Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou

O tomhle autě spousta lidí ani neví, že vůbec vzniklo, neboť se jej postavilo mimořádně málo a do našich končin jich zavítala jen hrstka. Nebylo nezajímavé, za Saabem se ale zavřela voda právě ve chvíli, kdy se rozjela jeho sériová výroba.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou

29.4.2022 | Petr Miler

Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou

/

Foto: W. ter Braake Motoren, publikováno se souhlasem

O tomhle autě spousta lidí ani neví, že vůbec vzniklo, neboť se jej postavilo mimořádně málo a do našich končin jich zavítala jen hrstka. Nebylo nezajímavé, za Saabem se ale zavřela voda právě ve chvíli, kdy se rozjela jeho sériová výroba.

Šance potkat na silnici v podstatě jakýkoli Saab je dnes extrémně malá a naděje na spatření SUV této značky chce už konstelaci hvězd blízkou zázraku. Ale stát se to může. Švédové v době překopávání modelů jiných značek na auta hodná nosit slavné logo neváhali ani se vstupem do segmentu SUV. Zvlášť z dnešního pohledu to byl logický krok, který mohl vést k záchraně, už nějaký ten pátek ale víme, že z červených čísel tonoucí automobilku nevytáhl.

Řeč je o Saabu 9-4X, snad pro většinu lidí zcela neznámém voze. Vznikl na platformě GM Theta Premium, podobně jako třeba Cadillac SRX. Spolu s ním byl také vyráběn v Mexiku, Saabů však před krachem firmy vzniklo jen 814 exemplářů, z nichž se do Evropy dostalo možná několik desítek. Automobil cílený převážně na americkou klientelu byl představen na Auto Show v Los Angeles konci roku 2010, do Evropy se měl propracovat v létě 2011. Smělé plány s ním spojené ale nadobro zůstanou jen na papíře.

Pro americký trh se nabízel s dvojicí šestiválcových benzinových motorů. Jeden atmosférický, druhý přeplňovaný turbodmychadlem. Záměry počítaly s nasazením naftových motorů pro Evropu, k tomu už ale nedošlo. Finanční kolaps Saabu se postaral o zbytek a SUV „s interiérem z letadla” se nikdy znovu nezačalo vyrábět.

Model 9-4X se tak stal nejvzácnějším moderním sériovým modelem značky (kombík 9-5 skutečně sériovou produkci nikdy nepoznal), který se navzdory zmíněnému dostal do výroby. Jepičí život a minimální produkce drží ceny dostupných exemplářů vysoko až dodnes, kdy se jedná o 11 let staré auto často s dost vysokým nájezdem. Evropě bývá na prodej v Evropě jen pár aut a platí to i dnes. Rozesetá jsou po celém kontinentu, nám nejvíce padlo do oka to nejdražší, protože je zároveň tím nejlepším. A stojí v ještě dostupném Nizozemsku.

Jde tedy o vrcholné provedení Aero XWD s přeplňovaným motorem 2,8 V6 o výkonu 300 koní. Vůz z roku 2011 (jak už padlo, výroba jindy ani neprobíhala) je ve skutečně špičkové specifikaci včetně zábavního systému pro zadní sedadla a byť jej dosavadní majitel docela šetřil, garážová královna to není. Přesně 76 600 najetých km naznačuje cosi o tom, že si za 11 let užíval sice umírněného, ale jinak normálního automobilového života.

Vzhledem k tomu, že jde o raritu pro nadšence do švédských aut, je hodně drahý - 47 500 Eur znamená více jak 1,16 milionu Kč. Možná je to nesmyslná cena vzhledem k tomu, co za auto dostanete, na druhou stranu jde o výjimečnou možnost uchvátit jednu ze sběratelských vzácností ze samého závěru existence Saabu ve výjimečném provedení a stavu. Je to memento jednoho z posledních pokusů zachránit švédskou klasiku, bohužel neúspěšného.


Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 1 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 01Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 2 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 02Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 3 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 03Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 4 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 04Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 5 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 05Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 6 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 06Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 7 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 07Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 8 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 08Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 9 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 09Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 10 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 10Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 11 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 11Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 12 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 12Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 13 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 13Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 14 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 14Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 15 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 15Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 16 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 16Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 17 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 17Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 18 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 18Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 19 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 19Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 20 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 20Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 21 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 21Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 22 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 22Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 23 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 23Nejdražší moderní Saab v prodeji byl poslední nadějí před krachem, dnes je i jetý ceněnou raritou - 24 - Saab 9-4X Aero XWD 2011 prodej 24
Sympaticky působící SUV by se možná neztratilo ani v dnešní konkurenci, svérázný kokpit a mohutně působící zevnějšek by některé zákazníky zaujal. Bohužel, pořádně se o jejich přízeň ani nemohl ucházet, dnes jde o raritu mezi ojetinami. Foto: W. ter Braake Motoren, publikováno se souhlasem

Zdroj: Marktplaats

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.