Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou
29.4.2022 | Petr Miler
O tomhle autě spousta lidí ani neví, že vůbec vzniklo, neboť se jej postavilo mimořádně málo a do našich končin jich zavítala jen hrstka. Nebylo nezajímavé, za Saabem se ale zavřela voda právě ve chvíli, kdy se rozjela jeho sériová výroba.
Šance potkat na silnici v podstatě jakýkoli Saab je dnes extrémně malá a naděje na spatření SUV této značky chce už konstelaci hvězd blízkou zázraku. Ale stát se to může. Švédové v době překopávání modelů jiných značek na auta hodná nosit slavné logo neváhali ani se vstupem do segmentu SUV. Zvlášť z dnešního pohledu to byl logický krok, který mohl vést k záchraně, už nějaký ten pátek ale víme, že z červených čísel tonoucí automobilku nevytáhl.
Řeč je o Saabu 9-4X, snad pro většinu lidí zcela neznámém voze. Vznikl na platformě GM Theta Premium, podobně jako třeba Cadillac SRX. Spolu s ním byl také vyráběn v Mexiku, Saabů však před krachem firmy vzniklo jen 814 exemplářů, z nichž se do Evropy dostalo možná několik desítek. Automobil cílený převážně na americkou klientelu byl představen na Auto Show v Los Angeles konci roku 2010, do Evropy se měl propracovat v létě 2011. Smělé plány s ním spojené ale nadobro zůstanou jen na papíře.
Pro americký trh se nabízel s dvojicí šestiválcových benzinových motorů. Jeden atmosférický, druhý přeplňovaný turbodmychadlem. Záměry počítaly s nasazením naftových motorů pro Evropu, k tomu už ale nedošlo. Finanční kolaps Saabu se postaral o zbytek a SUV „s interiérem z letadla” se nikdy znovu nezačalo vyrábět.
Model 9-4X se tak stal nejvzácnějším moderním sériovým modelem značky (kombík 9-5 skutečně sériovou produkci nikdy nepoznal), který se navzdory zmíněnému dostal do výroby. Jepičí život a minimální produkce drží ceny dostupných exemplářů vysoko až dodnes, kdy se jedná o 11 let staré auto často s dost vysokým nájezdem. Evropě bývá na prodej v Evropě jen pár aut a platí to i dnes. Rozesetá jsou po celém kontinentu, nám nejvíce padlo do oka to nejdražší, protože je zároveň tím nejlepším. A stojí v ještě dostupném Nizozemsku.
Jde tedy o vrcholné provedení Aero XWD s přeplňovaným motorem 2,8 V6 o výkonu 300 koní. Vůz z roku 2011 (jak už padlo, výroba jindy ani neprobíhala) je ve skutečně špičkové specifikaci včetně zábavního systému pro zadní sedadla a byť jej dosavadní majitel docela šetřil, garážová královna to není. Přesně 76 600 najetých km naznačuje cosi o tom, že si za 11 let užíval sice umírněného, ale jinak normálního automobilového života.
Vzhledem k tomu, že jde o raritu pro nadšence do švédských aut, je hodně drahý - 47 500 Eur znamená více jak 1,16 milionu Kč. Možná je to nesmyslná cena vzhledem k tomu, co za auto dostanete, na druhou stranu jde o výjimečnou možnost uchvátit jednu ze sběratelských vzácností ze samého závěru existence Saabu ve výjimečném provedení a stavu. Je to memento jednoho z posledních pokusů zachránit švédskou klasiku, bohužel neúspěšného.
Sympaticky působící SUV by se možná neztratilo ani v dnešní konkurenci, svérázný kokpit a mohutně působící zevnějšek by některé zákazníky zaujal. Bohužel, pořádně se o jejich přízeň ani nemohl ucházet, dnes jde o raritu mezi ojetinami. Foto: W. ter Braake Motoren, publikováno se souhlasem
Zdroj: Marktplaats
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 3 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva