2 300 kg, na stovku zrychlil za 6,1 sekundy a jel až 253 km/h. To jsou vcelku pozoruhodné parametry pro spojení s... manuálním řazením. Přesně tohle jste ale mohli mít a můžete to mít i dnes. Je to paradox, ale snad kvůli větší šílenosti tohoto „balíčku” seženete ojetý Cayenne GTS s manuálem snáze než Panameru, dokonce si můžete vybírat. Jistě, jde i tak o jednotky kusů v kontinentální Evropě, ale u Panamery nelze říci ani to.

Vůz, který máme před sebou, je bílé GTS z roku 2008 se vskutku bohatou výbavou včetně třeba displeje pro přehrávání filmů cestujícím na zadních sedadlech výsuvné ze stropu. Nemá najeto nejméně, na tachometru svítí skoro 220 tisíc km, vypadá ale velmi zachovale a má vcelku slušnou servisní historii od jediného majitele. Bílá barva a velká kola dodávají tomuto mastodontovi ještě více na majestátnosti a uvnitř na vás čekají tři pedály a ruční řazení.

Možná proto, že si Cayenne - a nejen GTS - s manuálem vybralo více lidí než Panameru, nabízelo k němu Porsche ruční řazení ještě nedávno, ale už jen pro základní model, který nebyl k mání na všech trzích. Mít manuál v takovém provedení ale vypadá spíše jako z nouze ctnost, výbavou našlapané GTS s manuálem je volba svérázného fajnšmekra, který takový stroj prostě chce. Tento může být váš za 16 800 Eur, tedy asi 430 tisíc Kč. Není to taková rarita jako Panamera, přesto je to velmi pozoruhodný automobil. A i u něj lze v delším časovém horizontu čekat, že bude ceněn jako sběratelský artikl...

Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 1 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 01Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 2 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 02Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 3 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 03Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 4 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 04Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 5 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 05Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 6 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 06Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 7 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 07Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 8 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 08Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 9 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 09Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 10 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 10Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 11 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 11Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 12 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 12Tohle je nejbláznivější auto s manuálem, které můžete mít. Víte vůbec, že vzniklo? - 13 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 13
Patříte-li mezi „manuální fundamentalisty”, tohle je něco pro vás

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Autobazar

zobrazit vše